• Amazona

Rasförbud mot kamphundar

Hej

Jag är en stolt, ansvarsfull och intresserad ägare av en Apbt
    (Amerikansk Pitbull Terrier). Som de flesta vet så har "Pitbull" varit ett ganska flitigt brukat ord (läs "missbrukat") i pressen den senaste tiden. Media gottar sig i att skrämma Sveriges befolkning med horribla "Pitbull-attacks-historier".

Jag är nyfiken på vad ni icke ägare av rasen säger i denna fråga och vad ni bildar er uppfattning på för underlag.

Jag kan ju säga så här, att det finns cirkus 500 renrasiga Pitbulls i Sverige. De är kända för sin människovänlighet men är ofta hundaggressiva. Det finns ungefär fem andra raser som för allmänheten ser ut som en Pitbull. Därtill kommer alla dessa blandraser som är en majoritet av vad media kallar Pitbull.

Strö ut 500 renrasiga Apbt´s över Sverige så får ni en uppfattning om hur liten chans det är att just den hund ni ser och tror är en Pitbull verkligen är det.

Jag är fly förbannad på den skitavel i pengasyfte som pågår och som frambringar dessa mentalt ostabila hundar.

Eller folk som tycker deras hund av "Pitbulltyp" är go och glad och bestämmer sig för att leka uppfödare för ett tag.

Nej, det är denna skitavel och olämpliga hundköpare i allmänhet som ger rasen dåligt rykte. Därtill kommer Media som har en otroligt stor effekt på folk.

Jag har min hund kopplad och konrollerad, däremot verkar folk med "snälla" hundar ha fått för sig att de har rätt att låta sina hundar härja fritt okopplade. Gör mig såååå förbannad. För vem får skiten om en okopplad låt säga pekinese, kommer lös till min kopplade hund och min hugger? Jo jag.

• Svar på tråden Rasförbud mot kamphundar
  • grisenlisen

gäst: Det spelar visst roll vilken ras. Olika raser är avlade på olika egenskaper!

• grisenlisen

Oliak raser kräver olika sorts stimulans och aktivering. De är olika lätta att lära olika saker. En ras som är avlad för vallning är lättare att lära valla än en bulldog. En pitbull är lättare att träna till aggressivitet än en labrador. Så är det!

• novastars

Visst olika raser är i grunden skapade med särskilda egensaper och avlade av olika anledningar.
    Och visst en pitbull mfl kan göra större skada om de går till anfall än vissa andra raser.
    Men...och jag personligen tycker att det är ett stort MEN det är inte hundarnas eller rasernas man ska skylla på i frågan om vilka som är farligast mm. Utan hundägarna och vissa uppfödare.

Du som ägare har fulla ansvaret för just din hund! Oavsett om du har som jag tollare eller en stor rottweilerhane. Det är lika illa om mormors lilla dvärgpudel hugger någon (trots att det kanske inte blir sådan stor skada) som om min väns boxer skulle ställa till skada. Men mormors pudel ses inte som något problem då den är så lite...

Självklart så tycker man inte om alla raser pga olika anledningar, tex päls, storlek, temperament osv
    Men alla skaffar vi hundar av olika anledningar Jag har skaffat mina för både sällskap och för att arbeta med, jag skulle mycket väl kunna tänka mig rottweiler eller kanske amstaff pga att hos dem finns det mycket att arbeta med! Men är du en bra ledare får du också en bra sällskapshund i både rottis och pitbull!

Jag tycker att man ska se varje fall individuellt. Man ska definitivt inte låta sina barn hälsa på vilken hund som helst, utan dem man vet är trevliga. Sen vilken ras det är tycker jag inte har någon betydelse!

• JaneDoe

Vad glad jag blir av att läsa att du är en så ansvarsfull hundägare! Där jag bor finns väldigt många amstaffar och korsningar mellan allt möjligt som ägarna kallar pitbul, och jag har nog inte träffat en enda av dom som faktiskt är seriösa, många har dessa hundar för att vara lite coola bland polarna...

Av de "kamphundar" jag har träffat så har nästan alla varit underbara hundar som älskar människor. De som visat aggresivitet har fått stryk så då är det inte heller hunden det är fel på..

Jag tror absolut inte att de är farligare för människor än vad andra raser är. Däremot hamnar de ofta i fel händer eftersom att de är så populära i bl.a ungdomsgäng som inte har en aning om hur de ska hantera en sådan ras och då går det som det går... Men sen å andra sidan så hade det förmodligen blivit samma sak om det varit en labbe som blev populär i de kretsarna. Alla hundar kan bli farliga i fel händer!

Däremot skulle jag nog inte låta min egen hund leka med en "kamphund" eftersom att de ofta är aggressiva mot andra hundar. Vissa raser har helt enkelt svårt för andra hundar, men det ska egentligen inte vara ett problem eftersom att det ändå råder koppeltvång. Om sen alla faktiskt hade sina hundar kopplade där andra folk vistas....

Det behövs inget förbud mot kamphundar. Samma regler ska gälla för alla raser. Alla ska ta samma ansvar, vara sig det är en tax eller pitbul.

• JaneDoe

Måste tillägga att jag iallafall förstår varför man vill ha en sådan hund. Jag tycker de är grymt vackra, och väldigt goa! Anledningen till att jag själv inte väljer att skaffa en sådan hund är vad den tyvärr representerar i dagens läge

Visst är det kanske inte alltid en önskvärd egenskap att de är aggressiva mot andra hundar, men jag vill tex ha en bullmastiff i framtiden, som också ofta har svårt för andra hundar. Men vad spelar det för roll om min hund inte gillar andra hundar? Det är väl bara att inte släppa den med andra hundar då, eller hur? Rasen kan ju ha så många andra egenskaper som tilltalar...

• Hugofelicia

Synd att rasen har blivit så svart målad.
    Då jag tänker till baka säg för ca 20 år sedan så vad det inte många som viste vad en Pitt bull var.
    Då vad det Dobberman och Rottisar som var de faliga hundarna.
    Hoppas att tränden vänder snart och att politikerna tar sitt ansvar och gör något åt saken.
    Ett hund körkort skulle vara lysande.

Det är ägaren som gör hunden!!

// Pittbull attakerad

• Desse

Tycker faktiskt att det borde ställas lite större krav på vem som får vara hundägare ovavsett ras. Många hundägare vet ju inte ens vad det är för hund de har i snöret. Har träffat jätte många hundägare som får information när hunden blivit vuxen om vad det är från början. Jaha är det därför den beter sig som den gör? är det här en vakthund ?? Osv. Men sen är det ju som någon tidigare skrev att blir du påflugen av en kamphund så har de ju styrkan att fullständigt krossa en annan hund då de är framavlade för detta. Men jag tror samtidigt att det är vad man gör det till, hur man fostrar den osv. Men det gäller ju som ägare att inte plocka fram det där beteendet i leken som t.ex vill du inte att din hund inte ska kampa så ska du inte heller hålla på med kamplek med den, vill du inte att den inte ska vakta så gäller det att säga stopp, här vaktar jag. Men vad det gäller rasen så tror jag inte på att förbjuda den, förbjud vissa människor att ha hund i stället då skulle det inte hända så mycket. För allvarligt talat hur många gånger läser du i tidningen att det inte var en drogpåverkad ägare bakom snöret när hunden attackerade ??? Men det är en fråga som är värd att fundera över många gånger om.
    Lycka till med era hundar allihopa !!!!
    Från Desse

• Moonis

Man kan göra ALLA hundar aggresiva oavsätt ras men dom större hundarna gör mer skada, därför anses dom farligare. Det har helt o hållet med ägaren att göra (om inte hunden får plötslig slint efter att ha varit hur go som helst, finns dom oxå) o man ska isåfall förbjuda att vissa får bli hundägare, inte förbjuda raser.

• JaneDoe

Moonis - Håller med dig. Fast jag tycker inte alltid att det stämmer att det är de större hundarna som ger mer skada. För mig är en pitbull en relativt liten hund, (beror ju visserligen på vad man jömför med, men stora skulle jag inte kalla dom) och ändå kan den göra mycket större skada än en grand danois eller en st. bernard....

• Vargtass

Så här tycker jag. (har inte läst hela tråden)

Jag har inga som helst fördommar mot pitbulls eller andra kamphundsraser. Jag skulle själv aldrig välja en sådan ras men det är ju efter personligt tycke och syfte med hundköpet.

Massmedia är alltid f-rbannat duktiga på att hitta sina rubriker som säljer. Pitbullsatacker säljer! Folk vill veta och läsa för vem som helst kan stöta på dem. Sen är det nog lätt för allmänheten att ta till sig av den informationen och tro på den?

Det finns de som påstår att ägaren gör hunden. Den blir vad man gör den till. Jag tycker... Jo, absolut! Visst är ägaren det största ansvaret till hur hunden blir. Men man ska inte glömma att detta är en ras som är framavlad i massor av generationer just med syft till kamp. Det är ju självklart att en pitbull lättare kan få framplockat aggressiva sidor än en ex Cocker spaniel! Generna finns där. Min schäfer vaktar. Vi har aldrig plockat fram sidor hos henne som uppmuntrar detta, snarare tvärtom. Det bara finns där.

Sen som alla vet så finns det mängder av oseriös avel och hundägare av pitbulls eller pitbullskorsningar. Visst förekommer det också säkert mer hundkamper än vad man tror. Det är dessa människor som gör skit för rasen! Där tycker jag synd om de som verkligen vill och gör något seriöst med sin kamphund och har goda tankar i sitt rasval.

Svar på tråden Rasförbud mot kamphundar