• Esping

Tips på bra ryggövningar under graviditeten?

Är det någon som har förslag på bra övningar för att stärka ryggen under graviditeten? Eller någon bra sida med övningar?

Antar att man ska undvika de där man ligger på magen, samt tränar magmusklerna, men kan man annars köra vanliga ryggövningar?

Jag har inte problem med ryggen annars, men har börjat få det och misstänker att jag bör träna lite redan nu för att undvika att det blir värre.

Tyvärr är det dåligt med vänta-barn-gympapass på tex Friskis under sommaren, annars hade det kunnat vara ett alternativ.

Någon som har tips?

• Svar på tråden Tips på bra ryggövningar under graviditeten?
  • kolibri

magmusklerna går bra att träna under graviditeten, det är bara att du själv känner efter vad som känns bra. Vanliga situps kan ju bli svårt när magen är riktigt stor, men situps åt sidorna går bättre. En stark mage ger en bra (länd)rygg. Rent generellt är det så, som jag uppfattat det hela, att man kan göra allt som känns bra - lyssna på din egen kropp, ta det lugnt och fint.

Boken Mammapraktika är ett exempel på bok där det finns övningar som är bra. Finns säkert i en massa andra böcker. Att kuta och svanka med ryggen, ligga på rygg och skjuta upp bäckenet osv är alltid bra.

Vill du jympa på kan du ta ett baspass på F&S och strunta i hopp och spring, och anpassa rörelserna. Och som sagt - känn efter vad kroppen orkar.

• Pillan76

Hej
    Jag har precis fått massage och han tipsade mig om att lägga mig på rygg med benen upp på soffan i 90 grader. Detta rekommenderade han mig att göra i 20 minuter varje dag.

Sen tänkte jag börja på Gravid Yoga, det lär också vara bra för ryggen om jag har förstått det rätt.

Lycka till!

• Kojak

Hej Esping!

Mitt tips är att titta på Wettergrens efter friskis och svettis egen bok om motion för gravida. Boken heter Mammajympa och är utgiven av icas bokförlag.
    När jag köpte boken kostade den bara 39kr och jag tycker att den är väldigt bra. Den innehåller ett kort träningsprogram och ett längre om man känner att man har mer tid och ork emellanåt.
    Hoppas att detta kan vara ett bra tips lycka till!

Svar på tråden Tips på bra ryggövningar under graviditeten?