Jag ammar honom och hade hoppats på ett bra skydd, men icke.
Svar: Amning skyddar inte mot virus överhuvudtaget.
Hur vet man skillnaden mot att det är RS-virus?
Svar: Nja, RS-viruset är ju ett "vanligt" förkylningsvirus egentligen. De flesta barn och vuxna reagearar på det som på vilken förkylning som helst.
Man kan inte veta om det är RS utan att ta prov.
Symptomen kan i början likna en förkylning och de kan omfatta:
- feber
- snuva
- hosta, ofta med segt slem
- andra förkylningsliknande symptom
Symptomen blir ibland värre och de kan då omfatta:
- andningsbesvär: snabbandning, slemmig hosta och ett pipande och väsande ljud i bröstet
- andningsuppehåll
- snabba förändringar av allmäntillståndet
Men så länge det bara verkar vara en vanlig förkylning så är det ingen panik. RS-viruset förekommer dessutom oftast under vinterhalvåret men RS-virussäsongen kan variera beroende på region.
Hur gör jag nu med hans nästäppa? Det är svårt för hon att sova och ligga ner efetrsom han är så täppt.
Svar: Börja med att höja huvudändan på sängen.
Finns det nässpray att ge till så små?
Svar: Nja, jag är osäker... Det kan hända att det finns en oftast så avråds man från att ge nässpray till barn under 3 månader, och ibland även till barn under 6 månader, då nässprat frestar på slemhinnorna i näsan och...kan leda till att snuvan blir värre.
Testa koksaltslösning i pipett som du droppar i näsan, alternativt ett par droppar bröstmjölk i vardera näsborre.
Är det farligt att få en infektion när man är så liten, kan det ge några framtida men?
Svar: Det där vet du nog svaret själv på. ;)
Självfallet ger en infektion INTE framtida men... Då hade vi nog sett många med "men" omkring oss och mänskligheten hade dött ut.
Alla barn blir förkylda och alla barn måste bli förkylda.
Det är bara lite extra jobbigt när dom är små.