Rostbiff!
Är det svårt att göra rostbiff i ugn? Har aldrig gjort det förr. Funderar på om vi ska göra det själv eller beställa färdigt till ett kalas.
Kan man servera kall rostbiff till potatisgratäng och sallad eller ska den vara varm?
Är det svårt att göra rostbiff i ugn? Har aldrig gjort det förr. Funderar på om vi ska göra det själv eller beställa färdigt till ett kalas.
Kan man servera kall rostbiff till potatisgratäng och sallad eller ska den vara varm?
Godast kall tycker jag.
kall tycker jag och det ör inte spec. svårt.
ta en kokbok så står det där.
www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=2253&tlfo=0
Kan man misslyckas?
Ska ha bjudning med ca 15 pers på lördag och hinner inte göra en provgång. Alternativet är att beställa färdigt i en köttbutik.
Om inte annat så är det svårt att skära rostbiffen i tunna skivor om man inte har skärmaskin.
det här lät också gott, som varian t på temat.
www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=5320&tlfo=0
Rostbiff är ganska enkelt. Det som kan vara svårt är att få den precis lagom rosa. Kolla i kokbok för ungefärlig temperatur på köttet.
Här är en jättegod rostbiff. Fördelen med den är att man marinerar den efter stekning, så den blir mindre torr än annars. Har inte kollat de recept som givits hittills, men lämnar mitt ändå:
Örtmarinerad rostbiff 10 portioner
1,25 kg nöt- eller älgkött, rostbiff eller innanlår
1,5 tsk salt
1 rsk grovmalen svartpeppar
Lag
1 liter vatten
0,5 dl salt
1 skivad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
0,5 msk grovkrossad svartpeppar
3 msk torkade örtkryddor, tex timjan, rosmarin och dragon
1 knippa grovhackad persilja
Sätt ugnen på 125 grader. Gnid in köttet med salt och peppar och lägg det i en ugnssäker form. Stick en stektermometer så att spetsen kommer mitt i köttet. Stek köttet i nedre delen av ugnen till termometern visar 60 grader, ca 1.5 timme (Då blir köttet VÄLDIGT rosa. Stek lite längre om du vill ha mer "Well done")
Koka upp vattnet till lagen. Lägg i de övriga ingredienserna. Låt lagen kallna.
LÄgg rostbiffen i lagen när den är färdigstekt och låt den marinera 4 - 5 timmar. Tag upp ur lagen och förvara i kylskåp i plastpåse.
Tack alla!
Mitt favoritrecept kommer här:
Kall, marinerad stek
1 kg rostbiff eller oxstek av fransyska
Bind ihop steken, salta och peppra.
In i ugnen i 125 grader, gärna i stekpåse.
Sätt i en köttermometer i den tjockaste delen av steken.
Ta ut steken när termometern visar 63-65 grader
(max 65, annars blir steken torr).
Gör i ordning marinaden!
½ paket provencale kryddblandning (finns i frysdisken i affären)
½ paket persilja (finns också i frysdisken i affären)
1 dl rött vin
Koka ihop under 20 minuter.
Låt stek och marinad svalna. Lägg sedan steken i marinaden, i en fryspåse. Låt steken marineras i ca.1-1½ dygn i kylskåp.
Skiva tunt,gärna med skärmaskin.
Servera med potatisgratäng eller potatissallad,grönsallad och lite bröd,mmmm