Rasförbud mot kamphundar
Hej
Jag är en stolt, ansvarsfull och intresserad ägare av en Apbt
(Amerikansk Pitbull Terrier). Som de flesta vet så har "Pitbull" varit ett ganska flitigt brukat ord (läs "missbrukat") i pressen den senaste tiden. Media gottar sig i att skrämma Sveriges befolkning med horribla "Pitbull-attacks-historier".
Jag är nyfiken på vad ni icke ägare av rasen säger i denna fråga och vad ni bildar er uppfattning på för underlag.
Jag kan ju säga så här, att det finns cirkus 500 renrasiga Pitbulls i Sverige. De är kända för sin människovänlighet men är ofta hundaggressiva. Det finns ungefär fem andra raser som för allmänheten ser ut som en Pitbull. Därtill kommer alla dessa blandraser som är en majoritet av vad media kallar Pitbull.
Strö ut 500 renrasiga Apbt´s över Sverige så får ni en uppfattning om hur liten chans det är att just den hund ni ser och tror är en Pitbull verkligen är det.
Jag är fly förbannad på den skitavel i pengasyfte som pågår och som frambringar dessa mentalt ostabila hundar.
Eller folk som tycker deras hund av "Pitbulltyp" är go och glad och bestämmer sig för att leka uppfödare för ett tag.
Nej, det är denna skitavel och olämpliga hundköpare i allmänhet som ger rasen dåligt rykte. Därtill kommer Media som har en otroligt stor effekt på folk.
Jag har min hund kopplad och konrollerad, däremot verkar folk med "snälla" hundar ha fått för sig att de har rätt att låta sina hundar härja fritt okopplade. Gör mig såååå förbannad. För vem får skiten om en okopplad låt säga pekinese, kommer lös till min kopplade hund och min hugger? Jo jag.