• AmandaPitkänen

hårlös katt?

det är så att jag börjat fundera på om jag kanske vill ha en katt utan päls. Vet ni vilken ras jag menar? Tycker dom är så häftiga och jag har alltid velat haft katt men pga av allergier i min familj borde det här vara ett alternativ!

Min fråga nu är om det är nån som har erfarenhet av en sån katt och om ni vet nån adress jag kan gå in och kika lite mer på dom?

• Svar på tråden hårlös katt?
  • blueberry

Sphynx??
    Sök på nätet eller titta i en kattbok.. De katterna sägs vara varmare än vanliga pga. avsaknaden av pälsen..

• Majsan70

Man är inte allergisk mot pälsen!!

Kan vara bra att komma ihåg. Man är allergisk mot hudavlagringarna samt ett visst ämne som finns i urinet och som kommer fram när den avdunstar.

Alltså finns inga garantier att man kan ha en hårlös katt i allafall.

• AmandaPitkänen

jaha ok! Visste faktist inte det.Hmmm, vill ändå ha en!

• Majsan70

Man kan ju prova??!! Men bra att vara medveten om det så man inte blir besviken,.

Även om man är allergisk så kan vissa djur gå bra. Alla har ju olika anlag så att säga. Min svägerska kan ha sina katter som är bonnkatter och så går de ju ute. Men komer hon hem till oss med raskatt så blir hon jättesjuk..

• bambigirl

rex är en katt med lite hår. Katter med mindre hår har mindre ämne som man är allergisk mot. det går ofta att prova en katt ett par veckor för vissa uppfödare, så man kan se om man tål den.

• AmandaPitkänen

nu har jag varit och tittat på sphynxs på nätet. Jättegulliga tycker jag. Som sagt så har en rex mer hår än sphynx och det vill jag inte.

• snobben

Är sphynx tillåtna i Sverige? Det var dom inte för nåt år sen, men det kanske gäller utställningar.
    Är dom inte fasligt dyra?

• Minne

Snobben:
    Sphynx är tillåten i Sverige och de ÄR dyra, du får nog räkna med minst 10 000:-!
    Kan tillägga att jag är allergisk mot katt, men har två perserkatter och en "bonnis". Känner ingenting av perserna, badar även bonnisen en gång i månaden, det funkar jättebra! Träffar jag däremot andra korthårskatter (även rex) så börjar näsan och ögonen klia efter nån timme...men jag kan ju förstås inte låta bli dom!

• Majsan70

Jag har nu vart in o kollat på det där med allergien hos sphynxen.

Eftersom den badas reghelbundet minskar allergirisken, men mycket beror på vad det är hos katten man är allergisk mot och hur allvarlig allergin är.

De seriösa uppfödarna har provnosing i en miljö fri från andra djur.

De har även en klausul för tillbaka lämning av ett sådant djur.

• milimina

jag är allergisk och har astma men är även glad kattägare som sagt beror det mycket på _vad_ och hur allvarligt... badar man även katten 1 gång per vecka (utan schampo, bara skölja) så neutraliserar man allergenet till 80%! sen gäller det förstås att hålla städat hemma...

innan vi tog steget att faktiskt köpa den första testade vi dock till max, genom att dels hälsa på hos uppfödare flera ggr, under peroioder då de hade ungar (ungar har mkt mer allergener) samt hade en katt som provbodde hos oss i tio dagar, för att upptäcka ev sena reaktioner. allt gick bra! :) finns allergi i familjen rekommenderas en vuxen katt som borde funka bättre än en yngre.

Svar på tråden hårlös katt?