Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Romer/zigenare

wintersaga

De har en ställning under kjolen som håller ut den. Alltsammans väger ca 10 kg.

• marina81

Piaf

Ja, det är inte ovanligt det du beskriver. Många vill inte ha med gajo-samhället att göra. Utanförskapet har gått så långt att man inte längre vill in. Sorgligt.

• marina81

indianica

En finsk rom jag frågat säger att de håller ut den med en ställning för att få mer vidd och att allt väger 10 kg. Har även hört det från en resandekille som varit gift med en finsk rom. Jag har dock aldrig testat deras kjolar. Det är ju ingen ställning som man kan sätta grejer på!

• marina81

indianica

Men inflytande på regeringsnivå hjälper tyvärr inte mot vardagsrasismen..

Mälaröbo

har inte koll på de finska så väl, de är inte min grupp. Vi kommer inte så jättebra överens med dem.

• marina81

tant raffa

ja, jag hade då aldrig hört talas om det men man vet ju inte vad alla håller på med. Men vi svenska zigenare gör det iaf inte, o som indianica säger inte heller de finska, så då tror jag inte det finns så många kvar som skulle kunna göra det i sverige haha. Jag vet att de från Balkan inte heller gör så.

• marina81

Guzzzel

Zigenska kvinnor visar att man är gift med hjälp av en scarf på huvudet, diklo. Tror inte de finska har det men vi svenska har det.

jennypenny

tattare är väl ett skällsord, de resande vill inte bli kallade så. Zigenare är inte heller korrekt, men många av oss är stolta över benämningen ändå om det inte används i nedsättande syfte.

Mälaröbo
    Det beror på utanförskapet. Jämför med t.ex. Nordamerikas ursprungsbefolkning och deras problematik.

Cecilila

Romer har varit tysta om sin kultur av rädsla för samhällets förtryck.

Tar kvinnans ställning sen, har lite annat o göra nu!

• marina81

Okej, kvinnornas ställning.Kvinnor och män har olika roller. Mannen är familjens överhuvud och kvinnan har huvudansvaret för hem och barn. Det hindrar dock inte att kvinnan jobbar och har ansvar för ekonomin, många romska kvinnor har av tradition dragit in pengar till familjen, t.ex. genom att spå (något jag själv gör, har ärvt förmågan från mamma, mormor osv.). Det gör att kvinnan har en relativt stark ställning. Fertila kvinnor ses som orenare än män, gamla och unga är renare. Därför får en kvinna inte gå framför en man utan ska gå bakom honom. Kvinnor ska alltid ha kjol för att visa respekt för familjen, utan kjolen blir hon ännu mer oren och skämmer ut dem. Ingen annan man får röra vid kvinnans kjolar än maken, då blir de orena. Äldre kvinnor har en stark ställning, eftersom de inte längre anses orena. Ja, det var en del..

• marina81

Piaf

Kvinnan är alltid oren i fertil ålder..just för att hon menstruerar. Det är viktigt att inte någon märker att man har mens, man har inte bindor framme, även om de är rena osv. Ja, det gäller samma med underkläderna, att man aldrig hänger upp kvinnors tvättade underkläder så någon får syn på dem..när man fött barn o blöder efter anses man extra oren och får inte röra sånt som har med mat o göra osv.

• marina81

aaliyah och piaf

Ja, det är sant, det är jättemycket rasism och fördomar och romer i allmänhet, oavsett grupp, är utanför samhället mer eller mindre. Jag undrar också hur det ska kunna ändras, eftersom sveriges (och många andra länders) integrationspolitik i mångt och mycket är en assimilationspolitik, och det sista vi romer vill är att assimileras in i gajikane-samhället.

• marina81

Indianica

Låter som du fått bättre kontakt med din släkt. Visst har du växt upp i fosterhem eller hur det nu var? Tycks mig minnas att din pappa är rom, men att ni hade lite dålig kontak pga. att han bara pratade finska o resten av släkten också, eller hur det nu var?

ja, förkläde ska man ju egentligen ha, inte handväska..men många av oss svenska zigenare undviker förklädet eftersom vi då drabbas ännu mer av misstänksamhet i affärer, de tror vi ska stjäla o gömma saker i det ..ja, det blir väl samma effekt som de finska romernas kjolar eller nåt.

Har frågat upp om vad tjejen egentligen menade med ställning *s*..det är kudden hon menar..att den håller ut kjolen mer. Men är det inte hemskt obekvämt med kuddar under kjolen? Är glad att våra kjolar inte är så komplicerade *s*.

Men inget mensskydd..rinner inte blodet och fläckar ner möbler och sådant då? Har aldrig hört om nåt sånt. Men det är ju inget man pratar om heller, det är inte lätt vid första mensen och man vågar knappt säga nåt till mamma, det var pinsamt. Mensskydd nämner man helst inte alls i samtal. Man är ju extremt oren som kvinna, vid mens. Det är ju jätteviktigt att inte ens man blir orenad av en då, att man ser till att inte komma i närheten så kjolen rör honom osv.

Kan också tillägga om tvättmaskiner, att det är jätteviktigt att rengöra dem. Saker som t.ex. bordsdukar o sånt som rör ansiktet typ örngott och handdukar tvättar vi alltid för hand, speciellt om man delar tvättstuga med gaje. Det är ju viktigt att maskinen eller baljan man tvättar i är ren. Därför har man olika maskiner och baljor åt olika saker.

Svar på tråden Romer/zigenare