Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Romer/zigenare

Accepterat o accepterat..vissa saker är väl mer accepterade än andra. Jag vet att många inte gillar att jag jobbar inom vården t.ex. men sålänge jag inte blir läkare så går det någorlunda bra, eftersom jag då inte hamnar i en situation där jag måste ta beslut om någon zigenare, vilket jag som yngre kvinna inte har befogenhet att göra enligt våra regler. Jag försöker undvika att ta hand om zigenska patienter eftersom det kan bli jobbigt. Hade jag bott i närheten av hela min släkt hade jag nog inte valt detta yrke, även om det intresserar mig, för det hade blivit för svårt socialt. Men jag funderar som sagt på att bli min egen när jag jobbat några år och dragit in lite pengar så vi har ett sparkapital.

Så läkare kanske du inte ska bli, och inte polis, det är också ett yrke där det kan bli känsligt, eftersom du kommer stöta på zigenare och tvingas ta beslut som rör deras liv..vilket inte är ok. 

Att ha eget företag anses alltid bra, t.ex. sälja nåt, eller ha en restaurang, servering, kiosk o liknande. Jobba med bilar är helt ok osv.

• marina81

halv zigenare

Vi är väl inte nedtryckta, men vi har en låg status i gruppen, vi kan inte ta några beslut rörande familjerna och har många regler att tänka på. Det var ännu värre förr då man gifte sig och var tvungen att bo hos sin svärmor och svärfar första tiden, ofta behandlades tjejerna ganska hårt då. Den zigenska kulturen är en patriarkalisk kultur, ingen tvekan om den saken. Vi är inte alls jämställda som svenskar, men jag vet inte om jag vill bli det heller, eftersom jag tycker att man tappar mycket av familjebanden då.

"Djelem, djelem, lungone dromensa" betyder "jag har rest, har rest längst långa vägar"

Frida

Enligt statistiska källor bor det 40 000 - 50 000 romer i sverige.

Sara

Jag antar att han var finsk zigenare utifrån hans klädsel. Klädseln har varit viktig även för svenska zigenare, och är det än till en viss grad, men det är mycket hårdare bland de finska zigenarna. Att uppträda i bara skjortärmarna hade antagligen ansetts som att han inte respekterade sin pappa, och respekten för äldre är jätteviktig för alla zigenare. Det är inget pappan sagt utan en av de zigenska reglerna att man inte uppträder "oklädd" inför äldre.

• marina81

Alla zigenare är inte romer, fastän man har beslutat att alla ska gå under begreppet romer, oavsett grupptillhörighet. T.ex. så ser vi kalderash oss som romer, liksom t.ex. lovara också är en romsk grupp..men de finska i stora sammetskjolar är inte romer, utan zigenare. Men en del kalderash kallar sig också zigenare..men vi ÄR romer, vilket inte kaalet (de finska) är..fast en del kalderash o lovara säger att kaalet inte ens är zigenare för de talar inte romani o bär svarta kläder..sen finns sinti, som inte heller är romer..det är en röra..fast

• marina81

fast i slutändan är det nog bra att kalla alla romer..ska det stå. Inlägget blev konstigt!

• marina81

Haha..man vet ju knappt själv vad som är rätt.

• marina81

Vi zigenare tror alltid på EN Gud, oavsett om vi är kristna, muslimer eller nåt annat. Sen har vi en del egna saker vi tror på, som kan sägas vara folktro, t.ex. om avlidnas andar och sånt. Vi tror mycket på ödet, det förutbestämda.

Omorfia

tack tack

• marina81

lattjo belven chavo!!

Låter kul att du träffat släkten!

Ja, det är ju när man hamnar i tonåren som man måste börja klä sig vuxet, alltså när man börjar räknas som vuxen..de finska zigenartjejer jag träffat har väl börjat med kjolen nångång i 16-17-årsåldern.

• marina81

halv zigenare

Jo, de gillar att man är mörk, det är en riktigt komplimang . Nästa gång får du dra på de mörka finbyxorna så ska du se de gillar din klädstil! Lycka till, håll mig uppdaterad!

• marina81

Guzzzel

Jo, jag vet..en del finska zigenare är sådär faktiskt. Jag vet inte varför, det kan ju vara nåt att de känner sig väldigt utsatta i samhället och därmed har skapat nån slags "anti-kultur" mot gajo..för att gajo ska bli lite rädd för dem o låta dem vara ifred. Tänker på det där ordspråket att om man inte blir älskad vill man iaf bli respekterad o blir man inte det vill man bli fruktad..eller hur det nu var. De gör i vart fall inte så mot andra zigenare. Sen tror jag utomstående upplever zigenarnas beteende mer negativt just för att vi är annorlunda, sticker redan ut och allt vi gör som kan tolkas som negativt får större proportioner än om en vanlig svensk skulle göra det.

• marina81

nicos mamma

Jo, familjen är viktig men det kan också bli mycket tjafs pga. detta, att familjen vill lägga sig i och bestämma om familjemedlemmarnas liv. Jag kommer inte heller överrens med alla i min familj, vi har också haft mycket tjafs tidigare.

Svar på tråden Romer/zigenare