• JaneDoe

Trött på min trotsiga hund!Råd motages gärna :-)

Har en väääldigt trotsig hanhund på 2år. Han är väldigt lättlärd, men problemet är att han inte gör något man säger till honom om han inte får något för det. Vi går och tränar på en brukshundsklubb och där är han jätteduktig, men det är ju bara för att man har godis i handen

När det gäller mer vardagliga saker som att han ska gå och lägga sig osv så blir det tvärstopp. Han vet mycket väl vad det är han ska göra, men han vill inte helt enkelt. Att få honom att lägga sig ner kan mycket väl ta 10min! Det spelar ingen roll om jag ber snällt, bestämt eller blir arg, han bara stirrar tillbaka på mig! Jag har mest använt godis när jag lär in momenten, men han KAN ju dom nu,och han kan ju inte få godis varenda gång han gör som man säger, eller?

Ett annat problem jag har med honom är att han är väääääldigt glad i människor. Innan kunde man inte gå förbi andra människor utan att han hoppade på dom och ville hälsa, men det slutade han med för länge sen. Nu har han börjat igen! Han kan gå jättefint, tittar och lyssnar på mig, och kan sen helt plötsligt få för sig att hoppa på en människa vi passerar :-O Det är bara ibland han gör det, och det syns inte på honom vad han "planerar", fattar inte varför han börjar dumma sig så igen?!

Någon som har råd om hur jag ska få ordning på honom? Kan tillägga att han stått på en hundkennel sen han var 18mån, och hade inte fått någon uppfostran alls. Ingen hade ställt krav på honom att han ska bete sig på ett visst sätt när kopplet kommer på trots alla roliga störningar som finns. Framsteg har han gjort, men nu är det tvärstopp

• Svar på tråden Trött på min trotsiga hund!Råd motages gärna :-)
  • Bemma

Hmm..angående hur du ska få honom mer villig att göra saker så skulle dun kunna testa att börja om med träningen men nu träna med klicker. En instruktör på min kurs tränade sin hund "vanligt" i tävlingslydnad och hade en totalt omotiverad hund som hellre luktade på blommorn. Så då började hon om, med klicker, och hunden är idag hur duktig som helst.

Angående gamla ovanor som kommer tillbaka så testar unga hundar alltid gränser. Kanske har han lyckats med detta "bus" en gång och tycker nu det är askul igen! Försök ställa högre krav och var tydlig så kommer han nog snart förstå vad det är som gäller.

Gör roliga saker efter promenadvägen. Ta med en leksak, göm godis, lek kurragömma. Då blir hunden mer uppmärksam på dig eftersom den vet att det när som helst kan hända något roligt.

• Pyris

Du... du har möjligtvis inte min hund eller???

Jag har exakt samma problem med min hund. Enveten till 1000 är han.

Och jag kan inte gå o träna med honom heller för han har EP och får det av att han blir upprymd. Vilket han blir av andra människor och speciellt andra hundar.
    Så jag försöker träna honom hemma, och visst, han kan..men han vill inte.

• lena ekman

Jag kan tänka mig att på kursen är du fullständigt konsekvent men inte lika hemma. Jag vet själv hur lätt det är när man skickat på plats 10 gånger och elfte gången hundn kommer smygande så ger man upp - seger till hunden!

Sen om hunden lyder så bra på kursen är det dags att stoppa undan godiset. Ha det i fickan och använd det som belöning och inte muta.

När du möter folk så ha en kampleksak eller något annat kul i beredskap. När hunden är beredd att hoppa säg ett skartp NEJ och om hunden reagerar fram med leksaken och lek av hjärtans lust, låt folk idiotförklara dig - det är en del av hundägandet . Skulle nu hunden strunta i den mötande så fram med leksaken då också. Nu när hunden fattat galoppen ska du ju inte behöva leka dig genom hela promenaden men låt den komma fram med ojämna mellanrum så att din hund aldrig vet när det händer för det är ju bäst att sköta sig så man får leka.

När hunden ska få hälsa så se till att du bestämmer hur det ska gå till. Sätt hunden, hälsa först och ge sedan hunden ett ok att hälsa. Blir den för ivrig lyft tillbaka hunden lugnt och stilla (inga ryck i koppel som eggar) och börja om. Då lär den sig snart att okända människor är roligast om man struntar i den (då får man leka) och kända människor får man hälsa på om man uppför sig. Lycka till med din hund!

• längtarefterbarn

Håller med lena ekman, mycket bra råd!
    tänk oxå på att det är en unghund! En okastrerad hanhund i 2-årsåldern kommer otvivelaktigt att driva dig till vansinne mer än en gång. =)
    jag har 2 stycken, det är inte alltid vi kommer överens här hemma heller.

• Pyris

Jag ska testa Lenas råd.

Speciella problem har jag med att lära honom att inte hoppa på folk så fort han ser någon.
    Men det är inte lätt när jag står och säger till hunden att gå ner och svärfar klappar honom.

• längtarefterbarn

Bind händerna på svärfar!
    Allvarligt talat så hade jag samma problem med mina svärföräldrar men vi sa helt enkelt att om de inte gör som vi säger så tar vi aldrig mer dit hundarna och de kan inte få komma och hälsa på os mer heller om de inte resoekterar hur vi vill göra med våra hundar.

Säg annars till den hunden hoppar på att lägga händerna efter kroppen och vända sig om så hunden ramlar ner igen. Det brukar fungera för stunden, men löser ju inte problemer. det handlar bara om ihärdigt tränande och konsekvens. Svårt, men om folk samarbetar med dig så går det!

• alsesani

Säg till alla du känner och möter när du är ute med hunden.

En väninnas hund var också hoppig, dessutom lättstressad.
    Det var total nonchalans mot hunden som gällde, sen fick han komma själv efter ett tag. Hälsade man först blev han ännu mera hoppig.

Det räckte någon närmade sig henne och hunden, så sa hon till.
    Bry er inte om hunden, klappa inte, prata inte...

Det hjälpte faktiskt.

• Pyris

längtarefterbarn:
    Vet du vad det värsta är??
    Han gör det för att jävlas med mig...
    För att jag försöker få pli på honom o han tycker jag är elak. För att man måste vara fast o bestämd med honom. Veknar man så tar han hela handen.
    Han sitter o håller fast hunden när jag står o upprepar att han ska gå ner, att han inte får lov att hoppa på folk...

• Pyris

alesani:
    Vi har försökt det med.
    Men som sagt.. svärfar lyssnar inte. För han gör inte så med sin hund.
    Dexter får gärna hälsa, men nere på marken. Och sen är det bra, då kan han gå o göra något annat.

Men som det är nu, så är han som en gummiboll, som hela tiden håller på o ska hoppa på folk..hela tiden.

• längtarefterbarn

Då skulle jag se till att hunden och svärfar inte träffas på ett tag!!!
    låter kanske lite väl drastiskt men uppenbarligen kan inte din svärfar respektera dig överhuvudtaget. Umgås ni mkt?
    Ta inte med er hunden dit nästa gång.
    Om du ser att han håller fast hunnden för att den inte ska kunna gå ner så sluta upprepa kommandon. Det gör bara din hund mer stressad. gå istället helt sonika fram och ta hunden ifrån sin svärfar och beordra den att sitta eller vad som helst. Då har du både brutit hoppandet och gett hunden ett kommando att lyda.

• Pyris

Jo, han kommer hit en till två gånger i veckan.

Jag har många gånger tagit hunden ifrån honom. OCh avlett honom. Just för att han inte ska få dubbla budskap. Det gör ju vem som helst knäpp. Och jag fattar ju att det spelar ingen roll hur mycket jag än säger att han ska gå ner. Tro sjuttsingen att Dexter inte gör det, när han får som han vill.

Men det är tråkigt. Jag vill bara ställa mig o gapa ut gubben. Bara för att hans hund inte fått någon som helst vett o han får göra precis som han vill.
    Jag vill inte han en sådan hund.
    Oki om svärfar vill, men han måste respektera att vi inte vill det.
    Men skulle jag göra det, skulle det vara något han kom ihåg i flera år och gnälla över.

• MillanB

Jag skulle rekomendera att du åker till nån som kan träna hundar. Tex nån som tränar jakt hundar. Jag har personligen dålig erfarenhet av brukshundsklubben och andra tränare som proppar i hunden godis elr mutar med leksaker.

• lena ekman

Pyris, det gäller att ta ett rejält snack med svärfar. Stäng in hunden i ett rum nästa gång svärfar kommer och när han frågar efter hunden förklarar du att det är ni som ska leva med hunden dygnet runt och då ska hunden hanteras som ni vill. Acceptera det eller låt bli hunden.
    Tyvärr inget annat att göra.

MillanB
    Trist att du har dålig erfarenhet av SBK, jag har tyvärr det samma av jakthundstränare de brukar tyvärr ofta vara fast i de "hårdare" metoderna.
    Mina tips är alltid, att använda godis och eller leksak som en förstärkning av berömmet som alltid ska komma först. Inte som muta. Men jag vet av erfarenhet att många tar genvägen och mutar och mutar och mutar. Som SBK:are hoppas jag verkligen att du träffar på bättre sbk-folk i framtiden.

Svar på tråden Trött på min trotsiga hund!Råd motages gärna :-)