• Anonym

Betalningsanmärkning hos inkasso?

Jag fick ett inkassokrav för nått år sedan. Betalade räkningen och trodde att det inte var något mer med det. Men nu verkar det som att jag har nån form av betalningsanmärkning (jag trodde bara man fick det om det gick till kronofogden?).
    Ifall jag t.ex. vill teckna ett mobiltelefonabonnemang så går det inte igenom när de gör en kreditupplysning. När jag sedan får hem det där pappret man alltid får hem när det görs en kreditupplysning så står det att jag har 0 betalningsanmärkningar.
    Så jag blir helt förvirrad. Kan man ha en prick hos ett inkassoföretag eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Betalningsanmärkning hos inkasso?
  • Emzas

jag är inte helt säker men jag har för mig att det kan vara om du har sökt fler krediter. De ser hur mkt krediter man har sökt + att de ser vilken årslön man har. Som student fick jag inte köpa ngt på avbetalning för jag hade för låg årsinkomst..

kan det vara det?

• Anonym (känsligt)

Hej : det beror på hur många förfrågningar man jhar haft oxå. om man har sökt tex lån o det är många frågor om inkomst så kan dom oxå säge nej

• Anonym (vovvetokig)

Hej
    nej du kan inte få en prick hos ett inkassoföretag detär först när det går till kronofogden och du får ett utslag från dem då får du en betalningsanmärkning. Ett inkassoföretag är enbart ett företag som hjälper andra att driva in skulder. Men om vi tar ett ex. att om du har ett mobilabg. och hamnar hos inkasso med det och inte fullföljer dina betlaningar hos det företaget så kommer du med all sannolikhet inte få teckna något abg hos dem igen. Och likadant man får inte lov att för många kreditupplysningar på sig då kan det bli svårt att få ett mobilabg. Du kan bli nekad att teckna ett moblilabg om du har för många kreditkollar på sig, hur det fnkar med andra lån det vet jag inte.
    Har jobbat i mobilbranschen tidigare och stött på detta.

• Anonym (vovvetokig)

Ursäkta min stavning, klockan är mycket och jag har dåligt ljus vid datorn så fingrarna slinter lätt på tangenterna. men hoppas du förstår ändå

Svar på tråden Betalningsanmärkning hos inkasso?