• Nr One

varför fixerar sig inte babyn?

Är det någon som vet vad det kan finnas för "orsaker" till att babyn inte fixerar sig innan förlossningen?
    Min bm har sagt att det kan bero på att bäckenet är brett och babyns huvud litet, eller tvärtom att bäckenet är litet och huvudet stort.
    Finns det andra skäl?

• Svar på tråden varför fixerar sig inte babyn?
  • MammaKulta

Jag frågade min BM samma sak idag. Hon sa att i de flesta fall så fixeras bebbens huvud sig samma dygn det ska ut, inte så långt i förvägen som man kanske kan få intryck av om man läser. Om den inte fixerar sig alls till BF och två veckor efter så hade hon samma svar som din BM, men sa också att vissa bebisar har en sämre miljö i magen och "orkar inte" vända sig eller fixera sig. Det har med att moderkakan inte ger dem tillräcklig energi sent i graviditeten...det finns kanske fler skäl också - men detta sa hon till mig idag.

• Snowgirl

Vet ej, vet bara att båda mina barn var helt rörliga fram tills förlossningen, och de föddes i V.42+2 och V.42+6. Och de hade "stora" huvuden . Och att jag har normalstort bäcken (blev röntgad och mätt under min rförsta graviditet).

• Snowgirl

MammaKulta

Båda mina bebisar var "onormalt" livliga ända in i slutet tills de föddes, sa de på förlossningen. Så som min son härjade runt hade de aldrig varit med om innan sa de . Så nog fanns där energi alltid .

• MammaKulta

Snowgirl, det var gott att höra! Men som du sa så ville de troligen inte fixera sig för att du hade ett normalstort bäcken och stora huvuden då, eller? Inte för att de var "slöa". Min BM är ganska bra med hon gör mig så nojjig med allt prat om hur "farligt" det är att gå över tiden, och hur moderkakan blir sämre och sämre med tiden som går.

• MammaKulta

Snowgirl, det var gott att höra! Men som du sa så ville de troligen inte fixera sig för att du hade ett normalstort bäcken och stora huvuden då, eller? Inte för att de var "slöa". Min BM är ganska bra med hon gör mig så nojjig med allt prat om hur "farligt" det är att gå över tiden, och hur moderkakan blir sämre och sämre med tiden som går.

• Nr One

Min baby är också ganska livlig känns det som... Har ju ingenting o jämföra med eftersom detta är första barnet.

Snowgirl, känner bm under förlossningen om barnet fixerat sig då? Klämmer de på magen så att de vet? Finns det större risk att navelsträngen ska sno sig?

• Kreativ

Jag har för mycket fostervatten och därför fixerar sig inte bebisen. Den har för gott om plats för at vilja tränga ner..

• Nr One

Tack för era svar. Finns det några fler som har fått någon ytterligare förklaring?

• miss chocolate

jag vet inte varför de inte fixerar sig.. Men jag kan säga att min lilla bebis var inte ens fixerad när jag kom in till förlossningen och jag var öppen 8 cm.. Men två timmar senare var hon ute!

• Gurkan36

Jag är i v.34 och den ligger rörlig i säte, jag blir jättenojig att det blir snitt denna gång då jag redan provat på det en gång och vill prova att föda "vanligt" denna gång, när ni säger att era bebisar varit rörliga vet ni då om den åtminstone legat med huvudet ner eller har den legat i säte????

• Gerbera

Jag har ingen förklaring men jag har en kompis vars första barn också var helt rörligt ända inpå förlossningen, så det verkar ju inte vara av så stor betydelse

• MammaKulta

gurkan: min bebis är rörlig men med huvvet ner. gör de inte ett vändningsförsök på dig innan de snittar? oavsett så kanske bebben vänder sig, det är ju 6 veckor kvar....jag håller tummarna för dig

• lillkarin

Enligt min barnmorska så är det bara för förstföderskor som barnet fixerar sig. Vid andra födseln är bäckenet redan så uttänjt så bebisen har helt enkelt mer plats att röra på sig.

• Gurkan36

Jo dom gör ett vändningsförsök om den inte vänder sig men den har legat så här i minst en vecka nu och det "känns" som den inte kommer vända sig. Ja ja ska försöka att inte "nojja" över det men alltid är det något att oroa sig över eller hur?

• MammaKulta

gurkan: ja ja...f**n, är det inte det ena så är det det andra vettu jag är lika nojjig jag.

• Snowgirl

Gurkan36
    Var lugn, än finns det tid för barnet att vända sig. Båda mina barn vände sig rätt i mitten på V.36. Dottern låg med huvudet upp, och sonen på snedden.

Svar på tråden varför fixerar sig inte babyn?