• Tossan79

Någon som ska ha en "inhägnad" till sitt barn?

Låter kanske som en lite konstig fråga, men jag menar alltså en sådan där liten, låg, fyrkantig häck med spjälor som barnet kan vara i då man inte vill att det kryper iväg på hyss.....
    Anledningen till att jag frågar är att jag hittade en gammal sådan hos mina föräldrar, den som jag själv haft som baby! Nu har jag putsat upp den, men tvekar lite inför att använda den, av någon konstig anledning. Har inte sett sådana i affärerna, och undrar om de anses konstiga och obarnvänliga nuförtiden....?

• Svar på tråden Någon som ska ha en "inhägnad" till sitt barn?
  • penapöna

Lekhage, som de kallas, är säkert väldigt användbara i vissa situationer tex när man lagar mat eller gör något bebisen inte bör komma ivägen för. Man har ju lite mer koll på var bebisen är också. Men de är inte så vanliga här i Sverige vad jag har förstått, vi har ju ganska så barnvänliga hus istället.

• elinina

det tror jag inte... såg att de hade en lekhage i barnaffären här iaf...
    det måste ju ändå va bättre att veta att barnet är däri än att det kryper runt å har för sig en massa hyss å kanske skadar sig eller nåt....

• Marsupulami

Funderade också på det. Men hagen är ju faktiskt till för att skydda barnet! Man kan inte hänga efter dygnet runt, ibland bör man laga mat och kanske göra något annat.
    Att placera barnet med favoritleksakerna i hagen och sedan placera hagen så att barnet ser att man är där tycker jag efter att tänkt efter är helt ok!
    Naturligtvis så är det inte hela dagar utan någon gång då och då istället för att barnet river ner saker, gör sig illa, petar på kontakter (går ifs. att barnsäkra) etc.

Så använd du den! Kolla bara att spjälorna är ok så inte barnet fastnar på något sätt emellan....

• Leeloo

Det är ju inte så att bebisen kommer vara däri 24 timmar om dygnet, men vi har inte funderat på nån sån. Hoppar nog över det, men däremot grindar till trappen men det är ju inte alls samma sak..

• MHN

Beror ju på vad jag får för barn om det är ngn som rör sig väldigt mycket och snabbt, så är det nog bra. Annars har vi skojat om att ha löplina på altanen på landet. Verkar finns massor av lekhagar i affärerna t o m reslekhagar.

• Marsupulami

Tihi! En del barn får ju sele på sig då föräldrarna är ute och går. Fast det har jag nog svårt att acceptera. Det är ju ingen hund!!!

Fast man vet aldrig om man får ett hyperaktivt supersnabbt barn som är "överallt"

• Peztis

Har också funderat på det!
    Det finns på de där barnaffärerna, sett i katalogerna.

Måste ju vara bättre att de sitter där än drar ned grejjor och får i huvudet? Förstår inte vad problemet skulle vara egentligen med att ha en lekhage? Men folk rynkar på näsan. Måste ju vara mer avslappnande som förälder - vilken unge vill ha en stressad och irriterad mamma eller pappa?

• Leeloo

Jag har oxå skojat och sagt att jag ska ha sele och koppel på barnet när h*n blir större.

• ladyhawk

Jag tycker också det verkar fantastiskt bra, men får lite ågren för att jag är en dålig mamma om jag köper en. Det skulle ju vara skönt att kunna laga mat och så.

• Despinetta

Tycker att det är ett utmärkt sätt att ha koll på barnet om man måste fixa med annat!

Svar på tråden Någon som ska ha en "inhägnad" till sitt barn?