• BeccyH

Kejsarsnitt vs Igångsättning

Jag söker folk som antingen blivit igångsatta eller fått planerat snitt. Jag vill höra hur det gick för er vad ni tyckte om det, vad som varit det jobbigaste mm. Ja allt vill jag veta.
    Anledningen till att jag vill veta allt är att de disskuteras nu om det ska bli snitt eller igångsättning på mig pga att min bebis är väldigt stor. Alla har som sagt olika berättelser och ingen är den andra lik men kanändå va kul att höra om andras upplevelser då detta gör mig väldigt nervös och orolig.
    Själv är jag inte alls sugen på snitt och nästan tvärvägrade när de nämnde det för mig, medans jag vet att andra bönar och ber efter det för att det ska va "lättare". Har vänner som varit med om både och men vill höra om fler känslor från er.

• Svar på tråden Kejsarsnitt vs Igångsättning
  • Frippa

Har en ingångsättning som slutade med snitt bakom mig. Det var jättejobbigt med igångsättningen. Skulle välja snitt om jag var gravid idag.

*Berättelse finns i min blogg*

• Mariia

Även jag blev igångsatt i v 41+3 pga stort barn och det hela slutade efter 48 timmar med värkar i akut kejsarsnitt. Har förlossningsberättelse i min blogg. Det var tyvärr ingen höjdare och om jag skulle hamna i samma sits nästa gång skulle jag välja planerat snitt. Skulle dock helst vilja att förlossningen kom igång av sig självt. Lycka till!

• Mamma Kayla

jag måste fråga... en förstor bebis.. hur stor ska en sån vara ?

• Neko

Jag skulle valt igångsättning eftersom jag är livrädd för snitt. Ska prata med en psykolog om det imorgon pga den mininala risken att det skulle bli snitt i mitt fall (inget som tyder på det men man vet ju aldrig). Men jag skulle 100 ggr hellre valt igångsättning än snitt!

• HaJoMi

Känner du dig otrygg med att snittas tycker jag att du ska välja igångsättning.

Min igångsättning slutade med snitt den med, men jag var än mer snitträdd än förlossningsrädd innan så även om jag ALDRIG vill vara med om samma igen hann jag ställa in mig på att det kunde sluta med snitt under dagarna de försökte sätta igång mig. Tillslut var det själv jag som sa att nu räcker det, nu vill jag snittas.
    Men jag vet flera stycken där igångsättningen har gått hur bra och smidigt som helst. Iallafall då livmodertappen varit mogen.

Mitt barn vägde 4740 men jag har en kompis som födde ett barn på 4800 vaginalt utan problem, men med ett starkt teamwork med barnmorskan, just när det gäller att hålla igen och så för att inte spricka mycket.

• Yrslan

Om jag hade en stor bebis så skulle jag ta snittet.Risken är annars att barnet fastnar i bäcken ingången vilket kommer att leda till akutsnitt i allafall... Har flera bekanta som råkat ut för detta och de har efter det blivit snittade med planerat snitt. Jag fick min ena dotter i v28 och där blev det snitt pga att hon låg i säte. de andra barnen är födda den"vanliga" vägen. Snittet i sig var inga problem men sedan tar det ju längre tid att komma igen...Jag skulle tänka på vad som var bäst för barnet,det finns inte en chans på jorden att jag skulle välja någonting som kunde riskera barnets hälsa eller liv.Hur barnen kommer ut spelar ingen roll,det som spelar roll är att de klarar sig.

• BeccyH

Mamma kayla - Min bebis vägde 3300g i v. 33. Och den har fortsatt att växa. Vissa stannar ju upp efter en stor snabb tillväxt men inte denna tydligen.

Många har skrivit att "välj snitt eller välj igångsätning". Det är inte så att jag får välja vad jag vill. Det bestämmer läkarna. Men idag ska jag träffa en läkare ang. igångsättning. Det kommer ju isåfall sättas igång inom det närmsta för att undvika att den är för stor för att föda vaginalt.
    För att undvika snitt väljer de att sätta igång lite tidigare. Men det är olika från sjukhus till sjukhus. Så idag ska jag träffa en annan läkare på ett annat sjukhus.
    Enligt mig blir det bäst den vägen som känns bäst och tryggast för mig. Vill bara höra hur det gått för er som fått antingen det ena eller det andra.

• Millyanna

Jag blev igångsatt i v.43+5. Hade värkar i tre dagar och inget hände. Jag blev snittad och ut kom en pojke på 5225 gram och 40 cm i huvudomfång!
    Tyckte hela upplevelsen var hemsk, men nu känns det helt ok. Ville helst också föda vaginalt, men det gick helt enkelt inte och nu i efter hand så känns det helt oviktigt på vilket sätt jag fött. Bara han kom ut och var hel och fisk, och det var han ju. Hade inga komplikationer av mitt snitt, ska väl tilläggas.

• LTJ

Jag är snittad pga av att min prinsessa satt i magen och skall snittas igen då min kropp tydligen inte är gjord för att bebisar ska komma ut den vanliga vägen. Jag bara kan prata för snitt och planerat sådant men det var väldigt häftigt. Allt gick så lungt till, en barnmorska satt vi min ena axel, min sambo vid den andra och barnmorskan berättade hela tiden vad som hände och vips låg hon på mitt bröst. Klart det gjorde lite ont efteråt men jag tycker inte det var så farligt, det blit värre denna gång då jag bara får lyfta bebisen i minst 6 veckor och har en två-åring hemma, men vi är ju två föräldrar så det kommer att gå bra. Jag litade fullständigt på personalen och läkarna, de borde ju veta bäst och propsar de för igångsättning be om epidral tidigt så att du kan lokalbedövas om det skulle bli snitt i slutändan, annars får du inte vara med om bebisen första minuter.
    Lycka till!

• Lina Jansson

hej! jag vart igångsatt kl 11.00 den 23 nov och fick värkar på en gång, min dotter föddes 06.37 den 24 nov. jag hade oregelbundna verkar igenom hela förlossningen vilket inte var så bra eftersom jag hann aldrig vila mellan varje verk eftersom jag inte viste när nästa skulle komma.. och det är tydligen vanligt när man bli igångsatt.. men annars tycker jag att det var bra med igångsättning..
    Lycka till!!!

• Lone

Hej!

Jag har blivit igångsatt vid båda mina förlossningar p.g.a. grav.diabetes. Jag har alltså aldrig varit med om någon "vanlig" förlossning, men jag måste säga att det gått väldigt bra båda gångerna. Kroppen var iofs. lite redo innan igångsättningen båda gångerna har jag varit öppen tre cm, så det har räckt med att ta hål på fosterhinnorna, alt. sätta en skalpelektrod på barnet, sen har jag i stort sätt kommit igång av mig själv - vid första förlossningen fick jag värkstimulerande dropp.

(Mina söner vägde 3790 och 3710)

Hoppas att det går bra, oavsett om det blir kjejsarsnitt eller igångsättning.

Lone

• BeccyH

Tack så jätte mycket för allt ni delat med er. Det betyder mycket för mig. Tackar även för alla "Lycka till".......

• glasängeln

Jag blev igångsatt med mitt första barn pga tidig vattenavgång men inga värkar. Det blev långdraget med intensiva värkar. Ut kom dock min fina pojke på 4180g. Andra ggn startade jag spontant efter att gått över tiden 9dgr. Det var stor skillnad på värkarna jämfört med de vid igångsättningen. Jag hann vila mer mellan värkarna då jag startade själv. Min andra pojke vägde 4615g och huvudomfång 37cm. Jag fick inga sviter någon av gångerna och har inte sytt ett enda stygn. Bara för att barnet är stort behöver det inte betyda att man spricker. Om barnmorskan håller emot när huvudet kommer och kanske utför sk perinealskydd samt att man har en förlossningsställning där de har god överblick är risken att spricka inte lika stor. Nu väntar jag nr 3 i juli och är rädd att bebisen är jättestor, tyckte att 4,6 var max. Jag väntar nu en flicka men det är inga garantier för en mindre bebis för det. Jag tänker mig hellre snitt än igångsättning då jag upplevde igångsättning som mycket jobbigt, dock är ju inte snitt någon lek det heller säger en del. Igångsättning går jättebra för många och kanske funkar det jättebra för dig. För mig gick det jättebra men jag upplevde det ändå som mycket jobbigt men var oerhört stolt efteråt! Blir det snitt så blir det säkert också bra. Snart har du i alla fall en bebis att snusa på...Lycka till!

• Sante

Under "förlossningen" hitta du intressanta kommentarer ang just kejsarsnit

• Smilla75

Jag blev igångsatt pga HF. Var öppen 3 cm när hinnorna togs och därefter sattes värkstim. dropp. Förlossningen tog 2,5 timmar. Det var helt fruktansvärt, värkarna kom i ett och jag fick ingen vila. Jag kunde inte heller få någon bedövning pga havandeskapsförgiftningen. Hade planerat att få epidural så det blev en stor besvikelse. Jag lämnade min kropp och hade en nära döden upplevelse pga smärtorna. Avslutning skedde med sugklocka och därefter sprang de iväg med dottern som var medtagen. Allt gick dock bra i slutändan.

Svar på tråden Kejsarsnitt vs Igångsättning