Inlägg från: Nika75 |Visa alla inlägg
  • Nika75

Hur bar ni er åt för att få ett jobb?

Nästan alla jobb jag haft har jag fått via egna initiativ. Dvs nätverkskontakter och spontanansökningar, men så har jag jobbat just i den överhettade mediebranschen. Eftersom arbetslösheten är hög konkurrerar man med så många andra med liknande meriter att det är väldigt svårt. Ibland känns det lönlöst att söka utannonserade jobb trots att man vet att man har rätt meriter. Just nu söker jag jobb och har varit på tre intervjuer, ska på en fjärde i morgon. Alla företag är sådana jag letat reda på själv. Min strategi är att läsa på om företaget, ringa upp (den som är ansvarig för rekryteringar på företaget, framgår det inte av hemsidan frågar man i växeln. På mindre företag är det oftast VD:n direkt som gäller) och ärligt säga att jag söker jobb och tycker företaget verkar intressant och undrar om de kommer rekrytera. Oftast blir de nyfikna och undrar vem man är, ber en skicka in CV:n osv. Och man får inte ge upp om gensvaret är svalt, oftast blir man dock väldigt trevligt bemött, de blir oftast lite smickrade att man hittat just dem. Det är bara att fortsätta. Och om man skickar in sin cv och inte hör någonting kan det alltid vara värt att ringa upp igen... och sedan hålla kontakten om de verkar öppna för att rekrytera längre fram.

Svar på tråden Hur bar ni er åt för att få ett jobb?