• imorgon är en annan dag

Grund Siporex - Vad betyder det?

Fortsätter leta hus.... nu har jag huttat ett älde hus från typ 68 där det står grund Siporex (det är ett hus med källare). vad vet ni om Siporex grunder? Har aldrig hört talats om det... Om det står betongplattor omlagt 03, betyder det att man kan säga att det är ett nytt tak? D.v.s om man lägger om taket gör man något mer än att bara lägga om betongplattorna?

• Svar på tråden Grund Siporex - Vad betyder det?
  • familyfour

Siporex är en form av lättbetong...Hur gammalt är huset? Fram till 70-talet nångång så var det mycket radon i lättbetongen tror jag mig ha hört...Men kontakta någon firma som sysslar med byggmaterial så kanske de kan svara. Eller prata med mäklaren.

• familyfour

Aha! läste slarvigt 1968 ser jag ju nu.

• HumDis

Siporex är en sorts lättbetong. Nackdelen med den är att den drar till sig fukt under regniga perioder.

Är det källare på huset?

/ HumDis

Hmmmm, då kanske det inte låter så bra det här huset... Ja, som sagt så är det från 1968 och ja, det har källare.... Och jag som tyckte att det verkade var mitt drömhus... Skall fråga om det har gjorts någon radonmätning men om jag frågar om fuktproblem så kommer de väl inte att erkänna.... Efter en riktigt misslyckad husaffär (som tack och lov inte blev av) så är jag såå misstänksam både mot säljare och mäklare...

Tack för era råd! Någon mer som vet något om siporex?

• HumDis

Jag tycker inte ni skall ge upp hoppet om huset helt och hållet.

Däremot skulle jag ta dit en besiktningsman och kontrollera framförallt fukt.

Radonhalten skall inte vara någon fara i Siporex.

/ HumDis

Tack Snälla HumDis!

Vad gulligt av dig!

Svar på tråden Grund Siporex - Vad betyder det?