• Nenne2

Hur göra med en 7-veckors bebis som är förkyld?

Min son som är 7 veckor har blivit förkyld. Han är snorig, hostar och nyser. Min man och son som är 4 år har varit jätteförkylda så det var väntat att bebisen oxå skulle få det. Jag ammar honom och hade hoppats på ett bra skydd, men icke. Han har dock ingen feber. Hur vet man skillnaden mot att det är RS-virus? Hur gör jag nu med hans nästäppa? Det är svårt för hon att sova och ligga ner efetrsom han är så täppt. Finns det nässpray att ge till så små? Är det farligt att få en infektion när man är så liten, kan det ge några framtida men?

• Svar på tråden Hur göra med en 7-veckors bebis som är förkyld?
  • Coursell

Vill också gärna veta då min 3-veckors baby är förkyld. Har varit snorig i snart en vecka. Fast min har mest problem med snorandet när hon är vaken, när hon ammas eller sover andas hon mycket lugnare och värkar inte störas av det.

• Nenne2

För min bebis är det jobbigast på natten. Han besväras inte så mycket på dagen.

• AnneSophie

Jag ammar honom och hade hoppats på ett bra skydd, men icke.
    Svar: Amning skyddar inte mot virus överhuvudtaget.

Hur vet man skillnaden mot att det är RS-virus?
    Svar: Nja, RS-viruset är ju ett "vanligt" förkylningsvirus egentligen. De flesta barn och vuxna reagearar på det som på vilken förkylning som helst.
    Man kan inte veta om det är RS utan att ta prov.
    Symptomen kan i början likna en förkylning och de kan omfatta:
    - feber
    - snuva
    - hosta, ofta med segt slem
    - andra förkylningsliknande symptom
    Symptomen blir ibland värre och de kan då omfatta:
    - andningsbesvär: snabbandning, slemmig hosta och ett pipande och väsande ljud i bröstet
    - andningsuppehåll
    - snabba förändringar av allmäntillståndet
    Men så länge det bara verkar vara en vanlig förkylning så är det ingen panik. RS-viruset förekommer dessutom oftast under vinterhalvåret men RS-virussäsongen kan variera beroende på region.

Hur gör jag nu med hans nästäppa? Det är svårt för hon att sova och ligga ner efetrsom han är så täppt.
    Svar: Börja med att höja huvudändan på sängen.

Finns det nässpray att ge till så små?
    Svar: Nja, jag är osäker... Det kan hända att det finns en oftast så avråds man från att ge nässpray till barn under 3 månader, och ibland även till barn under 6 månader, då nässprat frestar på slemhinnorna i näsan och...kan leda till att snuvan blir värre.
    Testa koksaltslösning i pipett som du droppar i näsan, alternativt ett par droppar bröstmjölk i vardera näsborre.

Är det farligt att få en infektion när man är så liten, kan det ge några framtida men?
    Svar: Det där vet du nog svaret själv på. ;)
    Självfallet ger en infektion INTE framtida men... Då hade vi nog sett många med "men" omkring oss och mänskligheten hade dött ut.
    Alla barn blir förkylda och alla barn måste bli förkylda.
    Det är bara lite extra jobbigt när dom är små.

• Missboss

Ett tips är att lägga en tunn huvudkudde under madrassen i spjälsängen, då kommer de upp på ett bättre sätt mne ligger på ett bra sätt.. Höj gärna huvudändan med några böcker oxå.

Det finns näsdroppar från 1 månad på apoteket. Näsfridan är oslagbar.

• Saltlakrits

Något som är bra att tänka på är att man inte ska använda "snorsug" i onödan.

Ju mer man suger desto mer snor bildas.
    Däremot kan den vara bra att ha precis innan de ska äta eller sova.

Annars är "sterila" droppar bra och faktiskt bröstmjölk....

• AnneSophie

...ja jag instämmer med Saltlakrits gällande snorfridan. Man ska vara mycket (!) sparsam med den, dels pga snormängden ökar, men framför allt för att det är väldigt enkelt att skapa små pyttesår på slemhinnan i näsan där bakterier sedan kan leta sig in och orsaka en betydligt större infektion.

• Skorpmamma

när våran dotter varit förkyld har vi haft en smal liten spruta utan nål, och fyllt den med koksaltlösning. sen har vi sprutat koksaltlösning i näsan, lovar, man får ut jättemycket snor. bebisen tycker inte alls om det, men deet funkar jättebra.

för feber och så finns ju barnalvedon och ipren och sånt.

• Nickchen

En del rekommenderar bröstmjölk i näsan för att det även "smörjer", snorighet kan också beror på irriterade slemhinnor. Att låta dem sova med huvudet högt brukar göra det lättare för dem att andas, man kan pallra upp ena änden på spälsängen eller låta dem sova på ens bröst och man själv halvsitter.

Har de jättesvårt att andas och äter dåligt, sök läkarhjälp.

• France

Min lille fick bronkit (av storebrorsans vanliga förkylning) när han var 3 mân, dâ rosslar det när dom andas och sen kommer pip ljudet . Jag pâpekade ocksâ för doktorn att det inte lät nâgot när han sov och dâ sa han att dom inte stördes av slemmet när dom lâg ner, kommer inte exakt ihâg hur han förklarade...
    Vanlig koksalts spray kan man använda pâ dom smâ och snorsug.

• ärtprinsessan

Vi kör så här på vår femveckors, han har varit tät i näsan sedan han kom hem från BB

* Högläge.
    * Renässans näsdroppar före amning.
    * Näsfrida om det är bom-täppt och han behöver äta/sova. Inte i onödan, och alltid med Renässans före så att snoret är lättrunnet.

• Julmust

vår bvc-sköterska sa: i första hand bröstmjölk, i andra hand koksalt (finns dospipetter på apoteket) och därefter nässpray om inte det heller fungerar.

mjölken får du ut genom att lägga fingrarna under bröstet så att lillfingret är längst in och pekf där vårtgården börjar, tummen placerar du ovanför bröstvårtan i kanten mellan våtggård o bröst. kläm sedan först med lillfinger och sedan utåt som om du mjölkar en ko. om du lyckas få stråle borde det gå att försöka pricka med den. aannars får du samla upp och kanske skaffa spruta (utan nål) eller nått.

• JoelBus

När Joel var liten vart han väldigt förkyld. Sedan var han snuvig från och till. Det vi gjorde var att ge nezeril i pipett. Vi gav även koksalt och det gjorde ofta att han fick nysa ut ordentligt. När man forfarande ammar är det även super att droppa i lite bröstmjölk i näsan.

Istället för att köpa en näsfrida köpte vi en revaxör blåsa. Fungerade super bra, då man verkligen fick ut snor med den. Vi höjde också huvudänden på sängen.

Det är väl de råd jag har att komma med....

Svar på tråden Hur göra med en 7-veckors bebis som är förkyld?