• En av varje

Röd rumpa

Min lilla dotter 7 dagar gammal är så röd i rumpan och jag vet inte vad jag ska göra. Hon bajsar flera gånger om dagen och vi tvättar rent med fuktiga tvättlappar och torkar torrt och har sedan tagit på lite bröstmjölk, men det hjälper inte. Hon är fortfarande röd och det ser ut att göra ont.

Vill helst inte smörja med Inotyol eller Bepanthen. Finns de något annat som är skonsammare för huden som kan hjälpa? Är Weledas produkter bra? Har dem någon rumpsalva?

• Svar på tråden Röd rumpa
  • April Mamma

Vi använder idominsalva eller inotyol, tycker inte att något annat hjälper...
    Varför skulle inte inotyol vara bra?

• Alcarinque

Ja, vi har Inoyl här med. Hjälper mot allt! Men annars skulle det väl vara att lufta mycket...?

• Me76

testa potatismjöl, brukar funka o lufta mycket, jättemycket e d bästa råden jag kan ge..

• JagoMellivelli

man ska inte använda idominsalva till rumpor har jag hört.. kommer inte ihåg varför men min bvc sa de till mig.. själv använder jag Silon och tycker den är jäääättebra.. den försvinner inte heller när dom kissar lr så.. jättebra, dom på apoteket tipsade om den..

• Alcarinque

JagoMellivelli: Kan det vara för att det innehåller jordnötsolja som vissa barn kan vara allergiska mot?

• April Mamma

Lustigt vad alla bvc säger olika..till mig sa dom smörj med idomin eller inotyol..

• JagoMellivelli

alcarinque; hmm.. jag antar att du menar idominsalvan.. de vet jag faktiskt inte, kommer faktiskt inte ihåg..

• JagoMellivelli

april mamma.. ja.. dom har en tendens att göra de :P

• Alcarinque

Ja Idomin innehåller jordnötsolja, men Inotylen är det väl inget "skumt" med så vitt jag vet...

• Min Aida

Inotyol hjälper inte alla ggr mot röd stjärt. Min dotter var magsjuk och fick diarée = röd stjärt med små sår. Inotyol hjälpte inte alls, utan jag ringde barnmedecin och frågade och de sa att hon förmodligen hade fått en svampinfektion, vilket är vanligt när de bajsar mycket och ofta. Så jag fick köpa daktacort (kräm mot fotsvamp -receptfritt på apoteket), och smörja två ggr dagligen med det. Det gjorde jag morgon och kväll, under dagen torkade jag rent med Natusan barnolja (i geléform - kladdar mindre). På barnmedecin sa de att jag INTE skulle använda vatten för det gjorde bara infektionen värre sa de, utan bara göra rent med olja och kompressor.

Ett annat tips är även att bara smörja på äggvita och låta lufttorka - fungerar jättebra!
    Låt barnet vara utan blöja så mycket som möjligt - viktigt!

Det där med daktacort kanske du ska rådfråga om på BVC först - för din lilla är trots allt yngre än mitt lilla stjärnskott!
    Lycka till!!

Aida min lilla solstråle - mamma älskar dig mest i hela världen!
Svar på tråden Röd rumpa