• BettySpaghetty

Sluta snusa...SVÅRT!

Känner mig så hemsk eftersom jag har jättesvårt att sluta snusa!!! Jag VET hur dumt det är och jag SKA sluta, men det är verkligen inte lätt.
    Jag får sån fruktansvärd ångest, har jag lyckats skada mitt barn är i v 6??? Jag lovade mig själv att sluta när jag fick positivt gravtest, men det gick inte. Kämpar varje dag och känner mig HEMSK!
    Eftersom jag vet hur dåligt det är så vill jag inte ha några moralpredikningar, snarare hjälp med tips och råd! Är det någon som vet hur det påverkar fostret och om det är "bättre" eller sämre än att t ex röka???
    Snälla hjälp mig, någon!!!

• Svar på tråden Sluta snusa...SVÅRT!
  • Dantes matte

Halloj, förstår dig. Jag har inte lyckats sluta röka och har väldigt dåligt samvete, men jag kan helt enkelt inte sluta.
    Vad jag förstått så påverkar snus och ciggaretter olika. Jag har hört att missfallsrisken är högre när man snusar och risken för spädbarnsdöd ökar om man röker.
    Hoppas du kan dra ner på snusningen i alla fall, jag röker nästan inget jämfört med hur det var innan jag blev gravid och min bm säger att jag är duktig, det värmer.
    Lycka till!

• Stora Blå

Hmm, jag vet... Jäkligt svårt det där med Nikotinet... Beslutsamhet är väl enda botemedlet tillsammans med de där magsaftbringande tuggummina... Har själv inte lyckats sluta röka mer än en gång tidigare... Ångrar idag att jag föll dit igen efter tre års uppehåll

• Stora Blå

Hmm, jag vet... Jäkligt svårt det där med Nikotinet... Beslutsamhet är väl enda botemedlet tillsammans med de där magsaftbringande tuggummina... Har själv inte lyckats sluta röka mer än en gång tidigare... Ångrar idag att jag föll dit igen efter tre års uppehåll

• qwerty

Samma här. Är i v 23 och har inte själv lyckats att sluta röka helt. Blir ca 1-3 cigg om dan, ibland inget. Sa oxå att jag skulle söuta vid positivt, men har inte lyckats helt. Men jag är noga med var jag rökar. Vill ju inte att andra ska tycka man är en dålig person för att man rökar och är gravid.

• ida78

Hej.. Stackare.. Jag vet hur det är.. Slutade röka i juni, men gick över till portionssnus (catch) (är i v 33). Det är enligt min BM lika farligt med snus som nicorette odyl. Snuset innehåller bara i gift jämfört med cig som innehåller ca 2000 gifter. Det är inte bra att snusa men det är bättre med en lycklig snusande mamma än en olycklig mamma....
    Kram
    Ps Känn ingen ångest. Då går det inte att sluta.

• trollet2

Jag antar att mitt "tips" inte känns som en jättebra idé....... men... jag tycker att det bästa är att bara slänga allt snus o stå ut med abstinens och hemst humör i någon vecka... Alltså att sluta tvärt... Jag gjorde det samma dag som jag tog ut min p-stav och jävlar vad jag mådde dåligt först, men efter någon vecka blev suget uthärdligt... Nu längtar jag bara tills bebben kommer ut och tills den är färdigammad så jag kan börja snusa igen *pucko mig*

Hoppas att det går bra för dig att sluta!! Jag lider med dig och tänker på dig!!!

• BettySpaghetty

Nä, man känner sig så "dålig". Ingen ser ju än att jag är gravid, men de som vet tycker att jag är hemsk. Men jag gör allt jag kan för att sluta och hoppas att det snart ska vara över! Är inte sugen på nåt annat än nikotin!! Äter extremt dåligt, sover extremt dåligt pga det här, inget roligt alls faktiskt!

• BettySpaghetty

ida78: Vad sa bm? Var det inte lika farligt? Jag förstod inte riktigt. Vill ju givetvis sluta iaf, men det är som sagt inte lätt!

Tack för alla råd och tips och ett stort lycka till, till er som sitter i samma sits som mig!

• Eikartin

Hm. Innan jag blev gravid så snusade jag och rökte till och från. Jag såg till att tiden innan jag blev gravid gå ner till mini dry (från blötare typer som grov portion (!) och vanlig mini). Mini dry snus är ju inte speciellt starka och det är nog lättar att sluta om man använder dem.

Nu lyckades jag lägga av när jag fick positivt besked, men det var faan inte lätt! Det är ju psykiskt knäckande att ungefär var femte minut bli besviken för man börjar tänka på snus. Så jag förstår dig full ut.

Om du inte kan tvärlägga av så gå ner i "snusstyrka" och kämpa med att kanske begränsa antalet snus per dag. Sätt upp vissa klockslag då du får ta en o.s.v. Ta en läkerol om du blir sugen, kan ju distrahera om inte annat. Lycka till!

• Eikartin

Det kan tilläggas att jag inte lyckades förbli rök och snusfri mellan mina graviditeter utan började nästan omgående när jag slutat amma med första barnet. Egentligen är det ju rätt läskigt med detta beroende som antagligen är livslångt oavsett om man slutar eller inte. Men rackarns vad det är gott!

Svar på tråden Sluta snusa...SVÅRT!