• Killarna Larsson

Rör i öronen!

Hej!
    Min son på snart 17 månader, han har haft mycket problem med sina öron, han har haft 5 öroninflammationer under ½ år.
    Men nu tillslut så fick jag min vilja igenom, han ska få rör i öronen, och även polyperna ska bort.
    Nu väntar vi bara på operationsdagen, förhoppningsvis innan midsommar!

Nu till min fråga.
    Min son han hör verkligen ALLT! Säger man till honom att han ska hämta nåt, eller typ, klappa händera, ta bort sockarna.. ja ALLT, så fattar han vad man menar o gör precis det man säger till honom, men han pratar INTE!
    Kan det ha något med öronen att göra, att han kanske inte hör lika bra som vi gör, att han kanske hör lite "dövre" än vi?

Någon som har ett öron barn, kanske kan skriva lite råd eller nåt.!
    Ni som har öron barn, har det varit något problem med rören, eller om polyperna tog bort från ert barn.

Dom på BVC säger att nu när han får rör så kommer han säkert att börja prata fort... hmmmm.
    Jaja, vore tacksam om nån svarar.. funderar mycket på min pojks tal..

Kram Sussie

• Svar på tråden Rör i öronen!
  • Alltid

Killarna Larsson:

Nej, det gjorde det inte. Han var nog runt två och ett halvt när han fick rör första gången. Men hans problem var nog att han inte hörde så bra heller. Det blev bättre när han fick rören.

• Killarna Larsson

Okays, skönt att det inte tog så länge.
    Bvc sa att när han får rören, så komemr talet ganska fort, så man får väl hoppas på de..

Tack för alla svar!

• fru kreativ

Vår yngste hade över tio öroninfl. på ett år, gick på penicillin hela tiden, tills han till slut fick rör. Sedan dess har han haft en infl. (på ett år). De sitter kvar och har inte orsakat några problem !

• Killarna Larsson

Ang rören igen!
    Frågor dyker upp hela tiden.. kommer säkert att få svar på frågor då det är aktuellt för rören..

Men hur ofta måste man sätta rör?
    Trillar dom ut ofta?
    Hur länge i snitt brukar man ha rören.?
    Visst måste man ha badmössa på när man har rör..?

Jaja.. hehe, lite frågor...
    Kram

• Killarna Larsson

fru kreativ:

Va skönt att allt har gått bra för eran son..
    Men 10 inflammationer...!!!!
    Att dom inte satte rören tidigare på honom.
    Min kille har haft 5 inflammationer under ½ år, så säkert hade han oxå varit uppe i 10 på ett år.
    Äta pencellin flera gånger kan ju inte vara allt för bra.

Jaja, men skönt att allt ordnade sig för honom då!

Så man kan fortfarande få inflammation även om man har rör..?

• Alltid

Killarna Larsson:

Det räcker inte med badmössa. Finns speciella "öronproppar" som man stoppar in i öronen och de sluter tätt för vattnet. Finns på apoteket.
    Hur länge rören sitter kvar är olika. Min son har opererat in rör tre ggr. Sista gången var han sex-sju år. Idag är han tio år och de har ramlat ur. Det ena röret satt löst och detta plockade öronläkaren ut. Det hade växt ut o låg löst.

• Alltid

Man får inte inflammation när man har rör. Vätskan bakom trumhinnan som gör att barnen får ont rinner ut. Det kan man se ibland, framförallt när de är förkylda, att det blir lite blött i ytterörat.

• Killarna Larsson

Alltid:

Tack så jätte mkt för svaren, nu väntar vi bara på operationsdagen...

Tack!

• Killarna Larsson

Nu har lilleman fått en tid till operationen..Dom ringde idag på morronen!

Onsdag den 24:e, alltså om 2 dar.. hmmmmm, orolig som bara den e jag!

• Angelica

Oj det gick fort

Lycka till!

• Killarna Larsson

Joo, det gick rätt fort.. Skönt att få det bortgjort.
    Men läkaren sa ju att han vill prioritera detta fall, så talet kommer nångång..
    jaja, får se hur det går.

Skriver sen tilkl dig Anglica..

• Killarna Larsson

Hej!

Nu är operationen över!!!!
    Det va då inte trevligt, men annars så gick allt bra.
    Nedsövningen va ju inte så kul, jag gick in med honom till op, Filip somnade i min famn, efter lite grin, sen bar ja honom till op-bordet.

Väntan va ju jobbigaste, inte för att det var nån avancerad operation, men det är just sövningen som är mindre skoj.

Sen när Filip legade på uppvaket så var han redan vaken då vi kom ner, men han var inte på bra humör, han va rent ut sagt galen..
    Men sköterskan förklarade att nästan ALLA barn var så när dom just hade vaknat, eller vaken o vaken, han var väl halv vaken o sen groggy på de. Åsså kan dom ju inte fokusera blicken, han bara stirrade rakt fram.
    Men han skrek o snurrade 330 varv i sängen, sköterskorna + jag o Filips pappa fick hålla i honom.. å det pågick i ca 30-40 minuter.
    Dom blir ju sååååå himla starka dom små.. man kan inte tro att dom har sån styrka, men jooooo, det fick vi veta idag!

Sen fick vi vara kvar på öronmottagningen 1½ timme ungefär, se så att Filip mådde bra efter narkosen o sen vänta på läkaren som opererade honom...
    Allt hade gått bra, som tur var!

Å nu är vi hemma, han mår väl bra, men är ganska så trött.
    Övertrött eller vad man ska säga, han är JÄTTE trött, men vill INTE/kan inte sova!!! Han slocknar väl snart.. få sova en stund iallafall!

Han ska till Sunderbyns sjukhus om ca 3 månader för hörselkontroll, sen om ett år till öron här i Gällivare för vanlig kontroll av öronen.
    Rören ska sitta i ca 1-2 år, om dom inte trillar ut tidigare förståss.
    Sen till min stora förvåning, så behöver han INTE ha badmössa på sig då han badar.. tycker alla har sagt att dom med rör i öronen måste ha både fetvadd o badmössa.. Men läkaren sa att han bara behöver ha fetvadd den första veckan, o sen badmössa om han skulle dyka, men inte annars, å dyka lär inte min 17 månaders kille...

Han har väl inte haft så stor matlust idag!
    På morronen var han jätte hungrig, stackarn! Å inge mat fick han, eftersom han va tvungen att fasta innan op.
    Men efter det så åt han tre tuggor av en banan, o drack lite saft. å en liten sluring av vällingen...
    Nyss åt han en glass...mums!
    Men eftersom polyperna oxå togs bort, så kan han vara lite "torr" "sandpappersaktig" i halsen, så det kan ju vara smart att ge något lättätet..

• Williamsmamma

jag hade mycket öroninflammationer när jag var liten och tillslut fick jag rör inopererade.... jag tror jag var runt 5 år då. Har inte haft problem med tal eller hörsel...

min kusin har också haft rör men hon har fått ganska dålig hörsel av alla öroninflammationer så hon säger fortfarande fel på en massa ord (är 8 år nu) eftersom hon alltid har hört dåligt så har hon lärt sig orden fel och har sen haft svårt att lära om!

• Angelica

Tack för du skrev. Hur mår han nu?
    Jag är lite nervös också för hur Emil ska må dagarna efteråt? Har Filip mycket besvär eller ont?

• Killarna Larsson

Angelica..

Han mår hur bra som helst, märker inte ens att han var till sjukhuset igår..
    Leker o skrattar som han brukar i vanliga fall göra...

Näää, han har nog inte ont, inte vad man ska se iaf, men igår så hade han nog lite ont, men inte i näsan eller i öronen.. Det var nog mer i halsen eftersom han hade tuben eller vad man nu ska kallad et för när han opererades... som alla får...

Hoppas att allt går bra för Emil!
    Har han fått nån tid för operationen än då?

Ha d!

• Angelica

Nj han har inte fått någon tid än. Gissar at det inte blir förän efter sommaren.
    Skönt att han mår bra så pass tidigt

• Killarna Larsson

Joo, himla skönt att han mår bra.
    Men som läkaren sa just innan operationen, så kommer han inte att märka destomer, att han verkligen har opererats eller nåt.

Å just nu är han i plurret.. hihi, lite bök för att få fetvaddet att stanna kvar i öronen. Så få se om HAN låter dom vara kvar, men det verkar inte vara nåt problem än iaf.. skönt att han iaf slipper badmössan, som jag va typ bombsäker på att han va tvungen att ha.. men, men
    Vi lyssnar på vår doktor..!

Svar på tråden Rör i öronen!