Men, en grej till... Låt oss säga att vi har 2 finsk-zigenska familjer. (det fruktas blodshämnd efter att något hemskt har hänt). Då skulle väl inte en ifrån den ena familjen mörda en oskyldig ifrån den familjen de är ovänner med... Jag skriver som en kratta, så det är förmodligen lite sluddrigt... Jag ska försöka skriva hur jag menar... Ehm..
De jag ville säga var, även om 2 personer från olika familjer är riktigt ovänner, (affärer och misshandel etc), så skulle väl aldrig någon som inte gjort något bli dödad?
Jag har för mig att oskyldiga inte blir mördade i sådana situationer, men, du verkar veta mycker mer än mig.. så...
-------------------
Nej, inte dödar man någon på sådana grunder. Som jag skrev har jag uppfattat att blodshämnd praktiseras eller har i enstaka fall praktiserats vid mord eller dråp inte vid t ex dåliga affärer där man lurat varandra, dock kan ju en sådan sak och har så gjort, leda till mord alltså att den lurade dödar den som lurat honom och polisen hämtar vederbörande. Låt säga att min romske släkting blir mördad av en annan rom, polisen hämtar mördaren. Jo, jag tror då någon i min släkt kan utföra "blodshämnd", på en totalt oskyldig i den andra släkten. Att man tar av daga en i deras släkt också, så det blir "rättvist" liksom. Märkligt rättvisetänkande ja visst. Minst lika märkligt som vissa kulturers hedersmord. Men det är väldigt ovanligt.