• Novus

KAN en 1-åring ha pollenallergi?

Vi misstänkte att vår dotter hade någon form av pollenallergi. Hon kilade sig i ögonen när pollen började komma, samt att hon blev väldigt snuvig och hängig.
    Även på dagis frågade de oss om hon har pollen, då de oxå misstänkte detta.
    Då jag har väldig pollenallergi själv samt att hennes pappa börjat känna av det ringde jag till BVC. Hon skulle återkomma veckan efter då hon pratat med barnläkaren.
    När hon pratat med henne ringde hon och sa att vår dotter inte kan ha det, då hon är så liten. Och att barnen måste ha blivit utsatt för pollen minst en sommar och att detta räknades som vår dotters första sommar. (Hon är född mars 2005)

Ni som haft barn med pollensymtom (får jag väl kalla det då )
    Har det vart pollen eller något annat som påminnt om pollen?
    Har ju hört om de som haft allergi så tidigt....

• Svar på tråden KAN en 1-åring ha pollenallergi?
  • AnnsoPannso

Jag själv var 9 månader då mina föräldrar var till läkaren som sa då att jag var/är allergisk. Var just ögonen det märktes på.
    Är fortfarande allergisk.

• Sunniva A

Om hon är född i mars-05 så är ju detta den 2:a sommaren hon utsätts för pollen!! Jag tror att man kan vara pollenallergisk redan vid 1 års ålder. Det är iallfall helt ofarligt att prova Lomudal/Lecrolyn nässpray och näsdroppar mot pollenallergi för de har ingen åldersgräns. (Jobbar på Apotek) På recept kan man få antihistamin-lösning.

• Novus

Sunniva
    Eftersom du jobbar på apotek frågar jag, är det samma ögondroppar för barn och vuxna?  Själv har jag just de ögondropparna och nässprayen då jag är gravid. Kan man prova och ge henne när man ser att hon kliar i ögonen?

Vet att dte är hennes andra sommar, förstår inte hur bvc kan säga att detta räknas som hennes första? Hon föddes ju inte på sommaren heller utan i mars.

AnnSofie
    Fick du göra något test eller konstaterade bara läkaren utefter symtom? (Vilket jag tycker är ganska lätt vid just pollen )

qaz
    Har du barn med pollen? Fick han/hon testa sig?

• AnnsoPannso

Novus: Har för mig att dom gjorde något test.
    Fick i alla fall Lomudal ögondroppar, och då blev det bättre.

• Novus

AnnSofie
    Men är det samma till barn och vuxna?

• AnnsoPannso

Jag tror det, inte helt säker. Men läste i en info broschyr från apoteket att man kan ge Lomudal droppar till barn, utan att ha varit till läkare först. Stod ingenting om att det skulle vara någon särskild sort för barn.
    Du kan ju alltid gå in på
    www.fass.se och söka på Lomudal.

• Sunniva A

Det är samma Lomudaldroppar och -nässpray till både vuxna och barn. Man kan absolut prova på egenhand om man misstänker pollenallergi, det är helt ofarligt. Ögondropparna kan dock svida lite ibland, men det går över. (Fast det är ju svårt att förklara för ett barn..) Men ibland kan det räcka med nässpray för det kan ge effekt "i hela huvudet" eftersom näsan, bihålorna och ögonen är i förbindelse med varandra.

• annsofi123

min son har oxå kliat sig ovanlit mycket när pollen kom o vi ska göra ett test på honom!! kontakta bvc!!

Svar på tråden KAN en 1-åring ha pollenallergi?