Inlägg från: mästerkattenistövlar |Visa alla inlägg
  • mästerkattenistövlar

Romer/zigenare

Hallå där. Jag har länge funderat över kopplingen finska romer Elvis.
    Hur kommer det sig att så många av de yngre männen har Elvisfriss och i gärna dyrkar Elivs som musiker?
    Bara ett rent sammanträffande (som vanligt i en tajt grupp människor, man börjar göra samma saker osv) eller ligger det något anant bakom?

skitfånig fråga, men jag är verkligen nyfiken. (Dessutom är ju elvisfriss det snyggaste som finns, och på mörka karlar så... Aahh)

• mästerkattenistövlar

Piaf- här i stan verkar Taikon vara ett skällsord, samma med tattare. Blev helt chockad när jag hörde det först. Jag trodde sånna tankar var så utdöda de kunde bli!
    Helt plötsligt kan folk kläcka ur sig "Ja men du ser ju ut som en jävla Taikon, ta på dig nått annat!" Skrämmande...

• mästerkattenistövlar

Piaf- jo, det är ju det som är hemskt. Det värsta och slöddrigaste man kan komma på liksom; Taikon.
    känns som ett småstadstänk för mig, aldrig hört nått liknande i Sthlm iaf.

• mästerkattenistövlar

marina81- jojo, jag vet namnets ursprung. jag är mest förvånad över att använda en släkts namn som skällsord, NU. Trodde att man lagt ner sånt lååångt tillbaka.

Okej, så inget mer än att de vill vara snygga alltså. Hum...
    Hoppas på fler svar i den frågan.

• mästerkattenistövlar

Piaf- och förmodligen har de bott i Sverige i generationer.
    Grr...

marina81- jo visst. Viss gamla grupper har det mycket svårare än nya grupper av minoritet att integreras, verkar det som.
    Samer, tex. Det är ju lustigt. Spelar liksom ingen roll hur mycket det faktsikt hör till sverige och det svenska, det anses var skumt och osvenskt iaf.

Vet du hur det är med romer i finland? Är det samma hårda klimat där? (förutom namnet på romer då.. hum. )

• mästerkattenistövlar

Indianica- i folkmun används ju fortfarande ordet "Mustalaisia", det är ju konstigt att ett annat ord inte blivit mer "standard" i sånt fall. Och trist.

Svar på tråden Romer/zigenare