• Anonym

Knöl i underlivet, hur tas dom bort?

Jag vet att det gått en tråd om knölar i underlivet förut men jag fick inte riktigt något svar där på min fråga. Alltså jag har en knöl stor som en ärta ungefär 1 cm under huden. Så på det djupet är det kanske helt förståeligt att den inte går att klämma genom den för tjocka huden. Knölen ligger mitt emellan analen och slidan och lite mer mot vänster sida. Jag har haft den där i kanske 2 år eller nått men jag tycker den blir sakta men säkert större.

Min fråga är, hur går man till väga då man vill ha bort bölder som denna? jag är ju gravid och skall träffa barnmorskan i slutet på denna månad. Tar man upp saken med henne och får remiss eller är det bara att ringa vanliga vårdcentralen för en tid eller vadå? Och då dom skär upp såna här bölder hur bedövar dom? Säg inte att det är med spruta eller nått för att sticka en nål på den där platsen skulle ta så ont så man skulle svimma till och med! Kan någon hjälpa mig med vetskap om allt detta??

• Svar på tråden Knöl i underlivet, hur tas dom bort?
  • Fru Larzzon

Fråga din barnmorska när du ändå ska dit, så kanske hon kan hjälpa dig vidare om det behövs. Jag vet inte hur de bedövas, men det går säkert bra hur de än gör, du kan säkert få en bedövande salva eller något innan sprutan om de behöver skära upp den. Jag tror att de kan göra sånt här på vanliga vårdcentraler, så det är nog inget att oroa sig för.

• Anonym

Jag tror nog att hon inte bryr sig så mycket, det är nog bara en talg knöl, jag har själv haft en sån men den satt så pass bra att ja kunde trycka ut den själv.
    Lycka till

• Anonym

Tack för svaren!

Jo, skulle den sitta närmare ytan och inte så djupt skulle jag kanske få klämt den själv. Men inte då den ligger så djupt. Det är rätt besvärande att ha den där för det tar ju ont då man rör på den osv. Som en finne fast det är ju inte en vanlig finne ändå.

Fler folk som vet om dessa knölar eller själv fått en borttagen?

• Knytets mamma

Naturligtvis beroende på vad det är ex. talgkörtelsinflammation. Vilket låter konstigt då du haft den där i två år.
    Så det kan lika bra vara ett inåtväxande hårstrå, en pinoidal cysta.
    Gå till vårdcentralen och be att de tittar på det så att de kan bestämma vad det är och utifrån det hur det skall tas bort.

• Marie N

Låter som en talgkörtel....
    Jag har haft en knöl i ljumsken och en i bröstet....tryckte ut dom själv *hemmadoktor* ...även om det gick bra för mej så e det inget jag rekomenderar.Det gör ont,och när du väl har börjat klämma måste du fortsätta klämma tills allt kommer ut.
    Min mamma hade oxå en knöl i bröstet,ofarlig,dom stack in en spruta och sög ut det.
    Hör med din BM,hon kanske kan titta på den och säga vad det är...
    Lycka till!

• Anonym

Tack tack! Jag skall ta upp det nästa gång jag är hos bm:n! Jag försökte då häromkvällen klämma ur den själv men det är helt omöjligt då den sitter så djupt. Och usch så ont man hade hela kvällen efter det! Ajaj, nej den måste nog bort av farbror doktorn om den skall bort. Annars blir den nog kvar där.

• trollstina

Hej! Jag hade en blodfylld knöl i underlivet för tre år sedan. Provade att själv klämmasönder den med det gjorde för ont. Hade skit ont i några dagar, en morgon tog jag mej knappt upp ur sängen. Den sprack efter ca 30 minuter efter att jag tagit mej upp. Fick åka in akut till hälsocentralen där de skar upp den. Blev bedövad med kylspray. Men det är kanske inte samma som du har, din är kanske inte blodfylld.

• Anonym

Nej då, den är nog inte det. Vanlig hudfärg är den bara. Men på ett så känsligt ställe så de kommer då kanske använda samma sak, kylspray eller liknande på mig då de tar bort den! Hoppas i alla fall det!

• Anonym

Trollstina;

Jag har också haft en blodfylld knöl precis i vecket mellan låret och yttre blygdläppen. Den växte och blev mörkt vinröd, nästan svart.

Den var spänd och kändes nästan sprickfärdig men jag lät den vara och efter tre månader var den försvunnen.

Än idag har jag ett ärr kvar, huden är liksom lite påsig just där. Eftersom jag aldrig gick till läkaren vet jag inte vad det var. Fick du något svar när du var hos läkaren?

• trollstina

Ja ,men jag kommer inte ihåg vad han sa att den hette. De ville absolut skära upp den så att den fick en chans att läka innefrån,annars kunde den lätt ta sig igen.

• Leos mor

Hej! Mitt rådär att du tar kontakt med din barnmorska/gynekolog. Känner igen problemet och jag var tvungen att operera mig...i 8:e månaden!

Lycka till!!

Jenny

Svar på tråden Knöl i underlivet, hur tas dom bort?