• Klurix

getingstick

Min flicka är ett år. Har ni något tips på vad vi gör när/om hon blir getingstucket? Känner till sockerbitstricket. Finns det något man kan köpa på apoteket som lindrar, eller något förebyggande. Vet ni om apoteket har ett "barnkit" med sånt man kan tänkas behöva. Känner till förbandslådan, men den är ju mer till för olyckor.

• Svar på tråden getingstick
  • Bernermorsan

Xylocainsalva bra vid bett av olika slag, hydrokortisonsalva bra vid bett utslag, Alsollösning också vid bett kyler torkarur. Kylbalsam vid solsveda och vid ev vattkoppor så lindrar det klådan. Duodermplåster/honugsplåster bra att setta på stickor de kan dras ur även bra till självsprickor.
    Hmm nu kanske du inte var intresserad av det andra jag skrev utom bara gettingstick.
    Myggen kommer ju också och då hjälper salvorna också.
    Det sägs även att man kan ta en mangnecyl och blöta upp och lägga på gettingbettet för lindring.
    Fästingplockare är också bra ja om man bor i sådana trackter.
    Oj nu låter jag som jag satt på jobbet....

• Lucifer

nåt som också funkar väldigt bra när du ska ta ut gadden är ett dela en gullök och hålla den emot så dras gadden ut.

• Henrik28

Salubrin, alsolsprit eller kylbalsam lindrar.

• Klurix

Hur då "dras ut"? "Suger" löken ut den? Har aldrig tänkt på att taggen ska tas ut...

• Henrik28

Klurix. Du duttar löken på gadden samtidigt som du surrar som ett bi. Då blir taggen konfunderad och ploppar ut.

• Klurix

Henrik: shit, det klarar jag aldrig. Det får min man göra.

Nä, alltså, jag ställde frågan seriöst. Gör löken att taggen lossnar från huden?

• Lucifer

ja löken suger ut taggen.

• Doriath

jag skulle köra på hydrokortison. Det där med lök vet jag inget om, men att surra som ett bi har jag hört ska hjälpa något enormt.
    Fast egentligen vet jag inte om det är något man behöver göra alls. Se till så inte barnet får en allergisk reaktion och svullnar i halsen bara.

En annan sak till ditt lilla "kit" är en fästingborttagare. Finns på apoteket. Vi har ett såntdär "lasso". Det är kanon. Rycker ut hela lilla äckeldjuret på en gång.

• innana

Supp Alvedon är också bra om barnet får väldigt ont av sticket, hjälper fort och är lättare att ge än flytande om det är ett gråtande barn.

• Lucifer

Doriath: jag har blivit getingstucken på låret en gång, då satte vi en lök emot och då sögs taggen ut.

• Heidi1

en liten bit rabarber e oxå bra

• Lucifer

Citrina: det ska jag testa om jag blir getingstucken i sommar, det är väl lite samma sak som med löken att saften suger ut gadden ?

Svar på tråden getingstick