• Noddan

Bra dagiskläder.. råd önskas!

Hejsan!

Min son börjar på dagis i höst ( oktober) och kommer då att vara 1,5 år.

Nu ska vi snart och handla barnkläder på GeKås i Ullared och jag undrar...

Vad är bra dagiskläder?
    Vad behövs mest/slits mest?
    Vad är ett "dåligt" köp?

Ge mig råd!!!

• Svar på tråden Bra dagiskläder.. råd önskas!
  • My Lovely Little Lumps

vita kläder kan vara lite dåligt eftersom dom lätt blir färgade av maten hehe
    annars vad som helst iaf vi kör med alla sonens kläder på dagis även vita fast inget vi är rädda om

• Nyfiken gul

mjuka kläder!!

satsa på collegetröjor och mjukisbyxor.. det ska vara bra kläder att leka i .. o som inte gör något om dom kladdar ner...

det som går mest på dagis är långkalsonger, varma sockor/mockasiner (9 av 10 dagis har svinkalla golv) och långärmade tröjor...

Satsa hellre pengarna på ett bra regnställ + stövlar o självklart bra overaller till vintern..

• Noddan

Tackar tackar!

Nån med fler tips?

• Nyfiken gul

tänk också på att det går åt MYCKET kläder på dagis...

man ska ju ha ombyteskläder med sig, så se till att det finns ordentligt med kläder...

Jag hade 3 hela ombyten från kalsonger o strumpor till långisar, t-shirt, tröja och byxor.. vissa dagar gick alla 3 ombyten åt...

Jag hade även separata garderober... Dagiskläderna var oftast mer sliten o "ful" mot vanliga kläderna hemma.. så dagiskläderna avnändes bara på dagis o inte hemma..

O tänk även på att skor o ytterkläder går åt!! Extra mössor, halsdukar o vantar och extra gympaskor/stövlar... går dom ut i skogen o får blöta skor är det skönt att kunna gå hem i torra o rena stövlar sen..

• Thaleia

Min erfarenhet är att det går åt rätt mycket långärmade/kortärmade t-shirts. Med sonen är jag tvungen att byta varje dag. Byxor däremot skits inte ner lika mycket om det inte är under den varma perioden för då blir dom också rätt så skitiga.
    Strumpor går också åt, framförallt har dom en tendens att försvinna rätt lätt, likaså vantar!

annars kommer ju din son att behöva tex
    regnkläder
    regnstövlar
    inneskor (inte alla som använder men rätt bra så dom slipper halka omkring)
    höstoverall (som används innan den riktiga vinteroverallen)
    höstkängor
    vantar
    extrakläder att ha på förskolan
    mössa

Få se om jag kommer på ngt mer sen...

• tessan27

Vantar som är lätta att ta på, inga fingerfavtar då barnen oftast frysen om händerna då. Alltid bra att tänka på att man på de flesta förskolor är ute i alla väder. Så kläder efter väder. Bommulsmössor när det är lite småkallt på hösten innan den varma vintermössan åker på. Varma stövlar till vintern, barn fryser ofta om fötterna. Sen är det ju bra med vanliga oömma kläder i ett antal ombyten. Mjuka kläder som barnet kan leka i.

• lucasmama

Kan bara instämma med föregående, jättebra tips....
    Fodrade gummistövlar eller allvädersstövlar bra till Höst/vinter, bra om det är snöre på vantarna för dem försvinner lättttttt . Enkla skor med typ karrborre eller liknande är att föredra.

• Noddan

Oj vad mycket bra tips!

Tack alla som svarat!

/ Monika

• JennyL25

Bra om barnet har sockor till tövlarna. där jag jobbade sist så hade inte en enda det nästan, de frös om tårna då det var april mån

• Jalapeno

vantar med långa skaft
    regnkläder osv har fler sagt
    mjukisbrallor funkar inte utan överdragsbrallor om dom är ute. Mycke sandlåda e de

jag gillar tunna långa poplinbyxor nu när det är hyfsat varmt

• TjorveniSkåne

Undvik snickarbyxor i större storlek, eftersom han behöver kunna ta av sig byxorna själv när han ska sluta med blöjan!

Svar på tråden Bra dagiskläder.. råd önskas!