• Piaf

Romer/zigenare

Jag växte upp med min IDOL Katitzy. Hon var min favorit och jag drömde mig bort med henne

Sedmera så växte ett intresse för zigenarna fram och jag funderade mycket kring deras spännande liv, inte minst deras intressa för den levande dansen och deras vandrande...

När min mamma för ett par år sedan hittade vem henne spappa var (hon har aldrig vetat) så visade det sig vara en "spansk zigenarsläkt" som vi kommer från.
    DET tyckte jag var spännande

Min mamma har före det kallats för "Taikon" av sin första man och folk har alltid skrattat åt hennes alla flytter (vilket jag och mina syskon tagit efter ).

När jag läste en bok om romers situation runt omkring i Europa så kände jag en sjuklig ilska och sorg för alla dessa utsatta människor

Jag tycker att zigenarkulturen är jättespännande

• Piaf

Min morfar kom till Sverige som liten pojke, med sin mamma och pappa. Hela familjen försörjde sig på att sälja hans tavlor, och det började från det att han var fyra år

Han blev sedmera en eftertraktad konstnär så hans verk hänger runt omkring i hela världen (och vi som inte ens visste vem han var ). Tyvärr slutade hans liv på ett tråkigt vis. Det var mycket alkohol och han var en mycket bitter och ilsk man som satt uppgiven i sin lägenhet med sin sprit, en mängd hundar och hundratals (typ) ofärdiga tavlor vilande mot väggarna

• Piaf

mästerkatten....

Men det ÄR nog ett skällsord i mångas öron. Min pappa kallade min mamma det kärleksfullt och "med glimten i ögat" då hon verklige ser ut som en "Taikon" Men över lag är det nog inte en komplimang än idag.

Min bror ville inte veta av den här sanningen när den kom fram. VADÅ vi tattare!!!?? Var hans reaktion
    Men det har lagt sig för honom me...

• Piaf

Fenomena83:

Det är inte speciellt ovanligt med ljusa Romer.

• Piaf

I Malmö har vi väldigt många zigenare och det är tyvärr en grupp som inte är speciellt "omtyckt". Människor vill inte veta.. och bryr sig nog inte speciellt mycket om dom heller.

Min mamma brukar går på Zigenaraftnar. De annonserar i tidningen om dessa, så då går hon dit med sin man och äter och dansar
    Det brukar vara typ BARA dom som inte tillhör "zigenargruppen" som är där

• Piaf

marina81:

Vet du vilken bok jag menar? Har den utlånad och har såklart inte namnet i huvudet. Hur man får resa runt bland olika romska grupper i Europa.

Hemsk verklighet som visas upp

Boken har många bilder också

• Piaf

Jag var på majbrasa i ett område som heter Limhamn här i Malmö för några år sedan. Dit kommer det en zigenarfamilj med sina barn. DET är ingen vanlig syn där kan jag tala om, då det är ett "exklusivt kvarter" här i Malmö, vilket väl inte håller öppna armar för någon med utländskt ursprung, typ....

Folk bara stirrade på familjen och "drog sig liksom undan" . Jag blev så J-A förbannad och tog min son i handen och promenerade fram till familjen så att våra barn kunde leka. Familjen liksom log så "tacksamt" och TACKADE mig . FATTA hur j-a illa det är ställt då!!

En familj som vill ta del av svenska samhället och låta sina barn vara DÄR i det mest svenska, och så släpper vi inte in dom

Hatar den FEGA svensken

• Piaf

...här i Malmö skriver jag... Glömde visst bort att jag flyttat därifrån för ett halvår sedan Sitter i Höör ju...

• Piaf

marina81:
    Kan jag verkligen rekommendera

• Piaf

Det finns grupper av zigenare som väljer att leva sina egna liv UTANför samhället, vilket säkert också har att göra med svårigheter att komma in

Ex, har jag en vän som jobbade i ett par år enkom med de zigenska barnen i Rosengård i Malmö. Där finns många barn som inte går i skolan, för mamma och pappa VILL INTE(?)det. Det värsta är att "man verkar inte bry sig "

Barn som inte är registrerade som födda är inte heller ovanligt. Hon hade ganska stora problem med att nå föräldrar i olika "självklara frågor". Man kör helt enkelt med sina egna levnadsregler och vanor, och oanmälda hemmaförlossningar och det är ju såklart inte bra

• Piaf

marina81:

Ja, mycket sorgligt. Från bägge håll.... För det verkar som svensken inte heller bryr sig, om dessa små barn

Nu måste jag kila!

• Piaf

En fråga:

När de romerska kvinnorna har menstration, är de så att de slänger sina kläder efter användandet då, och att de råder andra speciella "regler" kring kvinnans menstration - för att hon anses vara oren då?

• Piaf

Mälaröbo:

Såg ett program där man intevjuade romer i Tenstad/Rosengård just kring deras problem med droger. En stor del kommer såklart från att många av deras undomar "flyter omkring" och de känner sig utanför, eller känner sig och känner sig... De ÄR utanför samhället. Lever som i ett helat annat land, många gånger...

De har inte så många val när det kommer till att få en plats i samhället utan lever i förorter där de kommer i kontakt med den världen och sen kör det bara på...

Alla vill ju höra till något, och då tillhör dom ju plötrligt DEN gruppen i alla fall

• Piaf

Märkligt...

Kom frågan direkt efter ett inlägg om det "orena". Hade inte läst det innan. Thi hi....

Svar på tråden Romer/zigenare