• Meria

Efterlyses: Pitepalt-recept

Imorgon är det ju mors dag och mamma har tjatat och tjatat om pitepalt. Mormor dog för 5 år sen och vi hittade aldrig hennes recept (Mormor och mamma föddes i Kiruna och levde mer eller mindre för palt ) Iaf, jag tänkte ta ett recept, skriva ut det lite snitsigt med scrapping och rama in det så hon har ett. Sökte efter recept på internet, men alla säger ju olika... Sååå, är det nån här som har ett recept på pitepalt som ni testat och tycker är gott?

• Svar på tråden Efterlyses: Pitepalt-recept
  • Meria

Sånglärkan: humm, jag tror hon sa pitepalt...

Jo, de såg ut som de där bollarna på hemsidan (pitepalt) De lassade upp med smör och lingonsylt vet jag

• Sånglärkan

Jo... sa hon PITEpalt är det nog så, men ibland säger man ju bara "palt" och då kan det ju innebära rätt stora variationer!

Ja... bara på svaren i tråden visar det ju sig att "pitepalt" inte är ett enhetligt recept heller!

Alla släkter har nog sin variant! Hoppas du hittar rätt!

• Meria

Sånglärkan: Tackar Tänkte om folk här hade recept som de tyckte om så är det lite säkrare än recepten man söker fram på google. I annat fall skriver jag upp fler, så får hon prova

• BlåRosen

Ett tips

Testa med Aromat till palten,,,mummms fillibabba ..

• BlåRosen

Å,,självklart smör i massor ..

• Emzas

Jag är uppvuxen i lappland och hos oss är grundregeln:

Inga grispärér!!! tydligen så var andra potatisar endast beräknad som grismat...

Endast mandelpotatis... Och så serveras det med Extrasaltat smör och lingonsylt samt mjölk.

Mamma gör alltid palt på en "höft" så mått har vi inte men enligt det området vi kom ifrån så var det iaf superviktigt vilken potatissort man använde sig av.

• Crispie

Börjar med att jag är Skåning ut i fingerspetsarna... och det finns säkert massor av "vår" skånska mat som ni inte tycker om...

MEN GUD VA ÄCKLIGT PALT SER UT ATT VARA..

Obs... jag har aldrig smakat det och kan ju inte riktigt uttala mej, men utseendet är inte direkt tilltalande...

SORRY!

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Sånglärkan

Crispie
    Det är OK...
    Då blir det ju mer palt över till oss

• Tokmia

Va bra med palt recept!! Ska genast skriva ner!
    Min favvis rätt när jag va liten! Kunde äta pite palt 5 dar i verckan utan problem när jag var hos mormor & morfar i Skellefteå. Nu blir det kanske en gång om året när mamma vill bevisa att jag är världens bästa dotter..

Blir garanterat palt i veckan, till sambons förskräcke!lse

TACK för receptena!!!

• Mårran74

Halloj! Vi brukar göra Pitepalt(på en höft också) så här ungefär...

Potatis(mald eller riven, inte färskpotatis, räkna ca 1.5-2 potatisar/palt)
    Salt
    Mjöl(om man vill, lite rågsikt)
    Fläsk

Blanda ner mjöl i "paltdegen"(mängd= tills du kan forma en "boll", som inte rinner ur handen). Blanda även i salt(smaka på degen så vet du hur mkt salt det ska vara). Lägg deg i handen, "baka" in lite fläsk. Lägg ner palten i kokande saltat vatten, med hjälp av stora slevar. Ha två stora paltslevar till hands. Lägg ner slev och palt i vattnet, men försök inte ta bort/välta av palten direkt, gör istället en ny i den andra sleven så hinner den första stelna lite. Koka palten 45-60 min beroende på hur stora de är...

Så gör vi! Lycka till!

Har förresten en "riktig" infödd stockholmare till sambo och han(och hans familj) ÄLSKAR palt! Vilken tur va!?!

• Lady Java

Min sambo är från Skåne, och han älskade palt på första försöket! *överlycklig* Samma sak med en kompis från Småland som jag bjöd på palt. Hon brukar tjata på mig att jag ska göra det igen, och hon gör reklam för palt inför andra sörlänningar!

• Sånglärkan

Ja hur gick det Meria?
    Blev det uppskattat??

• Meria

Tusen tack för alla svar! Jag hann inte göra färdigt till mors dag, men istället gör jag ett häfte med alla de recepten ni har skrivit upp. Nåt kanske liknar det mormor brukade göra. Hon blev iaf glad att jag samlar recept, och nu planerar de (hon och syrran) palt-fest så fort jag har gjort häftet

Svar på tråden Efterlyses: Pitepalt-recept