• talia

Någon gravid med psoriasis?

Jag har en mildare form av psoriasis, har eksem i hårbotten men ingen annanstans. Har hört att det kan bli bättre när man blir gravid, men icke för mig i alla fall. Har annars använt kortisonlösningar i perioder och har även gjort s.k. buckybehandling (stavning?), vilket funkat bra.
    Smörjer nu in med Uniderm, men det hjälper inte tyvärr. Jobbigt! Kliar så jag blir galen. Vågar ju inte använda starkare kortisonpreparat. Någon som har något tips? Har haft kontakt med läkare, men det tar jättelång tid att få en tid för undersökning.

• Svar på tråden Någon gravid med psoriasis?
  • medow

lider av samma problem på arm bågarna mitt har blivit värre inte bättre , har inget råd att ge vi får kämpa vidare bara. lycka till

• kalinan

Vet inte om det är psoriasis jag har eftersom jag fortfarande är under utredning, men någon form av exsem är det i alla fall. Hade ett skov som var värre än värst hela förra hösten och vintern: hårbotten var helt täckt av tjocka hudavlagringar som kliade så jag höll på att bli galen. Mot slutet av skovet tappade jag mängder av hår. När jag väl fick komma till hudmottagningen hade det givetvis blivit mycket bättre (typiskt!), så jag väntar på fortsatta undersökningar och återbesök i november...

Under sommaren har jag haft stora rosor över mage och bröst. Dessa försvann under utlandssemestern, men nu börjar det stället om i hårbotten igen. Jag har mängder av avfjällande vätskor och kortisonsalvor här, men skulle inte drömma om att använda dem nu när jag är gravid. Jag försöker istället att inte stressa, äta varierat och näringsrikt, och blir det riktigt illa kan jag tänka mig att sola solarium framöver (man måste ju inte sola hela kroppen). Schampoo med menthol i (t.ex. Matrix dandruff) lindrar klådan, och eventuellt kan massage med saltvatten (havssalt) även hjälpa. Det är ju allmänt känt att sol och saltvatten är rena dundret för problemhud.

Så mitt råd till dig är att testa dessa egenvårdsvarianter tills du får definitivt besked av läkare. Lycka till, och tala gärna om hur det gick för dig!

• medow

hej kalinan det låter som psoriasis tycker jag klådan kan göra en galen ........

• Jennaz

Aloe vera preparat brukar lindra ganska bra mot lättare Psoriasis. Min sambo brukar ha hjälp av det de få perioder som Psoriasisen är ganska lugn. Vanligtvis är den starkt utbredd.

Prova att bada ganska mycket, imellanåt med badsalt (helst havssalt), imellanåt med olja om det finns mycket fjäll på huden, detta (fjällen) släpper bättre då utan att det blöder. Klådan brukar bli mycket bättre då! Och sola gärna, det hjälper till att hålla det i schack. När man är gravid får man nog inte intensivsola, annars kan ni be er läkare om en remiss till sådan solning. Man brukar börja på 5 sekunder, så ni förstår hur starkt det är. Men detta brukar hjälpa kanon.

• suede

Hallå, ännu en med psoriasis, har tyvärr haft psoriasis i över 20 år, så nu har den gått inåt också och satt sig på lederna. Jag har använt daivonex i flera år, finns både till kropp och hårbotten. Men det enda som hjälper mig är salta bad och sol. Hoppas du hittar nåt som hjälper dig. Kram

• Z05

Jag har psoriasis i hårbotten. Jag har provat massa olika cremer och shampoon. Men inget har hjälpt. Men sen fick jag tipset om att äta Omega3. Så nu tar jag flytande Omega3 varje dag och mina eksem är nästan borta nu. Så det har verkligen hjälpt mig.
    Och min BM säger att det är ingen fara att äta det under graviditeten.

• Pyssel

Det som funkar bäst på mig är solarium och te´ på groblad som jag stryker eller häller på huden. Dom krämer som jag har fått utskrivna tycker jag är värdelösa så när jag är klar med graviditeten så har jag funderat på zonterapi eller akupunktur som kan ge ett varaktigt resultat.
    Suede: Vad menas med att det har satt sig i lederna och vad händer då?

• Artik

Har psoriasis både här & där som är både upp & ner. Har varit helt borta under sommaren, men är nu på återgång & som de flesta säger här vill man ju inte kladda på vad som helst.. Använder daivobet (tips till Suede - denna hjälper mig mkt bättre än daivonex), men är ytterst sparsam med denna nu enl läkares order. Känner igen det där med Omega-3, har nog förträngt det. Ett bra tips - ska börja med det! Ett annat tips är att prova glutenfri kost, tydligen blir väldigt många bättre av det. Själv kom jag på att det blev för jobbigt... Men det är ju upp till var & en. Psoriasis kan sätta sig på lederna så det blir ngt reumatiskt över det ( psoriasis artrit), men det är inte så vanligt vad jag förstår. Är jag sjuk eller för utarbetad känner jag dock lätt av det i bla höfter.

• sveamoder

Hej! prova Lr´s Aloe Vera. du kan använda shampot varje dag. + dricka juicen alla produkterna är kanon!!
    Var mycket skeptisk till detta innan jag provade på en liten tjej som hade hela kroppen full av eksem som någon dålig läkare sagt. kollade på henne, konstaterade att det så ut som psoriasis, provade aloen, efter bara 2 dar var hon jättefin i både hud och hårbotten, pappan till flickan tog henne till en ny läkare som gjorde bedömningen psoriasis och han höjde även aloen till skyarna, fast han sa han inte fick säga att ett naturmedel var bra!!

Jag själv har en form av anemi, därför ville jag prova juicen och mina b12 värden har varit kanon bra. jaja......jag har aldrig trott på sånt här innan.

• Artik

Sveamoder - blir nyfiken! Vad är detta för produkter, var finns de? & hur kommer det sig att Du provade på en liten tjej? betyder det att Du är ngt i "läkarlinje" eller var det kompis eller så är nog min fråga... & vet Du hur säkert det är med sådana här hälsoprodukter vid graviditet? Blir som sagt jättenyfiken!

• Limani

Jag har haft psoriasis så länge jag kan minnas.
    Det försvann helt å hållet under graviditeten.
    Men efter förlossning å allt kom det tillbaka,värre än någonsin
    Så jag tar gärna emot tips jag med..
    //Marina

• suede

Hallå alla psoriasisare....Pyssel, precis som artik säger så är det reumatiskt, man får inflammationer i lederna vissa dar är bra och vissa dar är skitjobbiga!! Artik, är daivobet något liknande eller? Trodde jag provat allt som finns på jorden. Kram

• älsklingsdockan

Har också psoriasis och har haft det sedan jag var ca 6år. Nu 22. Har haft över hela kroppen= ganska mycket då. Gick på psoriasisklinik i Helsingborg men slutade när jag flyttade till Höör för 1 år sedan. Min psoriasis blev mycket bättre av att gå där. Fick uvb behandling (en slags solarie box man står i. Blir ej brun utan strålarna går mer på djupet). Funkade jätte bra för mig. Fick tjärbehandling i hårbottnen också. Det har försvunnit helt nu. Sedan dess har jag solat solarie och varit mycket utomlands. Är man medlem i PSO så kan man få rabatterade resor till utlandet.
    Krämer och liknade som jag fått av läkare har inte funkat något märkbart. Utan när jag duschat så smörjer jag in mig med babyolja utan att jag torkat mig innan. Sedan låter jag huden dra åt sig detta. Blir jätte mjuk och alla "fjäll" försvinner. Kliar inte heller. Det och solarie funkar bäst för mig.
    Nu under min graviditet har jag nästan blivit av med psoriasisen helt. Har mestadels "ärren" kvar. (De vita fläckarna som blir av pigmenten) Det var likadant för min mamma när hon fick mig. Hon har bara lite lite i hårbotten som kommer av och till. I övrigt syns det inte ens att hon har haft psoriasis över hela kroppen.
    Stress och oro påverkar sjukdomen och likaså om man har en infektion i kroppen. Då brukar det blomma upp. Men mår man bra och så, så brukar det bli bättre.
    Tips!
    Köp en aloe vera växt och skär av "bladen" och tryck ut vätskan ur den och stryk på psoriasisen. Funkar jätte bra. Man kan blanda ut den i vanlig parfymfri hudsalva också. Sola solarium och åk helst utomlands till solen och saltvattnet är mitt råd.

Bra länk: www.pso.se
    Gå gärna in där och bli medlem. Finns många tips och där kan man läsa om forskning osv.

• talia

Hej och tack för era svar! Omega3 kanske jag skulle prova. Är så skeptiskt till naturprodukter nu när jag är gravid, men säger bm att det är okej så är det väl det. Ska dubbelkolla med min bm vid nästa besök. Aloe vera-gel har jag dock provat utan resultat, svårt också att smörja med kräm i hårbotten, man kanske borde klippa av sitt långa hår, inte vet jag. För några år sedan provade jag aloe vera-dryck, men märkte ingen skillnad tyvärr.

Om någon annan har något bra tips, skriv!

Kram och lycka till ni andra

• suede

Köp lösning till hårbotten, finns många olika, det luktar starkt, men lukten försvinner väldigt fort. Det är inget som kladdar eller kletar. Den jag har heter daivonex. Otroligt dyrt, men man kommer upp till frikort väldigt fort. Har du i örongångarna som jag, kan du använda tops med lite salva på. Kram

• Artik

Jag använder Diprosalic till hårbotten, funkar toppen på mig. Ett par tre dagars behandling (ok, kanske 4) så försvinner det. Dock är jag nu mer restriktiv än så under graviditeten. Funkar tyvärr inte lika bra på kroppen, ingen aning varför!! Suede - Daivobet är en nyare version av Daivonex. Vet inte riktigt vad som skiljer dem åt. Daivobeten funkar mkt bättre för mig än Daivonex. Finns som både crème & salva. Men den ska man också vara försiktig med under grav.

Svar på tråden Någon gravid med psoriasis?