• Cecci78

stambyte i villa?

I annonser för bostadsrätter står ju ofta att fastigheten är stambytt men hur är det med villor egentligen? Vi har ett hus från -23 som vi ägt ett par månader och ett rör upp till andra våningen be´höver bytas ut (kallvatten) eftersom det är igensatt. Då började vi fundera på om det inte var bättre att byta hela avloppsstammen på en gång så vi slipper det framöver. Är det någon som har erfarenhet av detta eller vet något????

• Svar på tråden stambyte i villa?
  • kalinan

Jag kommer att få hem personal från VVS angående renovering av badrum och utbyte av vattenledningar snart. Ska passa på att fråga om avloppsstammen då också. Det borde ju vara ganska enkelt att göra båda sakerna samtidig när de ändå ska in och riva i rören tycker jag. Mitt hus är byggt 1953 och vattenledningen är alldeles igenrostad, så ingenting är bytt. Det ska bli så skönt när jag äntligen har normalt tryck i kranarna igen! Jag kan återkomma när jag vet mer.

• Cecci78

Det vore jättesnällt!
    Om man ska byta hela stammen måste man väl riva upp golven i de badrum det berör (och ändå nerifrån källaren), men skönt att fixa allt på en gång kan jag tänka.

• kalinan

Hej! Nu har jag haft jättetrevliga rörmokare hemma två dagar i rad. De ska byta alla kallvattenledningar i hela huset och totalrenovera ett badrum.

De sa att eftersom man ändå måste gå in i väggarna är det lika bra att byta avloppsstammar också, när man ändå håller på. De ligger ju oftast på samma ställe. Men annars är det egentligen bara de liggande avloppslrören man bör se till att byta om det aldrig är gjort i ett gammalt hus. De stående stammarna har ju så kortvarig kontakt med vatten vid spolning etc, så de påverkas ytterst lite. I liggande rör kan vatten däremot förbli stående och då rostar de och täpps igen lättare.

Så mitt tips om du har en igenrostad ledning är att byta alla på samma gång, för det ser förmodligen likadant ut överallt. Låt rörmokaren samtidigt undersöka om avlopp också behöver fixas. Om de ligger under golv måste detta givetvis brytas upp och då blir det ett ganska stort projekt. Men man gör det ju å andra sidan bara en gång.

Jag vet inte om du fått något vettigt svar på din fråga här men kanske bättre än inget!

• Cecci78

Det var ett jättebra svar, vad kul att det är fler här som fixar med sånt här;) hoppas det blir fint i badrummet!

Svar på tråden stambyte i villa?