• Rona

Kan man ha jeans på ett bröllop?

Hej!
    Vi ska på bröllop snart. Min sambos kompis ska gifta sig. På inbjudan står det: Klädsel kavaj. Vad egentligen innebär det? Min sambo som är av den sportiga, jeanstypen hatar kostymer och chinos. Han vill ha skjorta, kavaj och jeans. Jag tycker inte det verkar så uppklätt....Själv tänker jag ha klänning och vit spetskofta till. Eller bör jag också ha kavaj? Jag kan inte det där med vett och etikett så bra. Någon som kan ge råd? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kan man ha jeans på ett bröllop?
  • Buggis

gå in på www.dn.se klicka in på mat & dryck sen etikett. Tycker absolut inte att han kan ha jeans, det är ett vardagsplagg

• Achanta

Kan inte heller det där med vett o etikett riktigt. Men tycker inte att jeans är något som man har på bröllop iaf

Live Long and Prosper
  • julia81

jag tycker heller inte att man kan ha jeans på bröllop. Du behöver inte ha kavaj, det räcker att du har något i kyrkan som skyler axlarna, typ sjal eller liknande.

• izza29

håller med buggis.
    man kan offra sig en dag.

• Dizzi

För det första: Klädselkoden kavaj gäller förstås bara herrarna. Din klänning låter toppen. Vad gäller din sambo, så är ju klädkoden satt av brudparet för att de vill att alla ska känna sig bekväma och vara ungefär lika "fina". Om alla andra har klädkod kavaj, dvs mörk kavaj med byxor i samma färg, skjorta och slips, och så kommer din sambo i jeans, skulle han inte själv känna sig lite bortkommen då? Om brudparet har önskat att gästerna har en viss klädkod, då får man ju ställa upp på det, det är ju deras fest och en stor dag i deras liv. Då får han väl anstränga sig lite

• Pyssilullan

Självklart kan han ha jeans om han har skjorta och kavaj till!!
    Jättesnyggt tycker JAG!
    Och man ska ju ta så att man trivs själv...
    Lite löjligt med alla klädkoder tycker jag...

• Rusty

"Kavaj" betyder att snubben skall ha kostym, helst mörk och med slips och ljus skjorta. Du skall ha en fin klänning/dress som skall vara festfin (alltså inte i linne eller bomull t ex) men inte så tjusig som till smoking (inte hellång, inte för urringad etc.) Du kan ha byxor och topp om du vill. Du skall däremot inte ha en kavaj på dig (om den inte är en partykavaj typ i sidentyg eller så).

Jeans är inte "ok" etikettsmässigt. Jag skulle inte ha det om jag inte var väääldigt säker på att inbjudarna tyckte det var ok. Det inryms i vart fall inte under klädkoden "kavaj".

• Helgona
    http://www.vettoetikett.just.nu/     nej inte jeans på bröllopabsolut inte. Det är otacksamt mot brudparet att inte kunna klä upp sig när de bjuder på fest och vill att det ska vara en klädkod!
    CARPE DIEM
  • julia81

pyssilullan:
    Men man måste väl ändå respektera dem..?

Svar på tråden Kan man ha jeans på ett bröllop?