Vet inte om det är psoriasis jag har eftersom jag fortfarande är under utredning, men någon form av exsem är det i alla fall. Hade ett skov som var värre än värst hela förra hösten och vintern: hårbotten var helt täckt av tjocka hudavlagringar som kliade så jag höll på att bli galen. Mot slutet av skovet tappade jag mängder av hår. När jag väl fick komma till hudmottagningen hade det givetvis blivit mycket bättre (typiskt!), så jag väntar på fortsatta undersökningar och återbesök i november...
Under sommaren har jag haft stora rosor över mage och bröst. Dessa försvann under utlandssemestern, men nu börjar det stället om i hårbotten igen. Jag har mängder av avfjällande vätskor och kortisonsalvor här, men skulle inte drömma om att använda dem nu när jag är gravid. Jag försöker istället att inte stressa, äta varierat och näringsrikt, och blir det riktigt illa kan jag tänka mig att sola solarium framöver (man måste ju inte sola hela kroppen). Schampoo med menthol i (t.ex. Matrix dandruff) lindrar klådan, och eventuellt kan massage med saltvatten (havssalt) även hjälpa. Det är ju allmänt känt att sol och saltvatten är rena dundret för problemhud.
Så mitt råd till dig är att testa dessa egenvårdsvarianter tills du får definitivt besked av läkare. Lycka till, och tala gärna om hur det gick för dig!