Inlägg från: fenomena83 |Visa alla inlägg
  • fenomena83

Romer/zigenare

Hej hopp!
    Jag är jättenyfiken på allt som har med romer/zigenare att göra. Mest egentligen för att jag precis har upptäckt att det bor en alldeles mitt emot min lägenhet
    Jag tycker det är lite mysigt. Det är bara kvinnan som är romer tror jag, men jag vet inte. Hon har sån där stor svart kjol, men resten av hennes familj ser alldeles "normal" ut, men dom kan väl va romer för det. Dom har ett bosniskt efternamn. En dag kom två romerska kvinnor och ringde på hos oss och trodde att den där kvinnan bodde där, så började dom prata finska med mej. Jag såg väl ut som ett frågetecken så då förklarade dom sig och sa att kvinnan dom sökte var finsk rom men gift med en bosnier....
    äsch jaja.

Vad är romer för nåra egentligen?
    Var kommer dom ifrån, vilket land är ursprungslandet??
    Hur kommer det sig att dom är här nu? Eller mest i finland kanske...
    VAd har dom för traditioner, högtider och sådär?
    Varför har dom såna där jättekjolar? Är det bara en helt vanlig folkdräkt liksom eller?
    Vad har dom för regler och sådär? Nåt strikt eller mindre strikt typ? Det verkar ju va tillåtet för en rom att gifta sig med en icke-rom bevisligen eller?
    Är dom fortfarande "resande-folk"?
    VAd pratar man för språk? Vilka språk är det besläktat med?
    Jag vill veta allt!
    Varför kallas/kallades dom för tattare????

• fenomena83

Förresten vad har zigenare/romer för religion? Är det ingen särskild eller är hela kulturen en religion liksom? Eller är zigenarism (vad heter det???) bara en kultur eller tradition eller folkslag liksom??? Tillber man inga gudar eller en Gud eller nåt sånt?

• fenomena83

Jag trodde att ordet rom kom från att romerna var från Italien eller nåt
    Var har jag då fått ifrån att dom skulle komma från Rumänien?
    Å varför är alla romer som jag har sett i allafall, typ mörkhåriga och har bruna ögon? Har aldrig sett en ljus rom, men det är klart det kanske jag har men har inte sett att h*n är rom då öht....
    Va krångligt det blev, jag hade en bild av att romer var ett folk från typ balkan eller nåt och att dom reste runt med husvagnar och spådde folk och att alla hade svarta sammetskjolar, åsså nu helt plötsligt är dom som alla andra *tråkigt*
    Indien säger du, men när bodde dom där, var det jättelänge sen eller?

Jag känner en snubbe som är lite halvmörk eller nåt eller han har rätttare sagt bruna ögon brunt hår och har lätt för att bli brun på sommaren. Han sa till mig "ja jag är ju tattare från början så det är ju därför jag har så lätt för att bli brun",
    eh, det kan ju betyda vad som helst tattare då. Alltså han kan ju va från vilket land som helst i princip, säger ju ingenting..............

Så romer har ingenting med religion alls att göra då eller? Det är mer än kultur än en religion då?

• fenomena83
    Gud vad jobbigt att va rom om man måste ha så många tvättmaskiner å tvätta allting separat!!!!! *no offesnse*
    Min man är muslim och dom är ju också extremt renliga men låååångt ifrån vad romerna verkar va. Men jag tycker det är jobbigt nog när han säger att kökstvättdukar och underkläder inte ska tvättas ihop *phu* Resten går dock bra...
  • fenomena83

marina81 jo det kan tänkas att det kanske har att göra med att han e indier, vet att många som han känner "där borta" gör så och då är dom inte muslimer heller ... men i allmänhet är väl muslimer ändå rätt renliga av sig vad jag har förstått i allafall..
    men egentligen när man tänker efter så låter det ju rätt vettigt att tvätta dom grejerna separat, vem skulle vilja torka av köksbordet med en trasa som blandats med flytningar och mensblod egentligen *blää*

Svar på tråden Romer/zigenare