Prematur, vilken vecka?
Hej. Jag undrar om bebisen föds runt v. 36+0. Blir det en prematur bebis då? Eller efter vilken vecka + dag är det inte prematurbarn?
Hoppas någon förstår vad jag menar.
Svara i min gästbok el. här.
MVH Tilda v. 35+0
Hej. Jag undrar om bebisen föds runt v. 36+0. Blir det en prematur bebis då? Eller efter vilken vecka + dag är det inte prematurbarn?
Hoppas någon förstår vad jag menar.
Svara i min gästbok el. här.
MVH Tilda v. 35+0
ja fram till vecka 36+6 har de sagt till mig på KK
två veckor innan och två veckor efter v 40 beräknas som normalt har jag för mig
Blev sjukskriven fram till v 36+6 from 37+0 så räknas dom inte som prematura sa chefsläkaren på KK i Lund.
Okej, tack så mkt för svaren.
Ursäkta att jag frågar, och det är inte illa ment, men vad spelar det för roll?
Att en bebis är prematur spelar ju roll först då den är så tidigt född att den har problem pga den tidiga födseln. Dvs en bebis som bara föds lite för tidigt kan ju fortfarande "drabbas" av vanliga nyföddhets problem: svårt att hålla temperaturen, gulsot, trötthet etc. Det är ju när barnet är så tidigt född att den inte hunnit utvecklas klart i magen som det är relevant att prata om dess tidiga födsel.
Mina bebisar är födda i vecka 35+4 och det var ingen som överhuvudtaget nämnde ordet prematur på bb eller bvc.
TopDog:
Är det förbjudet att undra? Man måste väl fråga för att lära sig? Eller? Kanske inte så du gör. Men vill jag veta något så frågar jag.
Jag tror gränsen går innan 37+0.
Min tjej är född 36+2 och på bvc så hade hon en prematurkurva på vikt och längd.
Det är både "födelseålder" och födelsevikt som avgör om ett barn anses prematurt eller inte. Innan grav.v 37 och/eller under 2500 g anses prematurt.
Vår son vägde 2,9 kg. trots att han föddes v. 35+4 och det räknades ändå som prematurt.
Ja, man räknar både ålder och vikt. Ett barn som föds innan v 37 är alltid prematurt, men barn som föds senare kan också räknas som sådant om det väger under 2500.