• BeccyH

Kejsarsnitt vs Igångsättning

Jag söker folk som antingen blivit igångsatta eller fått planerat snitt. Jag vill höra hur det gick för er vad ni tyckte om det, vad som varit det jobbigaste mm. Ja allt vill jag veta.
    Anledningen till att jag vill veta allt är att de disskuteras nu om det ska bli snitt eller igångsättning på mig pga att min bebis är väldigt stor. Alla har som sagt olika berättelser och ingen är den andra lik men kanändå va kul att höra om andras upplevelser då detta gör mig väldigt nervös och orolig.
    Själv är jag inte alls sugen på snitt och nästan tvärvägrade när de nämnde det för mig, medans jag vet att andra bönar och ber efter det för att det ska va "lättare". Har vänner som varit med om både och men vill höra om fler känslor från er.

• Svar på tråden Kejsarsnitt vs Igångsättning
  • Sodaspring

Jag blev igångsatt. Fick intensiva starka värkar på en gång. Förlossningen slutade i akut kejsarsnitt. Jag hade föredragit planerat snitt....vilket jag bad om men fick avlsag.... Men det är bara jag.

• Eja

blev igångsatt... värkarna starka på en gång..... slutade i akut snitt för att hon var felisntälld i bäckenet.... har inget emot en igågnsättning denna gången heller om så skulle behövas.... men önskar inte gärna ett snitt.... hade så ont länge efteråt

• Anki72

Jag blev igångsatt och fick värkar. Hade värkar i 12 tim och sen blev det snitt. Min dotter sjönk inte ner med huvudet och jag öppnade mig aldrig helt. Jag hade ont hela tiden, även mellan värkarna. Kan du välja skulle jag välja planerat snitt istället för igångsättning, eftersom det tenderar att ofta sluta med snitt.

• Eja

mitt snitt hade inget med igångsättningen att göra , så du vet

• mamyleine

Blev igångsatt. Helt underbart . sonen föddes efter 4 timmar och 25 min. Jag tycker verkligen det var helt underbart. Skulle jag få välja vid ev nästa graviditet vill jag bli igångsatt igen.

• Starkast

Har aldrig blivit igångsatt. därimot snittad. Jag lever med svåra smärtor fortfarande efter 2år till följd av snittet. Kan inte ta hand om mina barn på egen hand. Kan inte ha ett sexliv. Kan inte ha ett vanligt arbete, kan inte delta i hushållsarbetet, kan inte delta i trädgårdsarbete, kan inte gå en promenad längre än 10minuter, har smärtor dygnet runt o äter starka smärtstillande mediciner.
    Så här ser mitt liv ut. Så frågar du mig, så välj en igångsättning.

• linhen

Jag blev igångsatt och blir liksom mamyleine gärna det igen! Funkade jättebra för mig trots att jag var helt omogen när de startade.... Är lite skraj för snitt även om jag tror att det är schysst också! Jag tycker att graviditet och förlossning bara är en resa till den verkliga upplevelsen - föräldraskapet. Därför tror jag att det är relativit oviktigt hur bebisen kommer till en... Välj igångsättning om det är det du känner mer för!

• BeccyH

Tack för så många svar. Ja alla har ju olikauplevelser och rekomenderar olika. Självklart kommer jag "välja" det som känns bäst för mig om de inte bestämmer att det bli snitt. Men det är ändå intressant att höra hur andra sett på saken nu i efterhand.
    Jag är du ett sånt "pucko" som gärna vill ha det så naturligt som möjligt så när det började pratas om snitt blev jag svimfärdig och väldigt arg. Sen är det ju en massa olika saker som gjort att ni blivit igångsatta eller snittade.....

Men tack för många svar.....

Är det någon som blivit snittad/igångsatt pga vädligt stor bebis???

• Starkast

tycker du har ett sunt tänkande! Blir jätteglad för det. Så får du lita på att läkarna råder dig till det bästa.
    kram.

• Annolunda

Jag har blivit igångsatt för att undvika en för stor bebis 2 gånger.
    Eeftersom min andra son var stor och fastnade med axlarna vilket höll på att sluta väldigt illa fick jag välja om de 2 efterföljande skulle komma med snitt eller igångsättning om det skulle visa sig att de också var tunga för tiden. Det var de så jag blev igångsatt v 38 med ena och v 37 med sista och det var jättelyckat.
    Snabba förlossningar men bra värkar och tid för att lägga EDA vilket jag inte hann få med han som fastnade.
    Jag har bara goda saker att säga om igångsättning.
    Snitt valde jag snabbt bort när jag pratat med auororabarnmorskan och jag kände att jag ville ha det så naturligt som möjligt men ändå ha allt under kontroll.
    Lycka till med vad du än väljer!!

Svar på tråden Kejsarsnitt vs Igångsättning