Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Romer/zigenare

aaliyah

Vi har det iaf bättre här än i många andra länder. . Men..ja, det är hemskt, visst finns det de som inte sköter sig osv. men att vi som gör det ska drabbas är fel. Jag har alltid måsta anstränga mig tre gånger så hårt för att uppnå nåt än vad en "vanlig svensson" behöver göra bara pga. av min etnicitet..inte konstigt många ger upp och "väljer" utanförskapet..

• marina81

porrajmos kallas det på romani

• marina81

Maten varierar lite mellan olika grupper, vi äter mycket grytor med kyckling eller kött, tomat, potatis, kål och kryddat med paprika, chili, vitlök mm. Grillat är alltid populärt! Soppor är också vanligt att äta, maten är mustig och smakrik i jämförelse med svensk husmanskost. Vi äter aldrig blodmat.

• marina81

Halv zigenare

Det är nog troligt att du kommer ses som en gajo eftersom din pappa är gajo och du inte fått någon zigensk uppfostran. Du känner inte till de zigenska reglerna osv. Vill du dock verkligen bli en del av den zigenska gemenskapen så är det inte omöjligt, men var beredd på att de kommer fråga ut dig om alla dina zigenska släktband, och sedan får du stå ut med att särbehandlas en del i början till du lärt dig hur man lever zigenskt. Om du bevisar att du verkligen vill tillhöra den zigenska gruppen och är pålitlig så kan du bli accepterad, det finns 100% gajos som blivit det. Det som kan vara är att du troligen aldrig kommer att uppnå någon statusposition i gruppen, du kan t.ex. inte vara med vid en kris (zigensk rådslag, domstol typ) och ta beslut som rör gruppen osv. Men accepterad kan du bli så småningom. Ha bara tålamod.

Fraser vet jag inte eftersom finska zigenare knappt talar romani..gör som de gör bara

• marina81

Du får nog vara här även om du är ung, tror inte det finns några regler om sånt

Jag tror säkert du kan umgås med dina släktingar om du vill det, frågan är ju om de kommer se dig som zigenare eller inte, men självklart kan du umgås med dem, det tror jag nog. Det är nog bra du är ung, då har du tid att lära dig!

Vem du gifter dig med blir ju en senare fråga, men jag tror ändå att om du verkligen skulle vilja gifta dig med en romni (zigensk kvinna) så kan det gå, eftersom du ändå har zigenskt blod och om du lär dig leva zigenskt och verkligen visar att du respekterar de zigenska reglerna osv. Jag säger inte att det skulle bli lätt men blir du kär i en zigensk tjej och hon i dig..ja, accepteras inte er kärlek så rymmer ni. Det är rätt vanligt, man håller sig borta ett tag och kommer sen hem när man fått "klartecken" vilket brukar ske efter ett tag.

Gajo, gaje, gadje, gadze osv. betyder icke-zigenare, de är alla "de andra"..

När du besöker dem, tänk på att inte orena bordet hos dem på något sätt, ställ inget på det som inte hör dit, t.ex. matkassar eller något som legat på golvet..ta aldrig upp mat eller porslin som ramlat ner på golvet o fortsätt o ät med dem..lägg aldrig fötterna på bordet osv. Gå ALDRIG på toaletten framför dem, om du måste på toa så får du hellre gå till grannen, ursäkta dig med att du ska ut en sväng, säg absolut inte att du ska på toa..rör inte vid den undre delen av din kropp, t.ex. fötter och upp till bältet och sedan vid t.ex. huvudet, eller att du rör i mat eller köksbordet efteråt, måste du t.ex. rätta till byxorna så bör du tvätta händerna sen..och jo, tvätta inte händerna i köket, eftersom händerna kan ha rört vid något orent, och därför inte får tvättas i köket..det jag skriver nu är hur det är hos oss, det kan ju variera, men det är ganska allmängiltiga saker det här.

Det kan vara bra du ser zigensk ut, själv så liknar jag mer på min svenska pappa än på mamma, medan min bror ser mer zigensk ut..men jag har de mörka färgerna, det händer att zigenare kommer fram till mig även om de inte känner mig för de ser att jag har de zigenska dragen. Jag klär mig oftast inte zigenskt så alla ser inte jag är zigenare, men zigenare brukar ofta ändå känna igen varandra.

• marina81

halv zigenare

Blodshämnd praktiseras främst bland finska zigenare, inte bland oss svenska. Jag vet inte hur vanligt det är.

Indianica

Tror du det varit lättare för dig eftersom du haft "rätt" förälder som varit gajo, nämligen din mamma? Det anses ju oftast mindre hemskt, men som du säger är blod tjockare än vatten och jag är ju accepterad i släkten fastän jag har en pappa som är icke-zigenare, fast det var inte problemfritt när mamma o pappa träffades. Sen så blev släkten jättebesviken över att jag inte ville gifta mig med den romska kille de valt ut, utan jag valde en utländsk kille. Men de tycker vi har fått en så söt mörk son, så de är helt betagna nu. . Ju mörkare desto bättre ju .

Kan tänka mig du fick lite problem gällande håret, för om en romsk kvinna varit lösaktig, typ haft sex utanför äktenskapet så klipper man av håret för att straffa henne, det är förödmjukande för en romni att ha kort hår. Själv har jag aldrig haft kortare hår än strax nedanför axlarna.

Nikhita

Kan du berätta nåt om hur de spanska zigenarna lever?? Tycker det är spännande att jämföra mellan grupperna.

• marina81

Jag vet inte hur vanligt det är, det varierar mycket mellan grupperna, själv så fanns det väl inget tvång att gifta mig men de hade ett förslag som var önskvärt. Bland t. e.x. jugoslaviska romer är det vanligt att bli bortgift, även i Östeuropa på många ställen. Och tjejerna måste vara oskulder vid bröllopet samt vara trogen sin man tills de dör.

• marina81

halv zigenare

Ja, det ska nog hända nåt riktigt allvarligt. Som jag förstått det så praktiserar finska zigenare ett slags undvikande av varandra om man råkat i fejd, just för att förhindra blodshämnden, man delar in sig i olika områden och undviker de som man är ovän med.

• marina81

Ja, som sagt, vi praktiserar inte blodshämnd, men jag vet att även vissa jugoslaviska zigenare gör det..det kan då handla om hämnd för våldsbrott eller våldtäckt osv. Har diskuterat det en del med min fostersyrra som är zigenare från Balkan.

• marina81

halv zigenare

Hos oss är det ok, finns en del som har typ hästsvans o så. Men de finska vet jag inte, de verkar vara striktare med utseendet. De finsk-zigenska männen klär sig ju speciellt, det var längesen kalderash-männen gjorde det, fast många gillar ju att ha kostym och så och vara välklädda. Tycker det är lite komiskt, min man som är somalier har helt anpassat sig till det här, har alltid mörka finbyxor och vit skjorta, ibland även väst, kavaj osv. Jag retar honom och säger att han ser ut som en jättemörk zigenare.

En undrar, är det fler än jag som inte klarar att vara ensam, som mår jättedåligt av det? Jag undrar om det är typ genetiskt eller om det beror på kulturen? En ensam zigenare är ju någon som är utstött, vet inte om det är därför jag får halvpanik då jag måste vara ensam..

Svar på tråden Romer/zigenare