Italien-vad äta?
Åker till Italien imorgon och känner att jag inte har riktigt koll på vad jag ska kunna äta! Hur ska man veta vad som är opastöriserat när man är ute och äter?
Någon som varit i Italien som gravid och har några tips?
TACK!!
Åker till Italien imorgon och känner att jag inte har riktigt koll på vad jag ska kunna äta! Hur ska man veta vad som är opastöriserat när man är ute och äter?
Någon som varit i Italien som gravid och har några tips?
TACK!!
Ät mat som vanligt, fetaost är väl opastoriserat? Annars så blir dom ju gravida i Italien också, fråga dom på restaurangen/affären
Lycka till!
Du kan ju undvika ostar och typ torkat kött och sånt där men det är nog ingen fara med lagad mat skulle jag tro!
mmm..pasta är ju hur gott som helst! Typiskt..redan hungrig..
Parmaskinka eller bresaola och annat torkat kött skall man undvika. I Gravid-Amelia stod att man inte bör äta mozzarella, men det funkar ju när den är på pizza då den är upphettad. Annars skall det inte vara någon fara, parmesanost är ok. Be om genomstekt kött om du äter kött. Annars är det som hemma. Avis på dig som åker till Italien, älskar det landet och maten där! Ha en trevlig resa!!
Tack snälla ni för hjälpen!
Tycker det är så svårt när man är iväg och inte fattar Italienska!
Men härligt ska det bli!
Visst är det lite trist att åka till ett riktigt mumsigt matland när man är begränsad till viss mat? I våras var vi på Korsika och jag kunde tyvärr inte äta deras goda ostar och korvar och skinkor... Men det är väl å andra sidan en bra anledning till att återkomma till landet i fråga.
Hej hej! Jag var i Italien i somras och hoppasde iprincip bara över lufttorkat kött och mozzarella (som inte var upphettad). Mitt resesällskap såg till att grönsaker och frukt sköjdes extra noga och att mitt kött var genomstekt. Fick bara bra mat serverad ute och tyckte nog att frukostbiten som vi ordnade hemma var den svåraste. Hittade till slut en betäckning på mejerivarorna i butiken intill så det gick att utläsa vad som var pastöriserat och inte (heter nästan likadant). "Sono incinta" - jag är gravid, kan vara bra att kunna om man vill förtydliga något. Ha en riktigt trevlig resa!
Åh, vad avundsjuk jag blir! Italien är ju bara sååå underbart. Se till att äta massor av ruccola - det ska visst vara fullproppat med folsyra.
FLinga: Det ska jag skriva upp genast så jag kan förklara att jag är gravid, vilket visserligen syns men ändå!
LAA: Då får jag proppa i mig ruccola varje dag då!
Var på Sicilien i somras och undvek parmaskinka och ostar som inte var gratinerade. Åt en del pasta och pizza i stället. Svärdfisk och tonfisk ska man ju inte heller äta. Ha det gott!