• LillaSnigel

Vi med Akvarium som hobby

Hej hej

Tänkte försöka starta upp en tråd för oss som har akvarium som hobby

Kanske lite tips o idér, sjukdommar osv..

Själv har jag ett 160 L med 6 st fiskar 4 slöjisar i olika storlekar och 2st Ancistrus.

Just nu verkar jag ha lite problem fenröta som jag inte blir av med .. Är inne på behandling 2 och inget verkar ha hjälp.

Kanske nån som har lite tips där..

*Simma lungt*

• Svar på tråden Vi med Akvarium som hobby
  • tesoj

Har 5 akvarium men tre som är igång. Ett 8-kantigt på 420 l med en massa stimfisk, två öronålar, några ancistrus, en gibbiceps och lite andra fiskar. Ett 375 l med en öronål, några botier samt lite andra fiskar och ett 250 l med en snäcka och en ancistrus, fungerar som växtakvarium mest. Har dessutom ett 1000 l som vi inte startat ännu. Ska tapetsera väggen i vardagsrummet och sedan starta igång det. Förhoppningsvis innan pyret kommer. Är beräknad till 17 juni. Har även ett 100 l som vi använder som karantänakvarium.

Ang fenrötan har jag inga tips tyvärr. Lycka till...

• LillaSnigel

tesoj ---> Oj hoppsan Det var många, vad roligt..

Spännade med 1000 L, ska det vara söt eller saltvatten ?
    Det e juh inte så lång tid kvar då , tar juh sin lilla tid att starta igång det oxå.

Håller på att försöka få bukt med sjukdommen, nu har jag gjort vattenbyte och hällt ner salt. Kanske får ta och sätta till lite vitaminer för att höja imunförsvaret.
    Men sen e det väl så att slöjisar drar gärna på sig lite.

• Strumpan666

Hej hej!
    Har akvarium som min största hobby,har 5 akvarium varav ett nystartat saltkar *kul kul*

Har sammanlagt 8 akvarium varav 5 i bruk till fiskar och 1 till sköldpaddan.
    Dom andra två bara står.
    Vart jätteglad när jag hittade denna tråden då det nästan känns som om man är ensam om att vara så här tokig i akvarium.

Förutom alla akvarium så har jag
    2 katter
    1 hamster
    2 salamandrar
    1 leopardgecko
    och sköldisen såklart

allt detta bor i en etta på 32 kvadrat ganska trångt alltså då både jag,killen och möbler oxå ska få plats :)
    men men gillar man djur så... :)

Har tyvärr inga tips ang fenrötan då det är slöjisar det handlar om och dom tål ju inte särskillt hög värme men du kan ju alltid testa o höja nån grad extra under tiden du medicinerar det brukar funka på andra fiskar iaf,men det är ju lite som du säger oxå,slöjisar brukar va ganska bra på att få fenröta.
    Hoppas allt går bra
    Lycka till

• Briana

Hej hej !

Har oxå ett akvarium som jag tröttnat på. Tänkte fråga er som är aktiva var man kan lägga ut annonser på akvarium ? Om det finns sida på nätet med speciellt akvarium ??

Det är ett 450 L jättefint möbelakvarium.

Vore jättetacksam för tips !

• Poena

Vi har just nu 3 igång, 2 st som ska säljas.

1 st 675 liter
    Ciklider
    Mest Auloncara, 5 st nyinköpta fatlips som fick flytta in igår

1 st 200 liter
    Ciklider
    Ps. saulosi
    L. Hongi

1 st 80 liter salt
    2 st clowfiskar
    1 st putsarräka

• LillaSnigel

Strumpan666 --> Oj det var många akvarum o ett litet hem

Aaa jag hittade ingen sån tråd, tänkte att jag kan juh inte vara den enda . Håller på och se vad som händer har höjt tempen till 26-27 grader, verkar funka bra.

Briana --> Aaa, jo det e juh lite jobb så.. MEn på zoopet eller djurportalen. Sen även blocket..

Poena --> Roligt, alltid trevligt med nyinköpta
    Måste juh fråga, alla säger att det e så mycket mer jobb med saltvatten. Vad tycker du?

• Strumpan666

Ja det är rätt trångt vill jag säga men men. :)

• littletiger

Vi är också på väg att skaffa akvarium! Ska köpa det imorgon, blir förmodligen ett 95 liters sånt där färdigt paket med alla tillbehör.

Min man har haft akvarium tidigare så han kan allting, jag vet inte så mycket ännu!

• Glass

Vi köpte vårt 200 liters nu för några veckor sedan. Jag har haft akvarium i hela mitt liv, men haft ett uppehåll på ca 7 år.
    Oj vad mycket nya grejer det finns nu och nya fiskar! Eftersom jag gillar mångha fiskar och vi vill ha bebbar på dem, så har vi just nu endast 8 guppy, 20 kardinaltetror, 1 algeätare, 3 räkor (amon?), 4 pansarmalar och 4 silvermollysar.
    Jag har aldrig haft silvermollys innan, skiljer de sig från vanliga svarta mollys?

• Lotten23

Ååå en tråd om akvarium.. Jag har ett 300liters här hemma och när jag tände i dag så fick jag syn på MASSA rom på rutan å lite överallt.. satt å tittade på fiskarna en stund för att komma fram till vem det var som höll på.. Fick då se att det var mina metallpansarmalar.. Någon som vet hur länge det är rom liksom innan det blir yngel av det?? med tanke på att en hel del har blivit uppätet men hon har lagt på ett rätt smart ställe där det mesta kommer klara sig tror jag.. Så någon som vet hur lång tid det tar innan det blir yngel??

Svar på tråden Vi med Akvarium som hobby