• Bebbe2006

För-och nackdelar med kejsarsnitt

Jag vill bli förlöst med kejsarsnitt, för jag mår illa av bara tanken på att föda vaginalt, och jag kommer att kräva att få bli det. Det måste ju ändå vara en kvinnas rättighet att välja hur hon skall bli förlöst.

Skulle vilja veta lite mer om för-och nackdelarna med kejsarsnitt. Om risker och fysiska men, alltså. Berätta gärna om era egna erfarenheter.

Snack om att man inte tar till sig barnet lika bra vid kejsarsnitt (tror jag inte ett dugg på) eller att kvinnor minsann fött barn vaginalt i alla tider kan vi skippa, för det tycker jag är ointressant.

• Svar på tråden För-och nackdelar med kejsarsnitt
  • Arctura

Jag har inte så mycket att jämföra med då jag bara gjort snitt med mina 2 barn.

Det jag kan tycka man missar, när det gäller snitt, är den första kontakten med barnet!! Jag fick visserligen se dem direkt, men det här med att ha dem på bröstet direkt efter födseln gick jag ju miste om och sen så tar det ju rätt länge att bli "ihop sydd" så då fick min sambo vara med barnet när de vägs, mäts och kläs på och sen fick de en ganska lång stund ensammen på bb-rummet innan jag kom upp till dem....

Skulle jag få välja så tror jag att jag skulle vilja föda "normalt" men det gick ju inte i mina fall.... jag tror man har mer smärta efteråt med ett snitt än om den vaginala förlossningen går bra sen så finns det ju komplikationer både vid "vanlig" eller snitt förlossningar!!

Men lycka till och stå på dig ifall du verkligen vet att du vill ha ett snitt!!

• FruCissy

Fördelar :
    man vet när barnet kommer (planerat snitt)
    barnet kommer ut

nackdelar :
    kan begränsa hur många barn man kan få
    man missar ofta den första tiden med barnet (typ 1-2 timmar)
    det är en stor bukoperation med dom risker som finns där, blodpropp, sammanväxtningar
    man kan inte lyfta evt storasyskon på ett tag när man kommer hem
    man är inte lika rörligt som efter en vaginal förlossning
    barnet kan få svårt med andningen och behöva ligga på neo ett tag
    Man är trött efteråt
    kan strula med amningen

Jag har gjort två snitt länk till berättelserna finns i mitt krypin

Ikke tenk - det bare forvirrer !
  • hanna 86

Förstår helt och hållet att ett snitt är mycket påfrestande, MEN jag kunde inte heller ha mitt barn vid bröstet, jag fick inte byta de första blöjorna, jag såg inte mätningen/vägningen jag kunde inte HÅLLA mitt barn på över ett dygn, jag tog inte på de första kläderna, + att jag inte var så rörlig som jag hoppats på!
    Det kan vara jobbigt med en vaginal förlossning också...
    Nästa gång ska jag kräva snitt!

kan tillägga att jag var väldigt förlossningsrädd men nekades snitt! Ingen höjdare att födda barn livrädd!

• jenni82

hur kan man nekas snitt om man är förlossningsrädd?
    är helt sjuk.

• FruCissy
    jenni82 skrev 2006-05-24 11:59:46 följande:
    hur kan man nekas snitt om man är förlossningsrädd?är helt sjuk.
    Japp den kan man
    Ikke tenk - det bare forvirrer !
  • bustjejen

Jag är snittad 2 gånger, inga vag. förlossningar.
    Jag har bara positiva erfarenheter av mina snitt, och vid båda tillfällena fick jag barnet till mig direkt.
    Vägning/mätning och påklädning mm gjordes inne i opsalen när jag var, och sedan fick vi hela familjen ett eget rum på UVA innan vi kom upp till avdelningen.
    Jag har inte heller haft ont efter mina snitt, panodil har räckt.
    Jag har haft en del strul med amningen med båda barnen, men det har nog inte så mycket med mina snitt att göra.

Det negativa är väl att det alltid finns en risk med en såpass stor bukoperation. Man får ofta sammanväxningar och dylikt.
    Vid mitt andra snitt skar läkaren lite för djupt och snittade min lilla dotter i tinningen. Det gick väl, hon tejpades och har ett litet ärr där idag. Men det kunde lika gärna ha varit i ögat eller annat ställe, så små saker kan hända.
    Jag blev snittad pga förlossningsrädsla.

• fantasy

så här ser jag på fördelar och nackdelar, dock har jag ännu inte genomgått snitt men ska.

Fördelar:

Veta när barnet kommer ut.

att på förväg vara insatt i hur det går till osv(då man är förlossnigsrädd).

att veta att barnet inte får någon skada i samband med förlossning(läs bestående men) andningstörning är jag fullt medveten om men det är ju inte på något sätt faligt.

Nackdelar:

Risk för komplikationer, dock finns det risker vid förlossningar oxå, och snitt är den vanligaste operationen som görs i sverige.
    Dock händer det att man får men av ett snitt och det bör man ju vara medveten om.

Längre bb vistelse.

man kan inte bära storasyskon på ett bra tag efteråt.

att pappan får ta det "första" ansvaret över bebisen medans man syr gör mig inget, det fick han vid den första riktiga förlossningen oxå, då tog jag en dusch i lugn och ro..

• Starkast

fördelar: du får ett barn.

Att hamna i min sitts är inte så kul. 2år efter mitt kejsarsnitt: Kan ej ta hand om mina barn. Kan ej ta hand om hushållet. kan ej ha ett sexliv. kan ej ha ett normalt arbete. Träffar vårdpersonal oftare än mina vänner. Kan inte gå längre än 10minuter(fånge i mitt hem) Tarmarna fungerar inte längre normalt. blåsan fungerar inte längre normalt. sammanväxningar som förhindrar mina rörelser(fånge i min egen kropp) svåra smärtor som är svåra, ev. omöjliga att bota. Starka smärtstillande tabletter(ständigt neddrogad = kan inte heller köra bil lagligt)

Innan mitt kejsarsnitt var det inget som helst fel på mig. Det genomfördes av en väl rutinerad läkare.

Alla drabbas självklart inte, men man vet heller inte vem som gör det.

• Havanna

Nar jag fick mina tvillingar födder första vaginalt, helt underbart att få bebisen direkt till bröster och så...
    Andra tvillingen blev katastrofsnittad....visserligen blev jag sövd när jag blev snittad... Och jag kan säga, när jag fick se honom hade jag svårt att tro att det var mitt barn....

Skulle jag få välja förlossning skulle jag absolut välja vaginal, utan diskussion. Såret läkte inte som det skulle, berodde till viss del på att jag bar mina barn (2,5 kg) lite grann. Agrafferna fick jag ha kvar extra länge då såret var öppet lääänge. Jag kunde knappt ta mig i och ur sängen på flera veckor, fick otroliga ryggsmärtor pga att jag inte kunde gå rakt!

De "problem" jag hade efter den vaginala förlossningen var ingenting mot snittet. Trots att jag blev klippt...

Svar på tråden För-och nackdelar med kejsarsnitt