• Starkast

Kan vi hjälpas åt med var vi kan hitta giftfria hudvårdsprodukter till våra barn?

Vi verkar vara många som inte gillar listan på de farliga produkterna vi använder på våra barn.
    Skulle vi inte kunna hjälpas åt med en lista där vi kan hitta produkter utan gifterna i?
    www.jaj.nu

• Svar på tråden Kan vi hjälpas åt med var vi kan hitta giftfria hudvårdsprodukter till våra barn?
  • Tabby

Läste detta på eilas sida.
    "E-vitamin fungerar bra som antioxidant, dvs fördröjer härskningen av vegetabiliska fetter. I produkter som består av bara oljor och fetter behövs inget annat konserverande ämne."

Så man kan kankse tillsätta olja som innehåller E vitamin eller utesluta olivolja och tillsätta olja med e-vitamin. Men som sagt du har nog gjort slut på våtservetterna innan de härsknar...

• Anni

Me guuu vilket jobb att göra egna våtservetter...
    Hederligt vanligt vatten funkar inte det längre heller?
    Bara att ta en vanlig bytta i med lagom varmt vatten och nån droppe olivolja; färdigt. Så gjorde jag i ett års tid när vi inte kunde ha skötbordet i badrummet.

• Tabby

Det känns jobbigare att behöva fylla på en bytta med vatten varje gång man ska byta på babyn. Då är det skönt att redan ha färdiga servetter att plocka ur lådan :). Och sen gör du ett gäng för flera dagar och det tar bara några minuter att göra servetterna.
    Men alla gör ju på olika sätt :)

• Themis

Tabby och co:

Just olivolja, solrosolja och vetegroddsolja är de oljor som innehåller mest E-vitamin helt naturligt, så några tillsatser behöver man nog inte fundera på där. Själv har jag faktiskt tagit ett par droppar solrosolja direkt ur skafferiet till lillens fötter när huden var lite torr. Kontrollen av livsmedel är betydligt strängare än den av kosmetiska produkter.

E-vitamin är förresten rena medicinen för huden om man ska tro hudkrämskrängarna, så varför ta omvägen om en kräm med en massa tillsatser-jag går till källan direkt!

Men nu blev jag nyfiken på era länkar, ska spana in dem när tid finns...

• Tabby

Så bra att olivolja innehåller E-vitamin :). Vetegroddsoljan visste jag om men inte de andra.

• Nickan

Måste lägga mig i det som Bimsan skriver ovan: "Kontrollen av livsmedel är betydligt strängare än den av kosmetiska produkter."
    Jo, visserligen. Men det säljs väldigt mycket "dåliga" oljor i handeln. Själv skulle jag aldrig drömma om att använda en solrosolja köpt i livsmedlesaffär till mig eller min tjej. (Men ändå äter jag dem, skumt va?) Möjligtvis om jag hittat någon fin ekologisk i typ hälsokost eller dylikt. Men det kan ändå betyda att frakten har gått till på ett sådant sätt att oljan har fått med sig en massa gifter som den inte ska ha. Om man vill läsa mer om frakt bla oljor finns www.gunnarlindgren.com
    Satsa på bra oljor! Priset är ofta betydande här - du får det du betalar för.

• Champis

Jag skulle gärna se en liknande granskning av barnmat - även gröt och välling. Jag står länge i butiken och läser innehållsförteckningen och i sde flesta pruduketer finns det ämnen som jag helst ser inte fanns där.

• Ginko

Läs gärna infromationen om SNFs test på Weledas hemsida. Jag har i alla fall förtroende för dem trots det negativa testresultatet.

• Tabby

En varning, såg att Dermanords Baby milk bath innehåller Butylparaben. Det hormonstörande ämnet som det varnats för :)

• Themis

Nickan: Jag vet också att det är skillnad på olja och olja och det där var en tillfällig lösning. Jag ska gå ut och hitta någon käck kravolja så snart jag hinner.

Men jag tror att det nog ändå är bättre med ett par droppar livsmedelsolja än en massa parabener.

• Kotten99

Hej,

Är det ngn som vill prova NU Skin produkterna så kontakta mig. Ni får 30 dagars pröva på tid och 15% rabatt på hela sortimentet, är ni inte nöjda får ni pengarna tillbaka.

NU Skin har produkter för både barn, kvinnor och män. Inga produkter innehåller mineraloljor eller produkter som skapar fel PH värde på kroppen. Fel PH värde kan ge en grogrund för dåliga bakterier och ge torr och irriterad hud (en till sak att tänka på när man väljer produkter...).

Epoch Baby serien är helt otrolig, jag har haft Filips schampo/tvål i 5 månader och den är fortfarande halvfull! Men så är det med NU Skins produkter - de är dryga och i början när man använder deras produkter överdoserar man för att man är van vid att andra produkter innehåller vatten och att man därför behöver ta MYCKET för att det ska bli rent. Så är INTE fallet med NU SKin -deras motto är "all of the good, none of the bad".

Vill ni ha prislista och produktkatalog är det bara att säga till! Det finns även produktblad med detaljerade beskrivningar av innehållet i varje flaska......!

• Niss4N

För vi som bor i Finland kan jag rekommendera dessa produkter www.amnaturalproducts.com. Har själv testat många av dem och de är bra. Man kan också beställa till Sverige men det blir dyrt med portoavgiften.

En bra sida är också www.shenet.se. Där finns bl.a. recept för de som själv vill göra egna produkter.

• Themis

Hehe, mycket lägligt så hade en av de skumma källaraffärerna i stan slagit igen och där hade öppnat en ekologisk skönhetsshop. Så nu har jag införskaffat en ekologisk rapsolja (den går inte in så fort i huden men den var rimlig i pris så det får vara) samt en ringblomsolja som även ska vara läkande för tuttarna.

Får väl se hur det funkar nu då med ekologisk bebisvård...

Svar på tråden Kan vi hjälpas åt med var vi kan hitta giftfria hudvårdsprodukter till våra barn?