• lakritstrollet

Hur "farligt"...

...är det att byta ut ett mål om dagen mot gröt i stället för amning? Min son är 4,5 månader, får smakportion gröt på kvällen och älskar det, han blir jättearg när det tar slut. Dessutm sover han lite bättre när han får gröt. Men på BVC säger de att man absolut inte får byta ut nåt mål. Hur mycket vågar man ge? Är 3 msk havregrynsgröt och lite mosad banan för mycket?

• Svar på tråden Hur "farligt"...
  • Norahs mamma

Varför får du inte byta ut nåt mål?

• Lillis1

Nyfiken, vad är BVCs motivering till att inte byta ut ett mål? Är inte hela idén med smakportioner att barnet ska vänja sig vid fast föda och också börja äta fast föda? Eller? Fortsätta amma kan man ju göra ändå o det hur länge man vill....eller??

• Emsingen

Ärligt talat tycker jag du ska göra det DU tycker är bäst för din son.
    Mina pojkar (var ej helammade) äter varsin hel portion gröt från de var runt 5 mån.

• hysterica1975

så länge du ser att han vill äta och mår bra av det är det väl bara att ge... man kan inte lyssna på allt bvc säger jämt...man känner väl själv vad som e bra och dåligt...
    tror jag allafall..

• snillis

Det är klart du kan byta ut ett mål. Jag började ge smakisar när min son var drygt 4,5 månad och han älskade mat från dag 1 så jag bytte ut ett mål ganska omgående. Härom dagen ammade jag för sista gången och nu är han snart 8 månader så bara för att man byter ut ett mål innebär inte det att man slutar amma.

Tycker att din bvc verkar "konstig" när hon säger så.

• Tigerwoman

Låter jättekonstigt. Om han så tydligt visar att han vill ha gröt så borde väl det gå bra, han är ju för sjutton 4,5 månad. Jag skulle då bytt ut målet, min son åt gröt som eftermiddagsmål då han var 4,5 månad. Den mängd du ger honom är inte för mycket om han visar att han är nöjd, så fort du märker att det fungerar bra kan man försiktigt öka mängden. Om han skriker efter mer så skulle jag ge honom lite mer, men bara lite i taget.

• snillis

Ps. Ge honom tills han är mätt. Du märker när han inte vill ha mer. Jag gjorde så i början att jag gav mat tills han inte ville ha mer och då erbjöd jag bröstet för att försäkra mig om att han fått i sig tillräckligt.

• lakritstrollet

Jag tror att det är för att de säger att man ska helamma till 6 månader... men nu har jag blivit peppad att ge honom tills han blir nöjd, tack för era svar!

• anna68

Vadå SKA helamma i sex månader? Det finns inget som säger att man ska helamma i sex månader, det är en missuppfattning. WHO säger att det är SÄKERT att helamma i sex månader, i den meningen att barnet får i sig tillräckligt mycket näring bara genom bröstmjölken. Det får de inte efter sex månader...så självklart börjar man med annan mat innan dess! Dumheter, BVC!

• Barbaskön

Jag körde hemmagjord havregrynsgröt men vår dotter blev VÄLDIGT förstoppad så ta det lite försiktigt. Hon blev så förstoppad att när hon tillslut lyckades bajsa så blödde det - det var så synd om henne! Usch vad jag grät!

De blir förstoppade när det är för mycket fibrer och magen klarar inte riktigt det. Jag gick över till gröt på pulver (semper) och det funkade bättre, samt lite katrinplommonpuré så flöt det på bra med magen.

Lyckat till och kräv en bättre förklaring av BVC tycker jag.

• lakritstrollet

Barbaskön: hur märkte du att din dotter blev förstoppad, alltså går det att se några tecken innan det blir så illa? Sen jag började med smakisar och gröt så har ju bajset blivit mycket mindre löst och han tar i, men verkar inte ha ont. Sen vet jag inte om det kan bero på att han får ersättning ibland (då han vägrar ta bröstet)?

• apache

Rekommendationen är ju att inte ge hemmagjord gröt eftersom den inte innehåller tillräckligt mycket näring o vitaminer.

Och för mycket fibrer.Barngröten är ju gjord just för barn.

• lakritstrollet

apache: jo jag vet, jag skulle gärna ge butikernas barngröt, men sonen är antagligen laktosintolerant (ska testas om en vecka) och jag har bara hittat produkter som innehåller mjölk =(

• guldstjärna

min flicka är mjölkprotein allergiker och vår allergläkare sa att det går lika bra att göra egen gröt bara man ser till så den är fint sönder "mosad". Jag frågade då om just vitaminer och närig svaret jag fick skrattade vi båda åt.
    "hur tror du att du och jag har överlevt" (förr och inte så jättelängesen så gjorde man nästan bara egen gröt)

• guldstjärna

gyllenhammars havregryn rkomenderas för den innehåller inga "vassa" korn bitar som annat havregryn kan göra...

• Noklen

Min dotter började med smakisar vid 4 mån och har ätit "riktig" mat sen 5 mån. Inget BVC rekomenderade men eftersom dottern var så rörlig så kände jag att hon behövde mer än bara bröstmjölk. Gör som du känner!

Angående gröt så finns det laktosfri gröt att köpa ifall du inte vill laga egen.

• LillaRu

Laga vanlig gröt och kör med stvamixern! Jag mixade allt till min lilla så det blev en mjuk smet av det. Lägg i katrinplommonpure i oxå så du slipper vara nervös för förstoppning...ha laktulos hemma om det skulle bli stopp ändå!

• Björnmamman

Våran Björn blev förstoppad av banan. Från att ha bajat varje dag tog det fyra dar och det var inte så roligt. Ammade bara honom då några dar och det blev bättre och ger nu lite , lite, en-två ggr om dan, smakprover. Blanda bananen med plommon sa gar det bättre.
    Vet ej om det finns i Sverige men i Holland finns ett pulver som heter Nutrix och är risflingor som du blandar ut med din mjölk eller ersättningsmjölk, glutenfri med vaniljsmak. Den ar jattebra. Men sma portioner till en början. Sen har jag märkt att ersättningsmjölken ger honom hard mage med. Men prova dig fram med lite i taget. Gärna med samma smak i några dar så han lär sig känna igen smaken.

• Sasson

Bvc ska gå på livsmedelsverkets rekommendationer och de går efter who. Så de har inte mkt annat val än att säga att man, om man kan, BÖR helamma i sex månader. Sen att man SKA säger de ju inte. Kan man inte amma bör man ge ersättning. Inga smakportioner innan 4 mån, byta ut ett mål vid 6 mån osv. Det är vad de har att gå efter, jag tror inte nån vill att varje bvc-sköterska för sig ska börja spekulera i vad som är bra eller inte utan gå på de rekommendationer som finns grundat på forskning, eller hur?

Sedan gör man väl som man vill, vem ska kunna hindra en? Och barn är ju olika, vi känner ju våra barn bäst.

Svar på tråden Hur "farligt"...