Du får nog vara här även om du är ung, tror inte det finns några regler om sånt
Jag tror säkert du kan umgås med dina släktingar om du vill det, frågan är ju om de kommer se dig som zigenare eller inte, men självklart kan du umgås med dem, det tror jag nog. Det är nog bra du är ung, då har du tid att lära dig!
Vem du gifter dig med blir ju en senare fråga, men jag tror ändå att om du verkligen skulle vilja gifta dig med en romni (zigensk kvinna) så kan det gå, eftersom du ändå har zigenskt blod och om du lär dig leva zigenskt och verkligen visar att du respekterar de zigenska reglerna osv. Jag säger inte att det skulle bli lätt men blir du kär i en zigensk tjej och hon i dig..ja, accepteras inte er kärlek så rymmer ni. Det är rätt vanligt, man håller sig borta ett tag och kommer sen hem när man fått "klartecken" vilket brukar ske efter ett tag.
Gajo, gaje, gadje, gadze osv. betyder icke-zigenare, de är alla "de andra"..
När du besöker dem, tänk på att inte orena bordet hos dem på något sätt, ställ inget på det som inte hör dit, t.ex. matkassar eller något som legat på golvet..ta aldrig upp mat eller porslin som ramlat ner på golvet o fortsätt o ät med dem..lägg aldrig fötterna på bordet osv. Gå ALDRIG på toaletten framför dem, om du måste på toa så får du hellre gå till grannen, ursäkta dig med att du ska ut en sväng, säg absolut inte att du ska på toa..rör inte vid den undre delen av din kropp, t.ex. fötter och upp till bältet och sedan vid t.ex. huvudet, eller att du rör i mat eller köksbordet efteråt, måste du t.ex. rätta till byxorna så bör du tvätta händerna sen..och jo, tvätta inte händerna i köket, eftersom händerna kan ha rört vid något orent, och därför inte får tvättas i köket..det jag skriver nu är hur det är hos oss, det kan ju variera, men det är ganska allmängiltiga saker det här.
Det kan vara bra du ser zigensk ut, själv så liknar jag mer på min svenska pappa än på mamma, medan min bror ser mer zigensk ut..men jag har de mörka färgerna, det händer att zigenare kommer fram till mig även om de inte känner mig för de ser att jag har de zigenska dragen. Jag klär mig oftast inte zigenskt så alla ser inte jag är zigenare, men zigenare brukar ofta ändå känna igen varandra.