• Svar på tråden Är akupunktur ok när man är gravid?
  • micorazón

enligt svenska läkare är det det, men man ska inte göra det i onödan.

Enligt kinesiska är det ABSOLUT förbjudet, för man vet inte hur det påverkar barnet. ch skulle det påverka barnet kan man inte göra en "motreaktion".

Så det är upp till var och en om man vill ta risken.

• tjötas

Ja, det används av en del mot foglossning, illamående etc. Dock finns det punkter man skall vara försiktig med på gravida (har jag hört) så det är viktigt att akupunktören vet om att du är gravid och att ni diskuterar behandlingen.

Jag var på akupunktur rätt sent i graviditeten, mot extremt illamående, och akupunktören var noga med att sätta nålarna på "distans" istället för "lokalt" för att inte påverka bebisen något. Det hjälpte dock inte men det är en annan historia!

• tjötas

Kan tillägga att akupunktören jag gick till är kinesiska och utbildad enligt den långa kinesiska akupunkturtraditionen i Kina. Hon behandlar ofta gravida mot illamående men då tidigt i graviditeten. Jag var långt gången, därför ville hon inte sätta nålarna lokalt.

• Asrta1

Fick akupunktur för min foglossning från v 16+3 - v 19+3 hjälpte bara 2 dagar så min BM tyckte att jag skulle sluta. Var ändå tvungen att göra ett uppehåll enl. henne då man sätter igång mkt energi i kroppen och det kan medföra en plötslig ingångsättning. Man ska ha uppnått minst v 16 för att få det enl. henne just för det finns en missfallsrisk innan dess.

Detta är vad jag vet och den info jag fått av min BM.

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 33 (32+6) !
Svar på tråden Är akupunktur ok när man är gravid?