• Serina

La Redoute

Vi var borta ett par veckor och när jag kom hem låg det *högvis* med adresserad reklam till mig. Prenumerera på den här skrottidningen för tonårstjejer, köp de här hudvårdsprodukterna, nappa på vårt finfina specialerbjudande bara för dig... Ni vet. Skräp-post.

Jag tittade lite närmare på posten eftersom det var så slående att det kom så mycket skrot på en gång och förstod ganska snart varför. Adresskälla: La Redoute! De j*vlarna har sålt vidare min adress och nu överöses jag av skräperbjudanden! Nää, fy, aldrig att jag handlar av La Redoute igen om de ska bete sig på det där viset! Det räcker att La Redoute själva skickar ut utskick 25 gånger om året, dem har jag ju iaf valt att ha kontakt med.

• Svar på tråden La Redoute
  • jennypennypannkaka

När man beställer från exempelvis LaRedoute så godkänner man även avtalet.. Läs igenom det så får du se att du gett samtycke till att de kan vidarebefordra din adress till andra företag, för annonsering.. =)

• BlåRosen

gör dom det??..Får dom utge sånna uppgifter?
  • jennypennypannkaka
    BlåRosen skrev 2006-05-28 14:43:56 följande:
    gör dom det??..Får dom utge sånna uppgifter?
    Ja det får de, men du kan ringa/skriva till dem och be dem att inte lämna ut uppgifter till andra företag. Efter det får de INTE göra det..

Lycka till =)
  • Smultron och glass

Klart de får. Men ofta kan man säga nej till att de ska kunna vidarebefordra såna uppgifter till sina "samarbetspartners", det gäller bara att vara uppmärksam.

Även FL gör det!

• BlåRosen

aha,,då hänger jag med..

• littletiger

såhär står det på deras hemsida om personuppgifter:

"Personuppgifter, La Redoute Sverige AB
    La Redoute Sverige AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter kommer att behandlas av La Redoute Sverige AB för att administrera kundrelationen samt för marknadsföringsändamål. Dina personuppgifter kan dessutom lämnas ut till och behandlas av La Redoute Sverige AB:s moderbolag Redcats Nordic AB jämte dess dotterbolag ("Redcats Nordic Koncernen") och Redcats Nordic Koncernens samarbetspartners för marknadsföringsändamål. Som ett led i marknadsföringen utförs ibland analyser med stöd av dina uppgifter. Analyserna går till så att vi med hjälp av särskilda kriterier väljer ut de personer till vilka marknadsföringen riktas. Dessa kriterier är bl.a. senast gjorda inköp, betalningssätt och betalningsbeteende samt kontosaldo. Du kan genom att skriva till La Redoute Sverige AB, 504 80 Borås, begära att personuppgifter rättas, tas bort eller anmäla om du inte vill att uppgifter skall användas för direktmarknadsföring. Som kund till La Redoute Sverige AB har du rätt att en gång årligen få information om hur dina personuppgifter används genom att begära detta hos ovanstående adress. "

• Serina

jennypennypannkaka, jag lät bli att kryssa i en liten ruta när jag blev kund hos dem, där det stod att jag godkände att de lämnade vidare mina uppgifter till andra företag som kunde ha intressanta erbjuanden till mig. Därför får de heller inte göra så. Jag är alltid uppmärksam på sådant eftersom jag avskyr att överösas med skräp.

• Serina

...men mitt brist på medgivande till sådan användning kanske 'gått ut'? Jag har varit kund hos dem i fyra år men det är först nu de börjat med skiten.

• jacklin

Men då borde du få en massa som även Ellos och Josefssons står som adresskälla, för det är ett och samma företag som äger de, Jotex tillhör de med nu.
    Tycker det är väldigt dålig stil att göra så, men kan du inte ringa till de och fråga vad de håller på med.

• Serina

jacklin, det har jag inte fått. Men de borde väl skriva som adresskälla det dotterbolag som jag haft kontakt med?

Jag mailade dem och frågade om deras policy nyligen ändrats, samt att jag inte medger att de använder mina kontaktuppgifter för annat än sina egna erbjudanden.

Svar på tråden La Redoute