• Champis

    Hur få bort skogsmyror?

    Tyvärr har vi en myrstackbara 20 meter från tomtgränsen. Myrorna arbetar flitigt på vår tomt. Inte ens vinbärssnäckor eller annat törs vara där. är i och för sig possitivt. Men jag avskyr sådant som kryper. Man kan inte ens sitta och fika tan att de kryper på en. Dessutom bits de bra!
    Är så less. Någon som har ett bra tips. Har funderat på att köpa gift som man kan mata myrorna med så att boet dör. Känns varken snällt eller effektivt. Kan det verkligen fungera när det äe en hel stack myror? Hoppas på att få lite bra råd. Myrr känns inte som någon idé. Det tar de sig säkert runt. Tor knappas att det är bra för barn heller....

  • Svar på tråden Hur få bort skogsmyror?
  • GalenGubbe

    Häll diesel i stacken.
    Gör ett ganska djupt hål (beroende på hur stor stacken är)mitt i stacken och häll dit diesel...

    Häll bensin i stacken och tänd på, effektivt, men kan vara farligt om de finns brännbart i närheten...

  • Bollibompa

    Det beror lite på vilka myror det är. Är det Hästmyror (enkelt förklarat ser dom ut som en större version av rödmyror)då är det viktigt att få bort dom om dom befinner sig nära tomtgränsen. Hästmyran då den ger sig på träbyggnader och vållar skada. Den bygger sina bon i murket trä ovan eller under jord. Även färskt virke och levande träd angrips av myrorna. Tom impregnerat kan stryka med. Förstör alla myrbo som ligger i närheten av huset. Leta rätt på huvudboet och pudra ingångar och hålrum med insektsmedel. Ibland kan det vara effektivast att ta dit Anticimex.

    Rödmyror bekämpas effektivt genom att först leta rätt på boet (stacken) som därefter översköljs av kokande vatten med citronsyra eller diskmaskinsmedel i.
    Det finns även ett preparat som heter "Myreffekt", det tillverkas av företaget Neudorff. Medlet placeras i små behållare längst myrornas "färdvägar". Arbetsmyrorna hämtar med sig lite i taget hem till boet, i tron att det är mat. Efter någon/några veckor dör boet av giftet.

  • Champis

    Galnegubben) Har hört det där om Disel. Känns inte så säkert i tättbebggt område. Inte heller det med bensin.

    Bollibompa) Det är inte hästmyror vi har. De är inte intreserade av huset. De är ute efter mat i tappat eller insekter m.m. Mest besvärande att ha myror ÖVERALLT i hela trädgården. De vill dock inte in i hustet.

  • Bollibompa

    Kolla in rödmyror då, en kombination av metoderna kanske ger säkrast resultat.

  • ALJO

    Jag har samma problem, har bara granskog runt tomten, och myrornas stigar går över tomten, dessutom har jag riktig myrskräck!
    Tycker det känns lite taskigt att lägga ut myrdosor som tar död på alla myrstackar i området, men jag kommer att sprida ut myrr i sommar om det blir barfotaväder, för dom hatar mig lika mycket som jag hatar dom, och dom biter mig bara jag kommer nära känns det som!

  • Piggelin78

    Här är en till med samma problem. Vågar tyvärr inte göra något som gör att hela stacken dör ut (ex disel). Då jag tror att grannarna runt omkring skulle bli bra arga. Det är vårat hus som ligger närmast skogen och stacken (ca 20m från tomten) och det är bara på våran tomt myrorna är. Har myrrat runt hela tomten och det gjord att de höll sig borta från tomten någolunda iallafall.Men vill inte myrra hela tiden pga att sonen springer omkring på tomten. Har fobi mot stack myrorna och skulle helst bli av med stacken.

  • Champis

    Piggelin) hur länge ligger Myrret kvar? Renar det bort direkt?

    Jag ska nog börja med att försöka mata myrorna med lite Myreffekt som Bollibompa tipsade om. Det känns lite bättre än tt bråka med en stack som inte ligger på vår tomt. Om inte det fungerar får man väl ta till mer drastiska metoder...

    Skönt att höra att det är fler som inte gillar myror. Grannarna som inte har myrorna på sin tomter tycker att de ska få vara ifrad då de tillhör skogen. Men då kan de ju ta min myror för jag vill inte ha dom!

  • Piggelin78

    Champis, Har inte riktigt koll på hur länge myrret ligger kvar. Här försvann det vita ganska fort, men det har regnat massor här.
    Hoppas att det ska fungera ett tag till ändå, att "lukten" kanske är kvar. Lite dyrt i längden annars, om man måste myrra hela tiden.

  • labo

    Om man har stora problem men tålamod för att ta kol på myror så har jag hört att man, innan vintern för att hitta myrstacken, kan slå ner en markeringspinne av trä i centrum av myrstacken. Då menas en stack som är gjord av barr och liknande. Sedan gräver man upp stacken när det har blivit -10° eller gärna kallare ute och sprider ut den så gott man kan över snön/marken. Myrorna dör då av den hastiga temperatur växlingen. Glöm inte att gräva lika djupt ner som stacken är hög över marken, för så bygger myror. Stacken är också fri från tjäle för att de ska kunna överleva vintern. På det viset borde man få med alla myror och inte som på sommaren när kanske hälften av dom är ute och ränner.

    Kanske kan de bli mat till småfåglarna i den stränga kylan också

    Har som sagt inte själv provat denna metod men den låter vettig och borde funka. Den är dessutom husdjur och miljövänlig när inga gifter eller bränslen används.

    Den som testar det här borde svara i detta forum och tala om hur det gick så andra kan få nytta av det.

Svar på tråden Hur få bort skogsmyror?