• Emelie22

Ta lån för att betala av skulder?

Jag har en fråga som jag och en kompis satt och disskutera härom dagen..

Lönar det sig att ta ett lån för att betala av skulder hos kronofogden? fördelen är juh då att man kan börja jobba av det 3 år med prick snabbare och sen funderade vi på om inte räntan är högre hos kronofogden än vad den är på en del lån man kan ta idag.. som tex SEB:s Enkla lånet osv..

Nån som har nån erfarenhet?

• Svar på tråden Ta lån för att betala av skulder?
  • jummie

FÅR man ta lån om man har skulder hos kronofogden??

• vicksvicks

man får inte ta lån om man har skulder hos kronofogden. jag tror inte äns man får göra det med borgonär idag.

• GalenGubbe

Man får väl fråga föräldrarna om dom tar lånet i sitt namn och betala åt dom i så fall.

• Emelie22

Nej vi bara pratade för sakens skull... vet inte hur vi kom in på det. Vi prata till exempel på om du bor ihop med nån som har skulder men ni samtidigt har gemensam ekonomi. Skulle ni tjäna på att sambon som inte har prick tar lån för att betala av skulden för att det skulle löna sig senare för paret, då personen blir av med prick och skulder (med högre ränta än bankens) snabbare på det sättet. He he krångligt jag vet..

• Heidi1

men pricken försvinner väl tre år efter man har fått den o inte från 3 år när man har betalat den...så va d för mig iaf

• mitt nya liv

Beror det inte lite på hur mycket skulden ligger på om det ska löna sig?
    Under 50 000kr tror jag säkert det lönar sig men mer än 250 000kr tror jag inte det lönar sig

• Heidi1

min prick försvinner 1/10 då jag har bf =) villken toppen dag =)

• Emelie22

Citrina: nej pricken försvinner 3 år efter det att du betalat av skulden

Det paret vi prata om hade ena skuld på ca 60 000kr

• unsan

ett par kompisar till mig tog ett lån för att cleara HANS skulder... men det är ju hon som står på lånet... O hon har inget fast jobb ens, men däremot fast INKOMST... Mne man får INTE ha prickar om man ska ta nåt lån...

• Heidi1

Emelie22 så va d inte för mig iaf.

Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

En betalningsanmärkning kan finnas kvar i kreditupplysningsföretagens register i tre år från den dag då anmärkningen registrerades om du är privatperson eller i fem år för företag. Det som avgör hur länge betalningsanmärkningen finns kvar är bland annat när skulden betalades och om kronofogdemyndigheten har hunnit fatta några beslut i målet eller ärendet.

kronofogden.se/svarpafragor/fragorochsvar/betalningsanmarkning/betalningsanmarkning/5.14db52b102ed4e5fe380004979.html

• Emelie22

Citrina:
    Okej.. då hade jag fattat fel.. (=

Ja för det vi kom fram till var väl att dom som är sambos lär planera att vara ihop ett tag, så även om den ena får ta ett lån för att betala av den andres skull så lönar det sig gemensamt för dom..

Lite intressant fråga faktiskt.. tack för alla svaren.. (=

• mammatillvictor

Vi hade inga räkningar hos kronofogden men vi tog ett banklån för att betala av gamla skulder och det tjänade vi massor på. Det är bättre ränta och det är allt under samma tak liksom. Även om det är ett lån utan säkerhet så tog lönade det sig. Känns också bättre att ha ett banklån än de andra lånen. Vi sov bättre om natten efter det om jag säger så. Det var inga problem att få ett lån på banken (SEB) för att betala andra lån. SEB har tom ett speciellt lån för just detta, att lösa andra lån och krediter.

Lycka till!

• jummie

att ta lån när man har andra skulder och att ta ett lån med skuld til kronofogden är väldigt skilda saker!!

Sen ska man aldrig ta ett lån o lösa ut en annans skulder..även om man planerar att vara tillsammans länge så kan ju allt möjligt hända! Då står man ju där med skägget i brevlådan

• jummie

rättelse: ska o ska..JAG skulle aldrig komma på tanken att lösa en annan människas lån..hur kär jag än var!

• mitt nya liv

Jag hade en kompis som fick problem efter att ha löst ut sin makes skulder.
    De skilde sig och hon får fortsätta betala av det lånet.

Svar på tråden Ta lån för att betala av skulder?