Inlägg från: Polarlinda |Visa alla inlägg
  • Polarlinda

Navel piercing!!

hej!

jag har jobbat på en piercingstudio i 6 år under min tid i brighton (dock för 6 år sedan). om navelpiercingen kan jag säga att det kan ta upp till ett år att läka och även om man tror att den är läkt efter 2 månader så är den inte läkt längst inne. man bör vänta med att byta smycket minst ett halvår. man ska ha i åtanke att en piercing innebär ett mindre kirurgiskt ingrepp och behandla det som ett sådant. navelpiercingen kan på tjejer dessutom blossa upp någon gång i månaden eftersom den kan reagera efter menscykeln. man ska rengöra en piercing med saltlösning (så nära kroppens egna vätska), finns att köpa på apoteket eller så kan man göra själv. om man har problem med piercingen kan man använda något starkare men inte så starkt som alsolsprit, som tar bort den nya vävnaden som försöker "byggas upp" och istället bildar ett styggt ärr (kiloid). det ska inte täckas över med plåster eller bandage då huden måste andas för att kunna läkas. man behöver inte ta ut piercingen under en graviditet så länge den ser bra ut. det finns plastbarbells som är böjbara och följer hålets form. men det förutsätter att hålet är ordentligt läkt innan man blir gravid.

i ts fall betyder inte det rosa eller kliandet några problem - det är helt normalt efter en vecka!

lycka till!

• Polarlinda

ok...fast tänk på att ett plåster kan orsaka tryck och kan också fungerara som en bakteriefälla om man har otur. försök att lufta på natten om det går...

Svar på tråden Navel piercing!!