• jguz

Romer/zigenare

Jag kom på en fråga oxå :)

Där jag bodde förut så fanns en tjej i min ålder som gift sig med en Rom.

Hon hade alltid en scarf som ett pannband, har för mig att hon sa att det var nått med den romerska kulturen, men vet inte om jag fantiserat ihop det...

Hon hade alltid kjol, men en vanlig svart lång rätt så tajt kjol.

Finns det någon regel att man ska ha ett "pannband"

Kramis

• jguz

Halloj,

Jag upplever mig själv som en person med inga eller i alla falll mkt lite fördomar, jag har följt den här tråden och tycker det är jätte intressant.

Min man kommer ifrån Turkiet och Zigenarna som bor där blir verkligen illa behandlade, när det var ramadan så köpte min man bröd för 2000:- som vi sedan delade ut till zigenarna som bodde i närheten. (bröd i turkiet är jätte billigt så det var massor med bröd... i turkiet så ses brödet grunden för överlevnad... alltså är det en fin gest att ge bort bröd till främmande människor under ramadan)

Ialla fall de uppskattade det jätte mkt.
    De var så vänliga och gulliga.

Förra veckan var jag på McDonalds, framför mig i kön stod ca 6-7 finska zigenar kvinnor + deras barn.
    De var otrevliga mot personalen i kassan, de puttades och en kvinna spottade på govlet...

De pratade jätte högt och tog över hela restaurangen... ja det kändes så i alla fall... då kom jag på mig själv att jag faktiskt har lite fördomar... jag tyckte de var respektlösa och otrevliga...

Självklart ska man inte dra alla över en kant...
    Men det jag upplevde på Mcdonalds stämde inte alls in med bilden jag hade fått i den här tråden...
    Fast de kanske bara var så där framför oss svenskar? Hemma är de kanske lugnare och mer respektfulla?

Kramis

• jguz

Marina skrev:
    Tänkte bara påminna alla att det inte längre är tillåtet att skriva hälsningsfraser på romani

Jenny frågar:
    Varför inte?

Kram

Svar på tråden Romer/zigenare