Inlägg från: AnnaKlara |Visa alla inlägg
  • AnnaKlara

Romer/zigenare

Vilken bra tråd!

Jag undrar, i en annan tråd skrev någon att för hennes släkt var det oerhört kränkande att kallas rom - de föredrog zigenare. Hur vet man när "rom" är ett klavertramp? Den tråden jag talar om blev så infekterad så det gick inte att fråga där.

Också: låter jätteintressant att äldre har hög status, att man klär sig fint för att visa respekt för äldre m.m. Kan du berätta mer om detta? Det är ju inte precis vad jag är van vid, men det låter fint! Själv tycker jag att äldre människor, som orkat genomlida ett helt liv, förtjänar STOR respekt och att åldern ger en viss rätt att bete sig lite hur man vill

• AnnaKlara

marina81: aha, tack! Ja, som tur är har jag väldigt sällan behov av att dela in folk i kategorier och dessutom benämna dem därefter - folk man talar med är ju du, han och hon liksom

Fniss, när jag var yngre hade jag en pojkvän som vägrade använda toaletten hemma hos mig. Han gick hellre till McDonalds en bit nerför gatan! Jag tänkte aldrig på det som nån visad respekt, mer som att han var lite "lustig"...

• AnnaKlara

Tillägg: exakt hur mycket av en skymf är det då, om man någon gång råkar använda fel ord? Kan du jämföra med något?

Undrar också om du kan tänka dig att berätta lite om vilka fördomar du mött och vilken sorts diskriminering du upplevt? Ignorera den här frågan om den känns för påträngande.

• AnnaKlara

marina81: Jo det är klart. Känns bara jobbigt att inte ha så stor koll på en sån grej, att det kan bli helfel liksom...men, som sagt är det ju inte ofta man behöver omnämna folk just på det sättet, och knappast när man talar med dem

Det är fruktansvärt! Har du drivit någon av de här händelserna vidare? Får man gehör för det hos DO? Hemskt, jag kan inte föreställa mig hur det måste kunna vara!

• AnnaKlara

Får en arbetsgivare fråga varifrån man kommer? Jag tänker, det är inte som med familjeplanering, något man ju faktiskt inte ska fråga om och som man heller inte har skyldighet att svara på?

• AnnaKlara

Ja att vägra svara förstår jag inte funkar. Det är väl som med familjeplanering, man har all rätt i världen att säga "det vill jag inte svara på", men...hur man än vänder sig har man arslet därbak med såna frågor, liksom.

• AnnaKlara

Men nu skulle jag vilja höra lite mer om "uppsidan" av det hela! Trevliga saker, roliga sedvänjor och stolta traditioner? Mat! Vad finns det för typisk romsk matlagning?

Svar på tråden Romer/zigenare