• Anonym

Min familj reser bort när sonen fyller ett, precis som när han föddes

Min son fyller snart ett år. Hela min närmaste familj kommer att vara bortrest då vilket innebär att endast min makes släkt kommer att närvara vid ettårskalaset. Mina föräldrar var bortresta när min son föddes också.

Det gör ont i hjärtat när de prioriterar semesterresor istället för att fira sitt första barnbarn och det känns så tråkigt att inte en enda i min familj kan vara med när han fyller ett år.

Är jag fånig, får man tycka att de borde förlägga semesterresan till ett annat tillfälle?

• Svar på tråden Min familj reser bort när sonen fyller ett, precis som när han föddes
  • aktuelle

jag tycker det är elakt :/

• ljungsan

Jag skulle bli jätte ledsen om min familj inte dök upp när min dotter fyller år.

• Sanber

Jag skulle oxå blivit jätte ledsen!
    Har du sagt något till dem?

Mamma Till Underbara Casper alias Cappe Cappelito!
  • Korallen

Nej, jag förstår dig väldigt väl, att det känns jobbigt och ledsamt.
    Visst ska de kunna åka bort om de vill men samtidigt kan man tycka att de kunde vara intresserade av sitt enda och första barnbarn.

Vad beror detta på? Är det något de gjort i alla år vid samma tidpunkt, innan din son föddes?

Tänk på blodtrycket!
  • LabLover

Nej, jag tycker inte att du är fånig! Förstår att du gärna hade velat ha hela familjen samlad! Kommer du att ta upp det med dem? Ha ett kalas till när de är hemma?

I vårt fall har vi dotterns farföräldrar i USA och morföräldrarna här i Sverige och vi valde att fira första julen i Sverige och ska snart fira första födelsedagen i USA.

• Alltid

För min del skulle det inte spela någon roll. Barnen är vana. Vi bor 30 mil från varandra och det finns telefon och brev eller paket man kan skicka.

• Maggis Nervis

Jag med! Jag och min mamma har en liknande sits nu.. Men det är lite tvärtom, jag vill inte att hon skall h kontakt med våran dotter, men hon sitter mest hemma o gnäller över att vi aldrig hälsar på, men när jag säger att hon kan komma hit (bor inte i samma stad) så är det helt plötsligt inte viktigt längre..

JAg tycker du skall säga till din familj att det är dålig stil och att du blir besviken! Det är inte ditt fel att dom väljer att åka bort just nu så därför skall inte en sån här grej tynga ner dig heller!!!

• Anonym

Korallen: Ja, de brukar åka iväg runt den tiden på året men det är inget måste, de skall båda vara lediga 8 veckor så det finns gott om tid att åka någon annan vecka.

Jag har försökt att "hinta" det för dom men de har inte fattat. Har så svårt för att säga det rakt ut, de kommer ju att få dåligt samvet.

Men det känns som just ettårskalaset är speciellt,,,,

• Korallen
    Anonym skrev 2006-05-23 22:34:28 följande:
    Korallen: Ja, de brukar åka iväg runt den tiden på året men det är inget måste, de skall båda vara lediga 8 veckor så det finns gott om tid att åka någon annan vecka.
    Jag har försökt att "hinta" det för dom men de har inte fattat.
    Har så svårt för att säga det rakt ut, de kommer ju att få dåligt samvet.Men det känns som just ettårskalaset är speciellt,,,,
    Det låter ju onekligen som att det inte skulle vara någon märkvärdig sak för dem att vara med på ettårskalaset!
    Lite märkligt tycker jag.

Du ska absolut inte ta på dig någon ansvar för deras samvete! Säg det till dem rätt ut vad du känner och tycker. Ibland har man så olika uppfattning om saker och ting.
    Men ändå... vill man inte fira sitt barnbarn Förvånad om man kan? 
    Tänk på blodtrycket!
  • LabLover

Jag kan inte låta bli att tänka: Kommer de att åka bort varje år vid samma tidpunkt och ALLTID missa barnbarnets födelsedag? Ta upp DET med dem...

Svar på tråden Min familj reser bort när sonen fyller ett, precis som när han föddes