• Sunna

25 år och ung mamma?

Jag fick min son när jag var 25 år, och får ofta höra att jag är en ung mamma, jag är 26 nu. Det stör mig inte på något vis, men jag har ju själv aldrig sett det så. En ung mamma för mig, är när man är under tjugo. Enligt svensk statistik så är medelåldern för förstagångsmammor 29år, eller har jag fel?
    Vad tycker ni? Är man en ung mamma när man är 25-26?

• Svar på tråden 25 år och ung mamma?
  • Flutterby

Nej, det räknar inte jag som "ung mamma", då tänker jag mer på tjejer i 16-20-årsåldern. fast man är ju fortfarande ung vid 25.

• mamyleine

Enligt människans livsålder så är 25 den "normala" tiden att få barn.
    Men enligt svensk statistik så är det "yngre" tiden. Jag tror du får bestämma själv .
    Jag var 20 när jag fick sonen och anses som ung. Men sen känner jag mig inte speciellt ung för de .

• Pliran

Det beror nog lite på var man bor. I större städer väntar många med att skaffa barn och då ses nog en 25-årig mamma som relativt ung. Men på landet är det vanligare med lite yngre mammor. Rent generellt sett.
    Själv tycker jag att 25 var en utmärkt ålder för första barnet!

• zazla

Jo du är en ung mamma men du är inte onormalt ung mamma. Det är man om man är under 18 tycker jag. Då är man inte ens vuxen.

• kidA

jag var 20 när jag fick agnes o 26 nu när jag fick noah. jag räknar mig som ung mamma. känner mig ung ff. 2 barn vid 26 känns ungt..

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • MARIA99

nej jag tycker inte 25 år är så ungt ,, bara om man jämnför med medlet i Sverige då kanske. Knappast här jag bor i en håla iaf.. Fick första vid 21 , andra vid 23 & nu 3:an vid 26. Räknar mej då inte som ung mamma.. det e väll om man är under 20 typ.

• Family 5

Nej det är inte en ung mamma. Jag var ung, jag fyllde 19 dagen efter förlossningen.

• Isola C

Jag var 23 när jag fick min son, jag räknade mig inte till en "ung mamma". 
    Ung mamma för mig är när man är under 20.

• Alcarinque

Nej jag tycker inte att du är det. jag är 23 och tycker inte att jag heller är en ung mamma. Nånstans under 20-18 år tycker jag är ungt.

• Linda1976

För mig som bor i Göteborg tycker jag att 25 är ganska ungt, men inte jätteungt. Jag var 29 när Alice föddes och allra yngst i min bekantskapskrets för att få första barnet. Alla andra har "väntat" till 33-35 sådär, men det är ju ett storstadsfenomen. På landet/mindre orter är ju 25 högst "normalt" vad nu det är....

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
Svar på tråden 25 år och ung mamma?