Inlägg från: brokig |Visa alla inlägg
  • brokig

Nåt som minskar sötsuget/hunger??

Du kommer inte att gå upp i vikt av att äta oftare, tvärtom. Om du äter små mål ofta (ej detsamma som att småäta) håller du igång din förbränning hela dagen istället för att kroppen tvingas ställa in sig på sparlåga. Genom att äta fem mål jämnt fördelade över dagen och välja långsamma kolhydrater istället för snabba och söta livsmedel kommer du att få ökad mättnadskänsla och ditt sötsug kommer att avta. Se till att äta rikligt med fibrer från frukt och grönt och från spannmål, det bulkar upp och ger större mättnad samtifigt som det håller igång magen.

Jag skulle inte rekommendera någon kromtabletter. Jag är väldigt tveksam till att de kommer att finnas kvar i butikerna framöver med kommande lagförslag.

Det finns inga genvägar.

• brokig

Men ni lagar väl mat på kvällen? Gör dubbelt så mycket mat så har du matlådor både till dig och mannen. Jag är oftast döhungrig när jag kommer hem för lunch och då är det guld värt att ta fram gårdagens middag och äta till lunch. Äter man ingen lunch så blir det lättare en chokladbit i affären eller några onödiga eftermiddagsbullar. Vill man inte äta gårdagens mat så kan man frysa ner gårdagens mat och äta förra veckans överblivna kvällsmat från frysen. man slipper inte undan om man alltid kör efetr dte här systemet.

• brokig

Köp inte hem något snask och ta aldrig med plånboken när du går ut för att gå, då kan man liksom inte smita in och unna sig en glass eller chokladkaka.

Grönsakstipset och vettentipset är jättebra. Dra inte in på maten, utan byt ut de delar som inte känns nyttiga. Rivna morötter, ärter, broccoli, blomkål, majs etc är jättegott att fylla upp tallriken med.

• brokig

skriva: jag tycker inte man kan rekommendera någon att öka proteinandelen i sin kost till mer än 10-20E% utan att först ha genomgått en ordentlig hälsoundersökning. Proteinrik kost rekommenderas inte till den som inte är helt njurfrisk, och har vi inte undersökt våra njurar kan vi heller inte klassificera oss som njurfriska.

Ett äpple eller en apelsin är bättre än godis. Och även om man är godissugen så måste man ha godis för att kunna äta det. Om man aldrig köper hem godis så kan man inte äta något godis. Ett annat knep är att tänka klockan ett när man kan döda för lite choklad är att man får äta choklad, emn först klockan tre. Då har ofta sötsuget lagt sig och det är lättare att motstå utan att ha förbjudit sig själv.

• brokig

Jag menade inte riktigt så, skriva utan tolkade det som att du rekommenderade TS att äta mer protein än det rekommenderade 10-20 energiprocent som ges. Protein är kemsikt protein, så oavsett om det kommer från mjölk eller från kött så måste det spjälkas och brytas ner. Njurarna måste vara helt friska för att kunna ta hand om stora proteinmängder, och eftersom ingen kan utgå från att vara helt njurfrisk måste man alltid genomgå en läkarundersökning innan man börjar äta mer än 20 energiprocent protein.

• brokig

skriva: Jag är livsmedelsvetare med 5 års utbildning på högskolenivå och känner mig väldigt väl insatt i livsmedelsvärlden. Däremot vet jag inte vad du har för bakgrund vilket gör det svårt att möta dina argument eftersom jag inte känner till dina kunskaper i exempelvis livsmedelskemi.

Jag har ingenstans skrivit att det skulle vara farligt att äta lite mer lax, däremot har jag skrivit att jag inte anser att det är lämpligt att rekommendera någon som ej har kännedom om sin njurstatus att äta MER ÄN 20 energiprocent protein. Vegetarianer ligger sällan i den övre delen av spannet (10-20 E%) och riskerar därför inte att komma upp i riskabla nivåer.

Alla proteiner är uppbygda av aminosyror. Alla aminosyror innehåller minst en kvävegrupp som måste klyvas bort i kroppen. Den processen sker delvis i njurarna och ett rikligt proteinintag är därför skadligt för någon med njurskada (uremi). För personer med små skador på njurarna är diagnosen ofta okänd då man saknar symptom. Därför ska man inte äta högproteinkost utan att ha undersökt sin njurstatus. Protein från kött skiljer sig från protein i vegetabilier i den biologiska tillgängligheten och sammansättningen av essentiella aminosyror. På vilket sätt menar du att de fungerar olika i kroppen?

Svar på tråden Nåt som minskar sötsuget/hunger??