Inlägg från: Grenadjären |Visa alla inlägg
  • Grenadjären

Mögelost?

Risk för att de innehåller bakterien Listeria. Och att jag har för mig jag läst någonstans att vissa mögelostar innehåller pencillin.
    Och när man tittar på innehållsförteckningen på en sådan ost så står där mycket riktigt roquefortum pencillinum. Detta är antagligen ngn sorts mögelbakterie, motsvarande den som finns i de pencillinpiller vi stoppar i oss. Vilka risker den utgör för ett foster vet jag inte heller.. men något säger mig att det inte är nyttigt ändå.

(Nej, jag har inga belägg för detta rent vetenskapligt) Har bara skrivit det jag själv tror.

• Grenadjären

lata kocken Johanna

Nejnej, det var absolut inte så jag menade, att det skulle funka som pencillin och på ngt sätt skydda mot listeria.

Som sagt.. jag var inte heller säker på vad roquefortum pencillinum var för någt men jag hade det på känn att det var, precis som du säger, en familj av mögel.
    Intuitionen säger mig att möglet kanske inte heller är bra att stoppa i sig som gravid. Det kanske inte bara är Listerian som utgör en risk. Jag vet inte, kan ju ha fel. Alla mögelostar innehåller ju inte listeria, just som någon sa.

• Grenadjären

Tror allt jag ska ta och öppna min lilla välmogna Cambozola och en liten Kvibille Gräddädel.. Mumzzz

• Grenadjären

Undra om det är många som tror att jag är tjejen på fotot... men näpp, Im the man!

• Grenadjären

Ja hon är väl inte direkt förtjust i cambozolan... Men annars har hon inte haft något emot att jag tagit en ostbit.
    Både hon och jag var väl särskilt mycket för det där med att "sympatiavstå"
    Tog tom ett glas vin till osten under tiden hon var gravid. Hon tyckte inte att det var ngt speciellt med det

• Grenadjären

Blev lite fel där..
    så här ska det stå
    Varken hon eller jag var väl särskilt mycket för det där med att "sympatiavstå saker"

Svar på tråden Mögelost?