Trött på min trotsiga hund!Råd motages gärna :-)
Har en väääldigt trotsig hanhund på 2år. Han är väldigt lättlärd, men problemet är att han inte gör något man säger till honom om han inte får något för det. Vi går och tränar på en brukshundsklubb och där är han jätteduktig, men det är ju bara för att man har godis i handen
När det gäller mer vardagliga saker som att han ska gå och lägga sig osv så blir det tvärstopp. Han vet mycket väl vad det är han ska göra, men han vill inte helt enkelt. Att få honom att lägga sig ner kan mycket väl ta 10min! Det spelar ingen roll om jag ber snällt, bestämt eller blir arg, han bara stirrar tillbaka på mig! Jag har mest använt godis när jag lär in momenten, men han KAN ju dom nu,och han kan ju inte få godis varenda gång han gör som man säger, eller?
Ett annat problem jag har med honom är att han är väääääldigt glad i människor. Innan kunde man inte gå förbi andra människor utan att han hoppade på dom och ville hälsa, men det slutade han med för länge sen. Nu har han börjat igen! Han kan gå jättefint, tittar och lyssnar på mig, och kan sen helt plötsligt få för sig att hoppa på en människa vi passerar :-O Det är bara ibland han gör det, och det syns inte på honom vad han "planerar", fattar inte varför han börjar dumma sig så igen?!
Någon som har råd om hur jag ska få ordning på honom? Kan tillägga att han stått på en hundkennel sen han var 18mån, och hade inte fått någon uppfostran alls. Ingen hade ställt krav på honom att han ska bete sig på ett visst sätt när kopplet kommer på trots alla roliga störningar som finns. Framsteg har han gjort, men nu är det tvärstopp