• adrenalin

Fula tjejkläder?

Är det fler med små döttrar som tycker det är hemskt fula och opraktiska kläder som säljs till dom nu? 
    Jag tappar nästan hakan när jag går in på diverse barnaffärer. Det är massa snören, spets, detaljer... inga saker att bara dra på, utan massa lösa grejer som ska hålla på å dingla och fladdra överallt. Och så ser man pojkavdelningen.. som en mörk grå massa i affären.

Jag tycker även det känns som en förbannelse att släkt ska ge "tjejkläder" till Fia. Vi ska säga till svärmor att hon inte ska köpa mer rosa kläder till henne. Jag har INGET emot rosa, utan det är själva modellerna jag avskyr! Men säger man att man gillar grönt är chansen större att hon kommer med vettigare plagg. För ja tycker det är kul att få kläder.

Var köper ni era kläder?
    Ja köper våra i vanlig butik, men ja väljer och vrakar... mest på "pojk"-avdelningen faktikst (löjligt att de har avdelningar!!) Jag tycker det är så himla synd att det är såhär. Barn är barn.

• Svar på tråden Fula tjejkläder?
  • MariLin

Måste tillägga. Ett riktigt bra köp har jag faktiskt hittat just på Kappahl. 3 stycken pyjamas med olika djurtema. Groda (grön), kossa (vit och svart) och tiger (gul). (Finns även nyckelpiga m fl) De är otroligt söta och sonen (13 mån) är så gullig när han i sin tigerpyjamas pekar sig själv på tigern på magen och säger grrrrrrrrrr.

• invo

Just av denna enkla anledning så hamnar jag oftast hos polarn och pyret... Efter att en hel förmiddag gått igenom sortimentet på HM, Lindex osv är jag trött på letandet och på pop finns enklare kläder utan "rysch pysch" (hur dt nu stavar...)

Jag har inte tid att leta mig grön på kläder utan alla glittriga tryck osv.

Det blir ju dyrare, men som tur är så har jag två tjejer så jag räknar med att nr 2 kan ärva lite kläder. Katvig och de andra danska märkena har ju oxå grymt snygga kläder, men de är svåra att få tag i om man inte shoppar på nätet förstås.

Men det finns ju faktiskt helt ok bassortiment på tex Lindex, har varit där och storshoppat trikåbyxor - både korta och långa. Ska försöka handla in lite dagiskläder på Lindex tänkte jag, det dyker ju upp 25% lappar titt som tätt därifrån.

En liten parantes:
    Ngn som köpt strumpbyxor på Lindex?? Det lär jag aldrig göra om, det fanns inga hälar på dom!! som en korv rakt ner i skon, så det blev en massa korvar och veck, inte alls snyggt. Men i affären sa de att det skulle va så, trist att det inte stod på förpackningen.

Och så en sista sak: Det är SÅÅÅ snyggt med rött på killar tycker jag! Utomlands verkar rött mer eller mindre vara en killfärg... När vi var i England så var allt det röda i affärerna killkläder... Och jag som gillar rött till mina tjejer!

• Lilla Sanna

Jag håller med särskilt Stargirl. Ja fy fan vilka kläder det finns på Kappahl och Lindex. Har fått en hel del i present därifrån och de är helt oanvända med lappar kvar.
    På HM finns det fina grejer till små barn men när de blir lite större är det oxå väldigt hemska grejer (stora delar iaf) jag köper mycket på POP och sen så blir det en massa kläder från Katvig, Molo, Hollys Baby, Ida T och ibland lyxar vi till det med Baby Dior och Burberry

Jag har hellre färre kläder men snygga än mycket och fult.

• snart tre

Japp, POp är en favvoaffär och rött en favvofärg till min kille som har mycket röda plagg och en ursnygg knallröd Bugaboo Frog. Det är så många som tror jag har en tjej för att vagnen är röd????? Jag bryr mig inte, men gud vad de blir generade och vilka kommentarer jag får ibland om att rött är en tjejfärg. Que? Jag upphör aldrig att förvånas över hur en del resonerar. I min värld finns det inga tjej- och killfärger. Har till och med ett par rosa tröjor till min grabb, herregud män har ju rosa skjortor och pikétröjor.... *mutter, mutter*

Fram för större urval av kläder utan tryck och med mera färg för båda könen

• Loppan79

Jag tycker inte det är så svårt att hitta snygga kläder till dottern men praktiska däremot. När det var så varmt här för ett par veckor sedan försökte jag hitta ett par mjuka sköna shorts men hittade inte ett enda par på tjejavdelningen. På killavdelnignarna fanns det mörkblåa, mörkgröna, svarta men hur somrigt är det??? Det slutade med ett par trekvartsbyxor på polarn, dyrt men det var det värt.

• Stora

Polarn o Pyret och Lingon &åbär (hemförsäljning) de har bra neutrala kläder utan tjafs. Jag har en av varje sort o det är mkt enkalre att hitta fina kläder till Edvin. Jag älskar rött-blått-vitt o det hittar jag mycket. Till pojkar så är LIndex Fixkläder jättefina. Till tjej så är det väldigt mkt glitter o rosa och figursytt. Lingon o blåbär sortiment kan du se på deras hemsida. Ja ghar köpt capribyxor till Ella där och en jättefin enkel Pikéklänning i rött-blått-vitt.
    jeans kan jag hitta på H&M de har vissa "basjeans".
    Jag tycker det är helt fel med tjej o killavdelningar o att det ska stå på plaggen att det är tjej eller killkläder...
    Man upptäcker snabbt när man har en av varje att det man tyckte var neutralt inte är det. När jag plockar i det vi har i källaren så nog är det en liten rosett på bodyn eller så är byxorna insvängda....

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Tant Green

Jag tycker Åhléns ofta har mycket snyggt, de har åtminstone ofta starka färger och inte så mycket mesiga pasteller.

• adrenalin

Novus:
    Vuxna kroppar skiljer sig, kvinnor har höfter och bröst och har andra modeller på ett annat sätt än vad barn har. Barn skiljer sig inte så mycket kroppsligt, förutom längd och vikt!

MarLin:
    Jag förstår att du tycker det är trista kläder på pojkvavdelningen, för det är det verkligen! Det tycker jag med! Jag har funderat hur tusan jag skulle göra om jag hade en pojke... Skulle nog klä honom i rosa men det är sååå svårt att få tag på rosa som inte har en massa krimskrams eller där det står "cute little princess" eller liknande... Skrikandes samma är det med pojkavdelningen. Där ska det stå "tuffa" saker...

Det verkar som pop är bäst egentligen, nrä det gäller neutralt? ja brukar gå in i den affären och vända, tyvärr... tycker det är för dyrt...

wintersaga:

bra länk!

• kottismamma

Jag håller med Er. Så många gånger man kommit in till stan med ett välfyllt konto för att köpa massor av kläder till n men går därifrån tomhänt. HM, Lindex och Kappahl är fullständigt hopplösa. Värst är nog Kappahl! Alla dessa töntiga tryck, glitter, mm ser för h....gt ut.
    På kappahl ser ju en del barnkläder ut som rena "horkläderna".
    Jag gillar PoP och även märket "name it". Vanliga kläder utan massa tjafs.

• papayan

Undrar bara varför en del tycker att det är så fel med tjej och killavdelningar när man handlar kläder, är det bara för att det är barnkläder eller vad??
    Det är väl inget konstigt att det finns tjej och killkläder,
    inte skulle jag själv vilja handla på en affär där alla dam och herrkläder var till för alla och hängde på samma avdelning...

• Milda

Känner igen mig. Både min mamma och svärmor köper gärna "tjejiga" kläder till dottern. Har sagt till min mamma iaf att jag verkligen hatar sånt där ryschpysch men hon lyckas ändå köpa såna där grejer som jag inte gillar riktigt.
    När Emilia var bebis köpte jag en hel del på H&M, mycket på killavdelningen men nu gillar jag inte H&M:s barnkläder alls, speciellt inte på avd stl 86- ? som vi har gått över till nu då dottern är 21 månader. Så där köper vi bara basplagg nuförtiden som enfärgade t-shirtar osv.
    Jag handlar nästan alla kläder på Polarn & Pyret, från Katvig, Ida t, Molo, name it.
    Jag gillar färglada kläder som ser ut att vara till barn. Inte barnkläder som ser ut som vuxenkläder

• Milda

Kan tillägga att Kappahl och Lindex går under samma kategori som H&M.

• Loppan79

Adrenalin - kolla in marknaden för pop kläder på tradera. I längden blir det nästan billigare att köpa pop kläder än från HM eftersom du kan sälja dem vidare till bra priser

• Linda1976

På Kappahl får man frätskador på ögonen spetsglittertingeltangelhysteri eller svarta kläder med ödlor och flames. Är det de blindas förening som köper in???

H&Ms Logg-kläder, POP och Lindex FIX är det enda som funkar känns det som, och KATVIG såklart!!

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
Svar på tråden Fula tjejkläder?